Gå til innhold

Allround bygge-PC til 10-12k

Anbefalte innlegg

Hei!

Etter å ha holdt ut i mange år med min nåværende pc føler jeg det er på høy tid med noe nytt.

Tenker at jeg skal kjøpe en bygge-pc som ikke er så altfor vanskelig å sette sammen og som er enkel og grei å oppgradere når den tiden kommer. Jeg har aldri gjort dette før så hadde vært veldig greit med gode råd angående kjøp av komponenter og gjerne forslag til forbedringer. Har et budsjett på rundt 10 000 som utgangspunkt, men det gjør ikke noe om jeg ender en del over. Jeg er ute etter å få mest mulig for pengene, så det gjør ingenting om jeg ender en del over eller under budsjettet.

Mine krav til ny PC:

•  
  • SSD på minst 60 GB som systemdisk
  • Harddisk på vertfall 2 TB som lagringsplass
  • Mulighet til å bruke 2 skjermer samtidig som PC'en er koblet til en TV
  • USB 3.0 porter
  • Den skal være relativt stillegående
  • Minst 6 GB RAM, helst 8 GB
  • 24" Full-HD Skjerm
  • Mulighet til å overklokke hvis det skulle bli behov

Mitt bruk:

•  
  • En del spilling, helst strategispill, FM, TdF Manager o.l. Ingen fps spill.
  • Mye filmtitting i HD-kvalitet
  • Mye multitasking
  • Lettere foto/video-redigering

Prosessor: Intel i5-2500K

Hovedkort: ASUS Sabertooth P67

Skjermkort: Ønsker et skjermkort som tillater at jeg kan bruke 2 skjermer + TV samtidig.

Minne: Corsair Vengeance DDR3 8GB CL9

SSD: OCZ Agility 3 120 GB

Harddisk: Western Digital Caviar Green 2TB

Kabinett: Fractal Design Define R3

Optisk enhet: Samsung SH-S223C

Strømforsyning: Corsair HX 650W

Skjerm: BenQ 24" LCD G2420HD

Tastatur: Ønsker et enkelt tastatur som er godt å skrive på uten for mye tilleggstaster.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så det du trenger hjelp til er skjermkort og tastatur, eller?

Ang. skjermkort er det nok best å satse på AMD Radeon da disse støtter 3 skjermer som standard. Det finnes nvidia-kort som gjør det også, men ikke som standard.

Ang. tastatur er ikke jeg den rette til å anbefale det, da jeg vil anbefale tastaturer slik som disse. De er garantert mye dyrere enn du er villig til å betale.

Jeg hadde ikke satset på en OCZ Agility 3 da disse nyere diskene har masse problemer. Kjør heller en Vertex 2, for eksempel.

Endret av vhaarr
Lenke til kommentar

Trenger anbefalinger på både skjermkort og tastatur. Er Asus Radeon HD 6870 et bra kjøp? Og kommer den med HDMI inngang? Hvor lenge sliter SSDer vanligvis med barnesykdommer da? Jeg får kikke litt videre på SSD da. Ser oppsettet bra ut ellers?

Lenke til kommentar

Jeg har tittet på lignende oppsett som deg. Har nesten de samme komponentene etter å ha tittet rundt på forumet. Se ellers på denne tråden for fine tips og innspill.

Et av punktene jeg ikke klarer å bli enig med meg selv om, er skjermkortet. Nvidia kortene har støtte for CUDA, som kan benyttes i videoredigering, mens ATI kortene gir enda mer "bang for buck", slik jeg har forstått det. Men dersom du skal koble tre skjermer til samtidig, er det vel ATI som gjelder, som nevnt over.

Lenke til kommentar

Kan varmt anbefale Logitech Illuminated tastaturet, det er utrolig behagelig å skrive på, samt att det har en stilig hvit belysning på hver tast. Det minner om laptop taster.

Minner bare om at dette med "behagelig" er subjektivt :)

Min favoritt er Topre-tasten, og fås bare fra Realforce og Fujitsu's HHKB Pro2. Ihvertfall såvidt jeg vet.

Ellers liker jeg godt Cherry Brown MX-baserte tastaturer.

Skulle jeg handlet tastatur, hadde jeg kjøpt hos enten elitekeyboards.com eller keyboardco.com.

Ang. skjermkort så synes jeg det er greit å bruke http://www.videocardbenchmark.net/high_end_gpus.html til å finne ut pris/hastighet relativt til andre modeller. Tallene der gir ikke noen mening i seg selv, men relativt til hverandre stemmer de, prosentvis. Så det er godt til sammenligning.

Ellers, om jeg vil se om et skjermkort vil takle det spillet jeg tenker på i en gitt FPS, så sjekker jeg gjerne http://www.anandtech.com/bench/GPU11/188

Lenke til kommentar

Tastaturet så utrolig bra ut. Kommer helt sikkert til å gå for det!

Ellers lurer jeg på hvordan et skjermkort til 5-6 hundrelapper som Sapphire Radeon HD 6570 i forhold til noe som Asus Radeon HD 6870? Og hvordan er Intel i5 2500k i sammenligning med i7 2600k? Vil det være en stor forskjell med mitt bruk med tanke på ytelse?

Lenke til kommentar

Har funnet et pakketilbud på komplett.no som gjør at jeg får i7 2600k for bare 300 kr mer enn i5 2500k. Synes ikke den prisforskjellen var så voldsomt stor, men er det verdt det? Fant ikke desverre ikke tilsvarendes pakketilbud med i5 2500k.

Skal bare se filmer på TV'en, og kommer nok ikke til å spille noe særlig over 2 skjermer. Har jeg fremdeles behov for et skjermkort med 2 GB RAM? Isåfall har du noen anbefalinger?

Lenke til kommentar

Nei, jeg satte det som kriterie bare for å filtrere ut kandidater som ikke var goe nok, ikke fordi at du på død og liv MÅ ha GDDR5.

Når det er sagt, så nei, det skjermkortet er ikke bra nok.

Du kan uten problemer gå ned til en 60GB SSD, da du bare trenger å ha operativsystem og essensielle programmer på den. Da vil du spare inn nok til å investere i bedre skjermkort.

Lenke til kommentar

Da får jeg nok bare gå for et dyrere og bedre kort da. Det er ingen av disse kortene som er noe særlig dårligere enn de andre? Jeg er litt småskeptisk til de produsentene jeg ikke har hørt om, men alle disse lager vell kvalitetsprodukter? Er noen av kortene å foretrekke fremfor de andre?

Endret av ekallevik
Lenke til kommentar

Prosessor: Intel i7-2600K

Hovedkort: ASUS Sabertooth P67

Skjermkort: Asus Radeon EAH6950 2GB

Minne: Corsair Vengeance DDR3 8GB CL9

SSD: OCZ Vertex 2 120GB

Harddisk: Western Digital Caviar Green 2TB

Kabinett: Fractal Design Define R3

Optisk enhet: Samsung SH-S223C

Strømforsyning: Corsair HX 650W

Skjerm: BenQ 24" LCD G2420HD

Tastatur: Logitech Illuminated

To små kjappe spørsmål til før jeg bestiller:

- Hvilke komponenter må byttes ut først i dette oppsettet her?

- Vil det være lurt å kjøpe en hardisk på 7200rpm eller holder det godt med en på 5400rpm?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...