Faaensoldemor Skrevet 23. august 2011 Del Skrevet 23. august 2011 Og gjess og ender og shit som du mest sannsyligvis ikke kommer til å jakte på/se i det hele tatt Lenke til kommentar
sinder18 Skrevet 24. august 2011 Forfatter Del Skrevet 24. august 2011 (endret) Nej er ikke intresert i og jakte på fugler, vill jakte på Hjort/elg. Det finnes vell elg i bergen? Endret 24. august 2011 av sinder18 Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 24. august 2011 Del Skrevet 24. august 2011 Men jegerprøven innebærer masse fugler også. Du kan ikke velge bort fuglene. Da får du ikke jegerprøven. Mulig du misforstår hva det går ut på, det er ikke å lære å sikte med rifle, ta en skyteprøve, også rusle ut i skauen lovlig. Lenke til kommentar
Quote Skrevet 24. august 2011 Del Skrevet 24. august 2011 Tro meg, det er MANGE flere enn bare måker og duer. Bare duene har ørten forskjellige arter du aldri ser ellers. Jepp. Husker det var veldig vanskelig å se forskjell på de enkelte måkene. Lenke til kommentar
Rabb3rn Skrevet 24. august 2011 Del Skrevet 24. august 2011 Vil si prøven er lett, men de går gjennom stortsett alt på jegerprøven. Bare øv på artene så klarer du den nok. Lenke til kommentar
sinder18 Skrevet 25. august 2011 Forfatter Del Skrevet 25. august 2011 men er det normalt att du må betale kontant på jegerprøven? synes det var rart att dem ikke sender Giro.. Lenke til kommentar
Rabb3rn Skrevet 25. august 2011 Del Skrevet 25. august 2011 Hvis de er lag/forening skal du nok kunne sende deg en giro. Lenke til kommentar
sinder18 Skrevet 25. august 2011 Forfatter Del Skrevet 25. august 2011 Må man eige en gård/skog/jaktområde for og få lov til og jakte på Hjort? Lenke til kommentar
jaakervik Skrevet 25. august 2011 Del Skrevet 25. august 2011 den er lett, les litt i boka du får under opplæringa, å følg med så går det bra Lenke til kommentar
sinder18 Skrevet 26. august 2011 Forfatter Del Skrevet 26. august 2011 Må man eige en gård/skog/jaktområde for og få lov til og jakte på Hjort? Lenke til kommentar
Campin Carl Skrevet 26. august 2011 Del Skrevet 26. august 2011 Nei, men du kan leie et terreng eller kjøpe deg jaktkort på det dyret du vil ha. Lenke til kommentar
sinder18 Skrevet 26. august 2011 Forfatter Del Skrevet 26. august 2011 Nei, men du kan leie et terreng eller kjøpe deg jaktkort på det dyret du vil ha. Ok så det er ikke bare til og gå ut i skogen og skyte en hjort? Man må søke om jaktkort / leie ett terreng? Er det de samme på Fugler og Elg også? eller er det bare på Hjort? Lenke til kommentar
thyes Skrevet 26. august 2011 Del Skrevet 26. august 2011 Prøven er dritlett. Jeg har tatt den to ganger faktisk Skulle egentlig ta vekterkurset i militæret, men fant ut at det var undervisning i helgene, og dum som jeg var tenkte jeg "mæh, tar bare jegerprøven på nytt da". Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 27. august 2011 Del Skrevet 27. august 2011 Må man eige en gård/skog/jaktområde for og få lov til og jakte på Hjort? Grunneier må ha lov til å felle (minst) en hjort, og så må du ha avtale med grunneier om at du kan skyte den hjorten. Vanlighvis betyr det at du må (søke om og så) kjøpe jaktkort eller at du leier hele terrenget. På småvilt er det i utgangspunktet det samme, men mye lettere tilgjenelig og mye billigere. Så du trenger tre ting: 1) godkjent jegerprøve (+ oppskyting og avtale om ettersøkshund om det er storvilt du jakter) 2) avtale med grunneier 3) det viltet du jakter på må ha lovlig jaktid og eventuelle kvoter/fellingsløyver må være i orden. Lenke til kommentar
sinder18 Skrevet 27. august 2011 Forfatter Del Skrevet 27. august 2011 Må man eige en gård/skog/jaktområde for og få lov til og jakte på Hjort? Grunneier må ha lov til å felle (minst) en hjort, og så må du ha avtale med grunneier om at du kan skyte den hjorten. Vanlighvis betyr det at du må (søke om og så) kjøpe jaktkort eller at du leier hele terrenget. På småvilt er det i utgangspunktet det samme, men mye lettere tilgjenelig og mye billigere. Så du trenger tre ting: 1) godkjent jegerprøve (+ oppskyting og avtale om ettersøkshund om det er storvilt du jakter) 2) avtale med grunneier 3) det viltet du jakter på må ha lovlig jaktid og eventuelle kvoter/fellingsløyver må være i orden. Så Hvor søker eg om dette? og hvorfor må eg ha en ettersøkshund for og jakte på storvilt? eg har lyst til og jakte alene uten hund. bare og ligge i en buske og vente og ha med hund er jo bare juks. Og hva ville sje om du jakter uten tilatelse og man blir tatt? Lenke til kommentar
