Gå til innhold

iPhone 4 - en smarttelefon?

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-fsaSP0zV

Har du ikke sett Telenor-reklamen? Fraværsmeldinger er såå utdatert.

Reklame er en ting, real life noe annet. Jeg bruker ofte fraværsmeldinger selv, når jeg er i møter eller på reiser, og det er nyttig å kunne opprette, endre og slette disse fra mobilen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Merkelig. Jeg fant flere som hadde opplevd det samme, men det var kun i forbindelse med oppdateringer. Dessuten forsvant ikke musikken, den var bare «skjult». Det frister å rope «brukerfeil», men da blir du sikkert bare sint.

Og hvor pokker er fraværsassistenten til mailen? Jeg vil sende fraværsmeldinger. Finner jo ikke noe sted på telefonen hvor jeg kan sette en out of office-melding.

Har du ikke sett Telenor-reklamen? Fraværsmeldinger er såå utdatert.

Reklame er fantastiske greier.

Brukerfeil? Vel, hvordan er det mulig? Meg bekjent er det ikke mulig å slette sanger man har lagt inn på mobilen uten at man kobler den til en maskin med itunes. Så det skal vel meget godt gjøres? Og oppdateringer skjer vel bare via itunes? Men får se om jeg får kommet meg innom en Apple-butikk i kveld.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Brukerfeil? Vel, hvordan er det mulig? Meg bekjent er det ikke mulig å slette sanger man har lagt inn på mobilen uten at man kobler den til en maskin med itunes. Så det skal vel meget godt gjøres? Og oppdateringer skjer vel bare via itunes? Men får se om jeg får kommet meg innom en Apple-butikk i kveld.

På tide med oppdatering. Kom meg hjem, koblet til iTunes, og musikken og videoene dukket opp igjen på mobilen.

Men over til et par nye irritasjonsmomenter:

- sende bilder via Bluetooth. Umulig på iphone? Går bare an å sende videre til andre personer/mobiler via epost eller MMS?!?

- ingen mulighet for å opprette album for bildene/video-opptakene uten å måtte gjøre sin flid med å finne frem i apps-jungelen?!?

iPhone 4 er sikkert en smart telefon så lenge man gidder å bruke mye tid og penger på å lete fram et hav av tilleggsapplikasjoner, men ut av boksen er det dessverre ikke mye som minner særlig mye om smarttelefon.

Og hvorfor skal den være så tragisk dårlig på å holde forbindelsen via Airplay til min Airport Express? Selv med fri bane, tre meter i luftlinje mellom de to enhetene kuttes forbindelsen støtt og stadig. Noen ganger etter 15 sekunder. Andre ganger etter 15 minutter.

Men ellers er det stort sett en grei telefon.

Hvordan ringer man når man står i en melding, uten å måtte scrolle seg eviglangt oppover til toppen av samtalen?

Lenke til kommentar

- sende bilder via Bluetooth. Umulig på iphone? Går bare an å sende videre til andre personer/mobiler via epost eller MMS?!?

Dette er ingen problemstilling for meg så jeg har ikke undersøkt det, men det finnes garantert noe som lar deg gjøre dette, eller tilnærmet det samme.

- ingen mulighet for å opprette album for bildene/video-opptakene uten å måtte gjøre sin flid med å finne frem i apps-jungelen?!?

Det blir mulig med iOS 5 som kommer om kort tid.

Hvordan ringer man når man står i en melding, uten å måtte scrolle seg eviglangt oppover til toppen av samtalen?

Trykk lett på menylinjen (den med dato, operatør, batteri og slikt) så scroller den automatisk til toppen av samtalen.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Er vel på tide med en ny, liten oppdatering her.

- iOS 5 kan jeg glemme frem til nyttår da det ikke vurderes som sikkert nok av vår IT-avdeling.

- kalenderen er fremdeles like tragisk. Og flere irritasjonsmomenter dukker stadig opp. For eksempel avtaler som strekker seg over flere dager. Jeg har blant annet satt av tid til reise fra i ettermiddag til i morgen ettermiddag. I Outlook definerte jeg start som den tida taxi ankommer for å hente meg, og slutt i morgen når jeg er hjemme. Min iPhone viser dette som en heldagshendelse i morgen og på torsdag! Når jeg åpner avtalen på iPhone vil den ikke vise noe klokkeslett. Irriterende, MEGET irriterende. Presterer Apple å fikse dette i iOS 5?

- fraværsassistent i mailen mangler. Når jeg dro på seminar i forrige uke kom jeg underveis på at jeg hadde glemt å aktivere fraværsassistenten i Outlook. Ingen problem, tenkte jeg, for dette er jo som basisfunksjonalitet å regne for en smarttelefon. Men var dette å finne på iPhone? Neida.

