toazty Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 i min jobb så er det ingenting som skjer mellom 11-13, har som regel gjort meg ferdig med arbeidsoppgavene mine til 11, og kl.13 så er det noen rapporter og ting som skal gjøres, men i mellomtiden er det absolutt ingenting å gjøre de fleste dagene jeg jobber. så i dag tenkte jeg at jeg droppa pausen med dem andre, og jobba istedenfor, og så i halv 12 tia tok jeg meg en tur ut, for å stikke noen gater bortforbi for å hilse på noen bekjente, jeg var borte i 20min, og da jeg kom tilbake så fikk ejg beskjed om at siden jeg hadde betalt pause kunne jeg under ingen omstendigheter forlate bygget. er dette sant? jeg er klar over at hvis enn ikke har betalt pause så kan enn fritt forlate arbeidsplassen. men står det noen plass at hvis enn har betalt har en IKKE lov å forlate bygget, er det så firkanta det er lagt opp?, " betalt pause-ikke forlate arbeidsplass." " ikke betalt pause - kan forlate arbeidsplass" ?? Lenke til kommentar
Atlanterhavet Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Dette avgjer arbeidsgjevar heilt og fullt. Har du løna pause, er det av di pausen er rekna som arbeidstid. Arbeidsgjevar har styringsrett på kor du skal vera i arbeidstida. Ein styringsrett ikkje arbeidsgjevar er lovpålagt å nytta, men har all rett til å nytta. Eit slikt fråver KAN, om arbeidsgjevar ser det føremålstenleg, utløysa skriftleg åtvaring, nett som å ikkje vera på plass i tide om morgonen eller gå før arbeidstida er ferdig. Slik åtvaring nr to er avskjedsgrunn. Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Hensikta med betalte pauser er at du er tilgjengelig for arbeidsgiver dersom det skulle dukke opp noke som må gjerast. Så dersom du forlater arbeidsplassen i betalte pauser så må dette avtalast med arbeidsgiver. Dersom det ofte er slik at du ikkje har noke å gjere så kanskje du kan få til ei løysning der du er tilgjengelig på mobil og ikkje beveger deg for langt frå arbeidsplassen? Lenke til kommentar
toazty Skrevet 22. august 2011 Forfatter Del Skrevet 22. august 2011 jeg er aldri mer enn 5min borte fra arbeidsplassen, men min arbeidsgiver har vel egentlig sagt at det er greit gjennom " det handler om å gi og ta" talen da han ansatte meg. Lenke til kommentar
Atlanterhavet Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 jeg er aldri mer enn 5min borte fra arbeidsplassen, men min arbeidsgiver har vel egentlig sagt at det er greit gjennom " det handler om å gi og ta" talen da han ansatte meg. Du skreiv i TS "fikk ejg beskjed om at siden jeg hadde betalt pause kunne jeg under ingen omstendigheter forlate bygget." Det er nett det MOTSETTE av å seia at det er greitt. Som sagt: Arbeidsgjevaren har her 100 % styringsrett. Fråvære nr to i arbeidstida (som og altså løna pause er!), kor det kan provast (ved papir eller vitne) at du har fått åtvaring for det same før, er utan vilkår avskjedsgrunn, om arbeidsgjevar vil. Lenke til kommentar
toazty Skrevet 22. august 2011 Forfatter Del Skrevet 22. august 2011 det var ei innbarka gammal røy som jobber under meg som sa dette, har ingen tro på at det kommer noe advarsel eller noe slikt fra min arbeidsgiver, da han sånn halveis har sagt det motsatte, da jeg har en lederstilling og litt mer frihet enn dem andre da jeg har litt andre arbeidsoppgaver. men har nå fått svar på spørsmålet, så da får jeg kanskje innrette meg litt bedre etter de reglene som finnes og være obs på dette. takktakk Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 23. august 2011 Del Skrevet 23. august 2011 det var ei innbarka gammal røy som jobber under meg som sa dette, har ingen tro på at det kommer noe advarsel eller noe slikt fra min arbeidsgiver, da han sånn halveis har sagt det motsatte, da jeg har en lederstilling og litt mer frihet enn dem andre da jeg har litt andre arbeidsoppgaver. men har nå fått svar på spørsmålet, så da får jeg kanskje innrette meg litt bedre etter de reglene som finnes og være obs på dette. takktakk Det er din arbeidsgiver du må ta stilling til, kva andre seier og meiner er eigenktleg ikkje relevant. Det kan også hende at dei uttaler seg på grunnlag av kva avtale med arbeidsgiver dei har, dersom dei har ei anna stilling så vil nok rammene være forskjellige. Men dersom du har tenkt å fortsette med slike små pauser utanfor arbeidsplassen så bør du få dette klargjort med sjefen slik at du veit nøyaktig kvar grensa går for arbeidsgiver. PS, dersom du har ei lederstilling så bør du også gjere ei vurdering på korleis dine handlinger påvirker dei andre arbeidstakerane. Dersom du forlater arbeidsplassen i arbeidstida så blir lista lavare for at dei andre arbeidstakerane gjer det samme. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå