bertil_viking Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 Via skatteetatens hemsida kan man anmäla Flytting innen Norge, Flytting til Norge och Flytting fra Norge, men ni verkar ha glömt att tänka på Flytting utanför Norge. Nu har jag letat i över en och en halv timme utan att hitta ett skit. Tacksam för lite hjälp eftersom jag redan flyttat och måste anmäla snarast. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Flytting fra Norge burde være det du skal velge. Lenke til kommentar
bertil_viking Skrevet 22. august 2011 Forfatter Del Skrevet 22. august 2011 Flytting fra Norge burde være det du skal velge. Ja men jag flyttar ju inte från Norge. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Du gjør jo det hvis du må få byttet adressen din til utenfor norge. Skattesvindel? Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Du bor i land A og skal flytte til land B og ingen av dem er Norge. Så hvorfor skal Norge ha noe med det å gjøre da? Uansett når det snakk om ekstremtilfeller ville jeg heller valgt å ringe eller besøke skattekontoret for å få ting gjort skikkelig. http://www.skatteetaten.no/no/Adresser-og-apningstider/ Lenke til kommentar
bertil_viking Skrevet 22. august 2011 Forfatter Del Skrevet 22. august 2011 Du gjorde det om du måste få bytt adress till utanför Norge. Skattebedrägeri? Vafalls? Vadå skattebedrägeri? Läs min första post, jag flyttar ju inte till utanför Norge. Du bor i land A och kommer att flytta till land B, och ingen av dem är Norge. Så varför skulle Norge ha något att göra med det då? Nej. Jag har redan flyttat, och jag flyttade INOM land A vilket inte är Norge. Det spelar ingen roll när man talar om extrema fall skulle jag hellre ha valt att ringa eller besöka skattemyndigheten för att få saker gjorda på rätt sätt. Eftersom jag inte bor i Norge är det inte ett alternativ att besöka dom. Och att ringa är helt hopplöst, jag har försökt förut men fattade inte vad dom sade. Om någon av er kan ringa åt mig skulle jag uppskatta det! För övrigt kan det ju knappast ses som ett "extremt fall" att flytta utomlands, det är det som är så konstigt med det hela. Varför nämns inte detta någonstans på skatteetatens hemsida? Jag läste igenom hela FAQ-helvetet igår, och jag kan tala om att den täcker allt ifrån att gifta sig, föda barn och dö i utlandet, men inte att flytta. Det är ett jävla mysterium. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Er du norsk statsborger (ettersom du skriver på svensk)? Siden du flytter innen land X vil det naturlige være en flyttemelding til myndighetene i land X samt de du har kontakt med i Norge (mottar post fra) og andre steder i verden. Lenke til kommentar
bertil_viking Skrevet 22. august 2011 Forfatter Del Skrevet 22. august 2011 Är du en norsk medborgare (eftersom du skriver på svenska)? När du flyttar inom landet X, är det naturligt att vara en adressändring till myndigheterna i länder X och de kan ha kontakt med i Norge (ta emot post från) och på andra håll i världen. Hej Per. Nej, jag är inte norsk, jag är svensk. Jag har anmält detta till landet jag bor i, och till Sverige (vi har en blankett för detta: SKV 7842 -- ny adress för utvandrad). Polismyndigheten i Norge har dock sagt att jag måste hålla dom uppdaterade med min adress, vilket är vad jag försöker göra, men naturligtvis ska dom göra det så satans knivigt! Lenke til kommentar
PerB Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Polismyndigheten i Norge har dock sagt att jag måste hålla dom uppdaterade med min adress, vilket är vad jag försöker göra, men naturligtvis ska dom göra det så satans knivigt! Da melder du det til "Polismyndigheten" i henhold til den adresse de har benyttet da de ba om å bli holdt oppdatert mht til adressen din. Siden du har fått et slikt påbud fra Politiet regner jeg med at det har skjedd skriftlig. Dette har vel ingenting med skatteetaten å gjøre. 1 Lenke til kommentar