- definere høytrafikk- og lavtrafikkperioder på push-mailen mangler. I stedet må jeg støtt og stadig manuelt deaktivere push-mail når jeg har ønsker om å spare batteri (for eksempel helger, på reise etc).

Og fremdeles: NEI, jeg er ikke interessert i å høre om "det finnes app for ditt og app for datt".

Trykk lett på menylinjen (den med dato, operatør, batteri og slikt) så scroller den automatisk til toppen av samtalen.

Men hvordan komme seg helt til bunnen av for eksempel en mail?

Lenke til kommentar

Høres fryktelig ut som det bare er å kjøpe seg en sgII eller Nexus på egenregning og dytte inn simkortet hvis mulig. Eller var det også en egen lock-in med microsim som ikke passer andre telefoner?

Vel, jeg har ikke noe valg dersom jeg vil ha push-mail siden vår IT-avdeling ikke har kapasitet til å supportere annet enn iphone. Så da er jeg stuck med en iphone som er milevis unna hva jeg forventer av en smartphone.

Videre er jeg jo nødt til å vente på ios 5 før jeg får mulighet til å se om det har kommet nye mailer uten å måtte låse opp mobilen. Og oppgaver mangler jo også (eller påminnelser som det vel også kalles).

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Bumper denne, for å høre om du er mer fornøyd med iOS etter litt bruk. Har selv brukt WM5.x/6.x de siste årene, men etter at den siste WM65 nå pensjonert, har jeg lånt en HTC Trophy med WP 7.5 en måneds tid for å prøve den. Først likte jeg den veldig godt, men i det siste har jeg merket noen ting som irriterer.

- Ikke mulig å enkelt endre fra lyd+vibr til helt stille (i møter etc.). Når vibr er aktiv i innstillinger, er eneste hurtigvalg lyd+vibr eller vibr. For å slå av vibr, må man inn i innstillinger (også iflg manualen).

- Applisten blir sortert med bokstaver når man passerer ca 45 apps, dette kommer av seg selv, og kan ikke slås av. Det blir heller ikke borte igjen når man avinstallerer apps. Dette gjør listen unødvendig lang, og det blir mye blaing opp og ned, siden det ligger bare 1 app på hver linje, og bokstavfeltene legger seg på egne linjer. De mest brukte appene ligger selvsagt på startskjermen).

- Ikke mulig å schedulere synk av e-post, til for eks online ma-fr 7-20, og manuelt resten av uken.

- Ikke mulig å "hide" BT, eller å endre navn på BT-enheter.

+ Mye bra også, selvsagt, med god office- og sharepoint-integrasjon, god ytelse og veldig smooth brukeropplevelse, og bra batterilevetid.

Når låneperioden er over, har jeg muligheten til å velge en iPhone 4S. Lurer på om det er et bedre valg enn en Radar eller Lumia 800?

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Bumper denne, for å høre om du er mer fornøyd med iOS etter litt bruk. Har selv brukt WM5.x/6.x de siste årene, men etter at den siste WM65 nå pensjonert, har jeg lånt en HTC Trophy med WP 7.5 en måneds tid for å prøve den. Først likte jeg den veldig godt, men i det siste har jeg merket noen ting som irriterer.

...

Når låneperioden er over, har jeg muligheten til å velge en iPhone 4S. Lurer på om det er et bedre valg enn en Radar eller Lumia 800?

Personlig ville jeg ikke gått for iPhone. Jeg har ikke blitt noe mer fornøyd med den. Dens mangler forfølger meg hver bidige dag.

Om jeg skal sammenligne den med de punktene du nevner:

- Møte-innstilling med slå av vibrasjon: Samme hos iphone. Du har en bryter på siden som du kan svitsje mellom lyd/ikke lyd. I innstillingene kan du velge om du vil ha vibrasjon på ett eller begge valgene, men du må da inn i innstillingene hver gang om du i tilfelle vil ha type 3 eller flere profiler.

- Som kjent har du bare mulighet for ikoner. Den viser riktignok alle ikonene der hvor de blir plassert, og du får flytte ikonene hit og dit, samt kategorisert de i mapper/ikonsamlinger. Men du får ikke velge navn på disse mappene selv. Når det blir veldig mange apps etterhvert blir det mye scrolling hit og dit før man finner frem. Ei heller har du mulighet for å presse flere ikoner inn på samme siden.

- Tidsschedule for synk er ikke mulig med iphone heller. Enten har du push-mail påslått eller avslått. Det er eneste valg du har.

- Bluetooth er også enten av eller på. Intet mer.

- Office-integrasjonen er så å si fraværende "out of the box", men du får jo naturligvis kjempet deg gjennom App Store for å kjøpe deg en relativt dyr app som kan gjøre jobben sånn noenlunde.

- Kalenderen er som jeg tidligere har nevnt i tråden tragisk dårlig. Egentlig ganske ubrukelig til annet enn en simpel, privat kalender. Ikke takler den avtaler som strekker seg fra en dag til en annen (viser dette som heldagshendelser, og ofte på feil dager...). Ikke får du definert privat-avtaler, ikke får du fargekodet avtalene etc.

- Brukeropplevelsen er noe bedre, men min iphone 4 er til tider meget treg. Dette skal dog være bedre i 4S.

- Batterilevetiden er helt grei, men ikke noe å hoppe i taket for. Med push-mail aktivert må jeg lade den hver dag. Uten push-mail holder den opptil 2 dager. Inniblant opplever jeg at en eller annen app sluker batteri (uten at det finnes noen indikator på hvilken app det gjelder). Fra tid til annen opplever jeg også at jeg kastes ut av mailprogrammet. Aldri noe feilmelding, men iphone'n hopper rett og slett ut i hjem-skjermen. Jeg må da restarte mobilen for at mailen skal fungere uten å kaste meg ut.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Personlig ville jeg ikke gått for iPhone. Jeg har ikke blitt noe mer fornøyd med den. Dens mangler forfølger meg hver bidige dag.

Er kalenderproblemet ditt forårsaket av at du synker mot flere kalendere? Jeg synker kun mot Exchange, og regner med at også iOS klarer det fint? Når det gjelder avtaler som plutselig blir heldags på telefonen, er dette en bug i Exchange som MS ser på nå. Den gjelder alle OS jeg har testet på, unntatt Symbian.

Det som irriterer mest i WP er å finne apps i den alfabetiske listen. Det vises en app pr "linje" på skjermen, med ikon og fullt navn (og man ser ikke hele navnet dersom der er langt). Det vises max 9 apper pr side, men når bokstavene som sorterer kommer på (automatisk ved ca 45 apps), blir det ca 5 apper pr side. Blir masse blaing, spesielt når man ikke husker om appen heter Watch eller HTC Watch. Greit nok at det er søkemulighet, men synes dette er mye bedre på iPad / iPod Touch, med 20/16 apps pr side, mulighet for mapper og manuell sortering.

Når det gjelder ringelyden, forstår jeg at det er mulig å sette opp iPhone slik jeg vil ha den, enten både ringelyd og vibrasjon, eller helt stille. På WP krever dette at man går inn i menyene hver gang.

Når det gjelder Office, er det ikke ofte jeg åpner, og enda sjeldnere jeg redigerer, et officedokument på mobilen. Har iPhone en "viewer" for å vise innholdet i slike dokumenter, eller krever dette også ekstra apps?

Bing-kart er også dårlig i forhold til Google, det gjør ikke mer enn å vise hvor du er. Ingen navi-mulighet, heller ikke med HTC Locations. Bing-søk, som til og med har egen knapp, er også svært dårlig støttet i Norge.

Kommer til å beholde Trophyen litt til for å se hvordan jeg liker den, men er ikke sikker på om den skal byttes ut med en Lumia 800 eller en iPhone 4S når tiden er inne.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Nå har jeg hatt iPhone 4S i over en måned, og totalt sett er jeg mer fornøyd med iOS enn jeg var med Windows Phone 7.5. Jeg er enig i at kalenderen er for dårlig, men bortsett fra dette fungerer det meste i iOS fint for meg. iCloud med automatisk synk av bilder etc mellom iPhone og PC funker fint, og er enkelt å sette opp.

Som bruker av personlig tilpasset Windows Mobile gjennom mange år, senest med 6.5, er det masse funksjoner og alternativer som mangler både i Windows Phone og i iOS. Det er kanskje snakk om "nerde-funksjoner" som noen få bruker, og som de fleste oppfatter som unødvendige og forvirrende, og bidrar til dårlig brukervennlighet. Det har tatt litt tid å bli vant til denne enkelheten, fortsatt er det enkelte ting jeg savner. WP er på mange måter like iOS, men hadde noen irritasjonsmomenter som gjorde at jeg til slutt valgte iOS.

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Fant en kalender-overlayapp som gjør at kalenderen blir bedre: EasyCalendar. Den har ukevisning i portrait mode, og 3-ukers visning i landscape. Med ukenummer! Støtter ikke norsk, men det er ikke noe savn.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...