M98kF1 Skrevet 27. august 2011 Del Skrevet 27. august 2011 (endret) [...]Så Hvor søker eg om dette?[...] Vanligste er å ta kontakt med grunneier, søke på statlig grunn (via inatur.no) eller høre med venner og familie i jordbruksdistrikt og håpe de har noen kontakter. og hvorfor må eg ha en ettersøkshund for og jakte på storvilt?[....] Staten stiller krav om at du enten har selv, eller har avtale om å få låne om det trengs, ettersøkshund. Du trenger ikke ha med deg hunden, men om du skulle bomme eller trefe litt dårlig må du tilkalle hunden (med hundefører) så dere kan finne igjen dyret og enten finne ut at det er uskadet eller avlive det. [....]eg har lyst til og jakte alene uten hund. bare og ligge i en buske og vente og ha med hund er jo bare juks.[...] Ikke noe problem å jakte uten å ha hunden med. [...]Og hva ville sje om du jakter uten tilatelse og man blir tatt?[...] Vanlig offisiell straff for slikt er 10.000,- i bot og inndragelse av våpenet du brukte (pluss at du gjerne mister retten til å ha våpen i en 2-3-5 år). Men ville vært mer redd for at grunneier dreit i å ringe politiet men isteden samler 5 sterke naboer og grisebanker deg og dypper deg i gjødselkjelleren før du blir kjørt langt ut i skogen.... Endret 27. august 2011 av M98kF1 Lenke til kommentar
sinder18 Skrevet 27. august 2011 Forfatter Del Skrevet 27. august 2011 (endret) men kan eg jakte på vinteren også? Og hvilket våpen er best og bruke til de ulike dyrene? Hagle til og skyte fugler/rev? og Rifle for hjort? kan det stemme? Endret 27. august 2011 av sinder18 Lenke til kommentar
Waco Skrevet 27. august 2011 Del Skrevet 27. august 2011 sinder18: Hvilket våpen du skal bruke lærer du på jegerprøvekurset! Jegerprøven er ikke vanskelig om du følger med i timene og studerer artene godt. Mange av spørsmålene klarer du med å bruke sunn fornuft. Ta en titt på denne siden så kan du lese mye grunnleggende: http://www.njff.no/portal/page/portal/njff/artikkel/jegerproven?displaypage=TRUE&element_id=67252 Lenke til kommentar
Quote Skrevet 27. august 2011 Del Skrevet 27. august 2011 men kan eg jakte på vinteren også? Og hvilket våpen er best og bruke til de ulike dyrene? Hagle til og skyte fugler/rev? og Rifle for hjort? kan det stemme? Definer "vinter", hvilke måneder tenker du på? http://www.lovdata.no/for/sf/md/xd-20070201-0112.html Nå i den siste tiden så har det vært jakttid på hjort fra 10. september til 23. desember. Da kan man jakte litt på vinteren dersom det trengs, men jeg liker best å jakte i september / oktober på grunn av temperatur. Snø har sine fordeler, men også sine ulemper. Med ny snø, så er sporjakt veldig, veldig spennende. Litt gammel og skarete snø gjør det umulig å smygjakte. Da må man gjerne sitte litt i ro, eller jage sammen med en annen jeger og håpe på å skremme hjort mot hverandre. Jeg har vært på post i ca 3 timer i 10 minusgrader mens det snør. Da han som jaget endelig kom på posten min, så var jeg nesten dekket av snø og skalv som fy. Men uansett, dette er noe du velger litt selv. De andre spørsmålene er så elementært at du kommer garantert til å få dette med deg på jegerprøvekurset. Du kan jo bare bestille boka på forhånd, der står alt. Ellers er det en god idé å lese viltloven og våpenloven. http://www.lovdata.no/all/nl-19810529-038.html http://www.lovdata.no/all/nl-19610609-001.html Lenke til kommentar
sinder18 Skrevet 28. august 2011 Forfatter Del Skrevet 28. august 2011 sinder18: Hvilket våpen du skal bruke lærer du på jegerprøvekurset! Jegerprøven er ikke vanskelig om du følger med i timene og studerer artene godt. Mange av spørsmålene klarer du med å bruke sunn fornuft. Ta en titt på denne siden så kan du lese mye grunnleggende: http://www.njff.no/portal/page/portal/njff/artikkel/jegerproven?displaypage=TRUE&element_id=67252 Ja eg veit att eg lærer meg det på kurset, men hva skader det og lære seg det før kurset? istedenfor og svare med noe helt annet så kunne du bare gi meg det riktige svaret.... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå