Gå til innhold

Hvordan lage 5v/7v av 12v vifte?

L03VIk

Anbefalte innlegg

Jeg har en 12v Cooler-master 80*80 kabinettvifte, som jeg gjerne skulle redusert hastigheten på.

Sett flere steder at dette kan gjøres ved å redusere volten den har til rådighet, ved å sette volten til 5v eller 7v, ved hjelp av sukkerbit(??)

Noen som kan komme med en oppskrift?

PS! Hva er en molex stømsplitt? Er det den lille 3-pins kontakten som settes i kontakten på hovedkortet?

Håper på raskt svar, og takker for hjelpen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppskriften er veldig enkel den:

Ta en standard molex kontakt som går for eks. til harddisk...

Gul Ledning +12v

Rød Ledning +5v

Sort ledning GND

For å få 7v bruker du gul ledning på + til viften, og rød ledning på -.

Da får du 12v - 5v = 7v.

Lenke til kommentar

Må beklage men jeg skjønte ikke en dritt av det du sier der :o :)

Jeg har en vifte med en gul, en svart og en rød ledning. Ene enden er festet til viften (!!) og i andre enden sitter en 3-hulls-kontakt som passer på hovedkortet til chassis-fan-kontakten.(3-pins). Hva gjør jeg?

Hva gjør jeg hvis jeg også skal gjøre dette med en annen vifte jeg har som kun har svart/rød ledning....

Lenke til kommentar

Jeg har en vifte med en gul, en svart og en rød ledning. Ene enden er festet til viften (!!) og i andre enden sitter en 3-hulls-kontakt som passer på hovedkortet til chassis-fan-kontakten.(3-pins). Hva gjør jeg?

Hva gjør jeg hvis jeg også skal gjøre dette med en annen vifte jeg har som kun har svart/rød ledning....

på sånne vifter er rød +12v og svart -12v. gul sender info til hovedkortet om hvor fort viften går (som leses av med programmer som Motherboard manager).

du klipper av den 3-hulls-kontakten, stripper kablene (gul trenger du ikke å bry deg med) og klipper så av en molex fra psu'en (eller kjøper en molex-forlenger.. hann-plugg i ene enden, hunn-plugg i andre. klipp av hann-pluggen, og plugg hunn-pluggen på en av molex'ene fra psu).

ledningene fra en molex er som følger:

gul +12v

svart -12v

svart -5v

rød +5v

for å få 7v, kobler du +12 og -5 på viften. for å få 5v, kobler du +5 og -5. den fargede molex-kabelen går på den fargede vifte-kabelen.

Lenke til kommentar

hvilken farge ledningene til viften har er ikke viktig, men om du vil kjøre den på 7V så må du koble den svarte ledningen til ev de røde ledningene i et av drevkontaktene som kommer fra PSU'en og den og den røde ledninge som kommer fra viften til en av de gule ledningene som kommer fra PSU'en, bruk gjerne et skøytestykke til en drevkontakt til å gjøre denne "modifikasjonen"

Lenke til kommentar

på sånne vifter er rød +12v og svart -12v. gul sender info til hovedkortet om hvor fort viften går (som leses av med programmer som Motherboard manager).

du klipper av den 3-hulls-kontakten, stripper kablene (gul trenger du ikke å bry deg med) og klipper så av en molex fra psu'en (eller kjøper en molex-forlenger.. hann-plugg i ene enden, hunn-plugg i andre. klipp av hann-pluggen, og plugg hunn-pluggen på en av molex'ene fra psu).

ledningene fra en molex er som følger:

gul +12v

svart -12v

svart -5v

rød +5v

for å få 7v, kobler du +12 og -5 på viften. for å få 5v, kobler du +5 og -5. den fargede molex-kabelen går på den fargede vifte-kabelen.

må bare rette det der, de er FARGEKODET dvs.

Gul +12V

Svart 0V/GND

Rød +5V

for +5v kobler du deg mellom GND og +5V og for +7V kobler du deg mellom +5V og +12V den den med lavest verdi skal brukes til minus/nullpunkt

-12 og -5V er en av de andre ledningene er ikke sikker på hvilken (orange kanskje?)

Lenke til kommentar

Eneste jeg har er vifte + sukkerbiter + ledningen m/molex.

Kan jeg koble slik?

1. svart kabel fra vifte på en kanal i sukkerbiten

2. rød kabel fra vifte til en annen kanal.

3. gul ledning fra molex til sukkerbit (for 7v). Eventuelt svart (for 5v).

4. rød ledning fra molex til andre delen av sukkerbiten.

Lenke til kommentar
Håper dette forklarer godt nok da!

Klart og tydelig! Supert!

Fant ut av det selv forresten, men jeg dro ut den røde kabelen fra molexen, og lot den svarte og gule stå igjen. Den røde koblet jeg til rød kabel på en drevkontakt... Kjører altså viften på 5v, ligger på 1000rpm og er perfekt til mitt bruk!

Takker for gode råd!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...