Slystr Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Hei Jeg har en lyktestolpe på tomten min som jeg gjerne skulle ha flyttet for å lage vei inn til garasje. Per i dag får jeg GET signaler fra denne stolpen, men flere av min naboer får stømkablene sine herfra. Det er også lys på denne stolpen. Jeg tror denne stolpen har stått på tomten min siden huset ble bygd en gang på 50 tallet. Er det noen som vet/har tips på hvordan jeg burde gå fram for å sjekke om det er mulig å fjerne\flytte stolpen? Det er snakk om flytte den ca 5 meter. Jeg har sjekket litt på nettet men ikke funnet noe godt svar på dette problemmet. Lenke til kommentar
notalive Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Hei, dette blir ikke helt det samme, men pappa skal ha flyttet en lignende stolpe på sin tomt, der er det snakk om 20 meter. Han mener han fikk pris fra helgelandskraft på et sted mellom 15 000 - 20 000 kroner. Dette er for så vidt noen år siden. I vårt tilfelle er det muligens høyspentmast(?) Jeg er litt usikker. Jeg tror du må høre med de lokale som jober med lyktestolper/lignende. Hvis kablene til naboene dine går via lufta fra stolpen til de, er det nok billigere enn om det går i bakken, i hvert fall. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Det kan være hele tre parter du må kontakte (og hver med pris for sin del av jobben): Strømnettlverandør (for strøm) Get (for kabel-TV) Kommune/veivesen (med hensyn til [gate]lykt) Evt også telenor hvis det er telefoni via stolpen. Lenke til kommentar
Slystr Skrevet 23. august 2011 Forfatter Del Skrevet 23. august 2011 Hei Takk for svar. Jeg ser at to av de tre du nevner ikke er aktuelle lenger. Det kommer fiber i området i løpet av 10 uker, så der vil GET-kabelen bli til overs ( hvertfall for de som er knyttet til stolpen) . Lykten har heller ingen effekt mtp det den er påtenkt å gjøre. Den lyser dårlig og bare på min tomt. Tror jeg må ta en telefon til e-verket og høre med dem. Kanskje kommunen vet hvem som er ansvarlig for stolpen? Alt av kabler går i luften. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 24. august 2011 Del Skrevet 24. august 2011 Mest sannsynlig er det E-verket som eier stolpen, og de andre har kjøpt plass i/på den. Flytting kan bli både dyrt og billig; kan den flyttes langs strekket, så det fortsatt blir en rett linje, så kan det holde med 5-6.000 kroner (to montører+servicebil i et par-tre timer). Skal den flyttes på en sånn måte at det blir en ny knekk på linja må det settes opp ekstra stag/barduner, og kablene må erstattes/forlenges -da blir det fort dyrt. Lenke til kommentar
jur_gus Skrevet 24. august 2011 Del Skrevet 24. august 2011 E-verket eier stolpen som sagt over. De flytter alt med strøm og kontakter under entrp, når dette er gjort. Så kommer de etter og flytter resten. Du må også regne graving og transport av stolpe. Samt vinkler og barduner kan bli feil ved flytting, noe som gjør dette til en veldig omfattende og dyr jobb! Lenke til kommentar
Slystr Skrevet 12. januar 2012 Forfatter Del Skrevet 12. januar 2012 Hei En liten oppdatering på denne. Jeg kontaktet Fortum og de var og hadde befaring på tomten min. Deretter fikk jeg et pristilbud som var 27.000kr for hele jobben. Det ble litt mer enn jeg hadde tenkt, så da ser jeg meg om etter alternative plasser til garasjen. 1 Lenke til kommentar
Wattengård Skrevet 17. januar 2012 Del Skrevet 17. januar 2012 (endret) Kan det ikke være et alternativ å benytte garasjen som punkt istedet for stolpen? Du vil vel fortsatt ha et problem under selve byggingen men Nevermind, så ikke at det var veien som skulle ha plass, og ikke garasjen... Endret 17. januar 2012 av ChristianW Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 20. januar 2012 Del Skrevet 20. januar 2012 ... 27.000kr for hele jobben. Det ble litt mer enn jeg hadde tenkt, så da ser jeg meg om etter alternative plasser til garasjen. Hmmm... hvor mye har du tenkt å bruke på selve garasjen, med grunnarbeid og hele greia? 27.000 er jo litt penger, men neppe helt utslagsgivende når man har råd til en hel garasje? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå