Gå til innhold

Bærbar med god 3d. Tips?

brsseb

Anbefalte innlegg

Hei

Tenker på å kjøpe en bærbar eg kan bruke på universitetet te høsten, og har sett litt rundt. Sikter på en brukbar ikke-altfor-dyr nær 2GHz, med 512minne og en ok disk.

Men vil gjerne ha et brukbart 3d kort på den også. Hadde vært greit å kunne å inn noen 3d spill (ikke akkurat HalfLife 2 kanskje :), men iallefall noen eldre 3d spill) og kanskje også nok til at eg kunne bruke den til litt "enkel" 3ds max/maya bruk. Til en bærbar så er jo 3d ytelse som ville tilsvare et GF4mx kort på en stajonær PC mer en godt nok, men 3d kort ser ut te å vere langt nede på prioriteringslisten hos de fleste bærbareforhandlere..

Noen som har noen tips om kass 3d kort eg bør se etter? Har også sett mange som reklamerer med 64MB eller 128MB video memory på pcene, men bare i "shared mode" (deler minne med hovedminne). Er dette veldig dumt? Hvor stor forskjell (ytelse og pris) vil det være på et kort med shared mode og et med "skikkelig" videominne? (har hørt at i forhold til videominne er det å legge teksturer i hovedminne "UHYRE" tregt)

BRSSEB

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du venter litt så kommer radeon 9600 for fullt i bærbare og det roxor vilt til å være bærbar-grafikkort.

Se ellers etter radeon 9000 som regnes for å være blant de beste på markedet nå.

Geforce 4 go 4200 er også helt ok og nesten på høyde med radeon 9000.

Geforce fx kommer også i go versjon(go5200 = nedklokket fx5200 og go5600 = nedklokket fx5600) for bærbare, men vil være litt tregere enn radeon mobile 9600 som den skal konkurrere mot.

Styr unna slike shared løsninger da de ikke duger noe særlig til spilling......

Anbefaler deg å kjøpe en p4-m eller helst centrino maskin da disse har få og rolige vifter = støyer lite på lesesaler o.l.

Burde snart være mulig å få ok centrino maskiner med radeon 9000 til ca 12000 +-

Lenke til kommentar

Det beste akkurat nå er Dell INspiron 8500 med Go4200. Men det verserer rykter om Radeon 9600 i denne maskinen i løpet av august. Orker du vente, gjør det. Selv om ytelsen i dagens spill ikke vil bli særlig bedre, vil du ikke angre om et år eller to...

Du kan også kjøpe Inspiron 8500 nå og oppgradere til 9600 når det blir tilgjengelig. Vet ikke om Dell Norge kan hjelpe deg med det men...

Lenke til kommentar

har bestilt meg en inspiron 8500 selv, og er spent:)

men ifølge diverse reviews er g4go 4200 generelt bedre enn radeon 9000..

ref:

http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=1745&p=1

quote: (fra konklusjon)

"The answer to that is not so easy actually. There is no question that the performance of the GeForce4 4200 Go leaves little to be desired. The chip regularly outperforms the Mobility Radeon 9000 and by no small amount; in today's most stressful gaming situation, Unreal Tournament 2003, the GeForce4 4200 Go performed, on average, 39.5% better than the Mobility Radeon 9000 in the resolutions we tested at. Turn on 2x anti-aliasing and that average jumps to 49.7%. We complained a bit in our Mobility Radeon 9000 review that performance was not drastically better than other mobile offerings out there. We certainly do not have the same complaint for the GeForce4 4200 Go but we do have some complaints."

jeg gikk for g4go4200 iallfall..

mrm

Lenke til kommentar

Takk for tipset. Trenger ikke Pcen med det aller første, ka godt vente lut august.

Så litt på de der Centrino maskinene, men Ghz på dem var jo ikke å skryte av...Hos dell fikk man knapt 1.4Ghz for 12.000, og skulle man litt nærmere 2 ghz grensen begynte tusenlappeneå rulle, og sa virker jo en "skikkelig" P4 på 2.x ghz et bedre alternativ. Eller er det sånn at Centrinomaskinene ikke er direkte sammenliknbar med P4?

Selv om det selvsagt er mer fornuftig å kjøpe bærbar hos en dyktig forhandler som f.eks dell, er det noe i veien med å kjøpe seg bærbar på f.eks Elkjøp? Har sett tilbudene deres og må si at eg syns de gir mer for pengene (rent hardware sett, Dell prøver alltid å prakke på med masse garantier, henteservice etc) enn det man får på dell. Elkjøp har drøssevis med 2GHz+ maskiner, med brenner og 512 minne (direkte latterlig at dell prøver å selge bærbare XPmaskiner med bare 128mb minne!)

Sjekk denne fra Elkjøp

Virker som en kongebærbar (for den prisen iallefall!). 2,4, GF4 Go, brenner og 512 ram. Virker som et røverkjøp iforhold til det man får i fra Dell til samme prisen...

(update:)

Hei, denne virker enda bedre::

Fra expert

BRSSEB

Lenke til kommentar
Takk for tipset. Trenger ikke Pcen med det aller første, ka godt vente lut august.

Så litt på de der Centrino maskinene, men Ghz på dem var jo ikke å skryte av...Hos dell fikk man knapt 1.4Ghz for 12.000, og skulle man litt nærmere 2 ghz grensen begynte tusenlappeneå rulle, og sa virker jo en "skikkelig" P4 på 2.x ghz et bedre alternativ. Eller er det sånn at Centrinomaskinene ikke er direkte sammenliknbar med P4?

Nope, er ikke sammenlignbart i det hele tatt..

1.6 Centrino tilsvarer rundt 2.4 P4 ifølge DinSide.no... Andre sier at det er 1.3 Centrino som tilsvarer 2.4...

Lenke til kommentar

Sjekk denne fra Elkjøp

hmm, not bad! men husk at dette er stasjonær i bærbar pakning =P

har en lignende en selv fra dell. egentli ganske fornøyd.

kan spille gta3 å slikk uten probs =)

men åssen er det gf go skjermkortet??

Glem den :)

(update:)

Hei, denne virker enda bedre::

Fra expert

64 MB ikke-shared Ati9000. KjempePC

Lenke til kommentar

Sjekk denne fra Elkjøp

hmm, not bad! men husk at dette er stasjonær i bærbar pakning =P

har en lignende en selv fra dell. egentli ganske fornøyd.

kan spille gta3 å slikk uten probs =)

men åssen er det gf go skjermkortet??

Nå var det ikke jeg som kom med linken. Var bare en liten omskrivning av brsseb sin link ved hjelp av bbcode.

Den maskinen ville jeg ikke anbefalt siden det er desktop prosessor i den og ikke en mobil utgave av ett eller annet slag. I tillegg er grafikkortet en mobil utgave av GF MX 420. Kan umulig være noe særlig.

Ett råd du bør ta med deg er: Kjøp en mobil prosessorutgave. Enten P4-M eller Centrino. Dette med tanke på støy og batterilevetid.

Lenke til kommentar

Den maskinen ville jeg ikke anbefalt siden det er desktop prosessor i den og ikke en mobil utgave av ett eller annet slag. I tillegg er grafikkortet en mobil utgave av GF MX 420. Kan umulig være noe særlig.

Ett råd du bør ta med deg er: Kjøp en mobil prosessorutgave. Enten P4-M eller Centrino. Dette med tanke på støy og batterilevetid.

Vel, den fra expert har bedre grafikkort, så det er iallefall i boks.

Støy og strøm er vel bare noe eg må leve med for den prisen. En Centrinomaskin med liknende utstyr blir nok for dyr. Men hvor stor strøyforskjell er det? (lesesal-messig :) ). Og hvor lenger går en Centrino iforhold til en vanlig p4 med tanke på strøm?

Prøver no å kjøpe best mulig Pc eg kan få for rundt 10-12.000, ska jo holde i noen år (skolebruk mest da), og pga budsjekket må eg prioritere ytelse fremfor "luksus" som lavt vekt, høyde, støy og strøm (skolen har da stikkonkakter :) ).

Lenke til kommentar

Er wide-screen egnet til spilling? Jeg tenker på anbefalingen over av Dell Inspiron 8500. I de vanlige spilloppløsninger, må man ikke da velge mellom å spille midt på skjermen (dårlig utnyttelse, stygt) og kraftig geometrisk forvrengning, hvis man velger fullscreen? Geometrisk forvrengning -strekking av bilde- må være værst! (ulidelig).

(Gjelder ikke dette skjermbildet for endel andre applikasjoner også?). Rent instinktivt misliker jeg alle avvik fra 4:3 formatet, men har ikke erfaring selv fra wide-screen dastaskjerm.

Lenke til kommentar
Fra PCMAX for du kjøpt en Centrino maskin med samme ytelse for under 13 00 inkl frakt. Jeg skal ha en sånn en. Den ble testet på dinside til terningkast 5

PCMAX er døende. Ville aldri vurdert å kjøpe større ting fra dem. Handlet der mye før, men nå er det bare rot og tull.

Deskop bærbar er ikke å vurdere hvis du skal bruke den i lesesal/forelesning. Har brukt det noe i klasserommet, og da er det på nippet at det går (i klasserommet vårt er det langt ifra stille). Ellers er det kun strøm som er negativt med deskop. Siden du nevner skole ville jeg tenkt meg nøye om før du kjøper pc. 12000kr er en del penger. Vil du gi det for en pc du ganske sannsynlig ikke kommer til å bruke i skolesammenheng? ...Da er det kanskje bedre å spare penger slik at du kan kjøpe centrino/p4-m...

Lenke til kommentar

Det er jo først og fremst skolebruk, og en 2.66GHz er jo litt i overkant for Office-programmer, men skal jo gjerne bruke den til litt annet også. Og det er jo ganske kjipt å kjøpe en billig celeron te 8.000kr for så å holde på å krepere fordi den ikke kjører Office 2008 (eller noe sånt :) ) raskt nok de to siste årene på universitetet, då eg trenger den aller mest!

BRSSEB

Lenke til kommentar

En 2 GHz P4-M eller en 1,4 GHz centrino er rask nok til å kjøre det meste de neste to årene. På UiT har vi bærbare fra Dell med P3 500 MHz, som kjører XP og word. Ingen problemer. Så prosessorkraften er ikke det som vil begrense deg.

Spør du meg er en mobil prosessor et must hvis maskinen skal være til skolebruk.

Lenke til kommentar
Spør du meg er en mobil prosessor et must hvis maskinen skal være til skolebruk.

Må si meg enig i dette. Skal en først bruke så mye penger på en bærbar, og siden det er en skole-maskin, så vil du ikke angre på kjøpet. Du aner ikke hvor fryktelig irriterende det er både for deg selv og andre å høre viften (jetmotoren) starte opp mens du sitter konsentrert og skal løse et problem.

Lenke til kommentar

Ja, den elkjøp 2.66en er nok litt støyende ja. Vel, anyway så venter eg litt. Trenger ikke Pcen enda, og kanskje UiB har noen tilbud angående studentPCer. Tenker det er lurt å vente noen uker til iallefall.

(En uke spart er en hundrings tjent :) (eller noe sånt) )

BRSSEB

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...