bertil_viking Skrevet 22. august 2011 Forfatter Del Skrevet 22. august 2011 Sedan rapportera det till "Polismyndigheten" enligt den adress som de använde när de ombeds att hållas uppdaterad med adressen. Eftersom du har fått ett sådant direktiv från polisen skulle jag räkna med att det har skrivits. Detta har förmodligen ingenting att göra med skattemyndigheterna att göra. Nej, inte skriftligt, det var i samband med dom för många år sedan. Jag skulle föredra att inte ha kontakt med polismyndigheten igen. Norska polisen är hur som helst en offentlig myndighet och jag ska inte behöva ändra min adress med varenda offentlig verksamhet som känner mig; det är ju exakt för det ändamålet ni har folkeregistret. Detta har alltså allting att göra med skatteetaten och folkeregistret. Kan du bara ringa dom och höra vad eran motsvarighet till SKV 7842 är? Tack. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Detta har alltså allting att göra med skatteetaten och folkeregistret. Kan du bara ringa dom och höra vad eran motsvarighet till SKV 7842 är? Tack. Nei. Du må ta kontakt med de som bør kjenne din nye adresse og som ikke får informasjon fra det svenske folkeregisteret. Jeg har en lang rekke interessenter i innland (Norge) og utland som sender meg post, bladabonnement etc. Alle disse er den min soleklare plikt å varsle om adresseendring. Det er slik du også må håndtere dette. Hva sier dommen siden du oppfatter at du må varsle politiet om din nye adresse? Tyder på at ikke alt er gjort opp. Hvis dommen krever at du holder en etat oppdatert mht til adresse må du selv sørge for dette. 1 Lenke til kommentar
bertil_viking Skrevet 22. august 2011 Forfatter Del Skrevet 22. august 2011 Nej. Du måste kontakta dem som borde veta din nya adress och inte ta emot information från det svenska befolkningsregistret. Jag har ett brett spektrum av aktörer i det inre (Norge) och utomlands som skickar mig mail, tidningsprenumerationer, etc. Allt detta är min självklara skyldighet att anmäla adressändring. Det är hur du ska hantera detta. Vad är domen eftersom du upplever att du måste meddela polisen om din nya adress? Uppgifter tyder på att allt inte är avgjord. Om domen kräver att du hålla dig uppdaterad med en myndighet för adress till dig att säkerställa detta. Det finns inte en chans att jag kommer kontakta norska polisen eftersom de befattar sig med omfattande rättsövergrepp och korruption. De har satt dit mig förr och skulle säkerligen göra det igen om tillfälle ges. Läs nu här: http://no.wikipedia.org/wiki/Det_sentrale_folkeregister "Både offentlige og private virksomheter bruker opplysninger fra folkeregisteret og er derfor avhengig av at disse er riktige." Hela poängen med ett folkeregister är att du bara anmäler flytt till ETT centralt organ, vilket i sin tur meddelar intressenter (t.ex. polisen) om din nya adress. Det är så det fungerar nu för tiden. Det du säger om att själv anmäla flytt till diverse myndigheter och organisationer har vi inte gjort sedan 1991. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Det finns inte en chans att jag kommer kontakta norska polisen eftersom de befattar sig med omfattande rättsövergrepp och korruption. De har satt dit mig förr och skulle säkerligen göra det igen om tillfälle ges. Dette er ærekrenkende påstander og har ingenting her å gjøre. Hvis du har dom på at du må melde adresse til norsk politi eller domstol, så må du gjøre det! "Både offentlige og private virksomheter bruker opplysninger fra folkeregisteret og er derfor avhengig av at disse er riktige." For norske statsborgere ja og noen norske firmaer. Men ikke for utenlandske firmaer etc. Og heller ikke for alle norske firmaer. Du sier selv du er svensk statsborger. Og det er ikke samme folkeregister i Sverige og Norge. Norske firmaer, myndigheter henter opplysninger fra norsk folkeregister for norske statsborgere (med norsk fødselsnummer eller D-nummer). 1 Lenke til kommentar
bertil_viking Skrevet 22. august 2011 Forfatter Del Skrevet 22. august 2011 För norska medborgare ja och några norska företag. Men inte alltför olika kulturella organ, etc. Och inte alla norska företag. Du säger själv att du är en Svensk medborgare. Och det är inte samma registrerat i Sverige och Norge. Norska företag, hämtar myndigheter uppgifter daterade från det norska nationella registret för norska medborgare (på norska födelsenummer eller D-nummer). Ja ja, men jag hade ju det, sånt där D-nummer. Och norska polisen är en norsk myndighet. Uppenbarligen vet jag att det inte är samma folkeregister i Sverige och Norge, det är därför jag sagt att jag ändrat i Sverige och behöver ändra i Norge också. Kan du bara svara på frågan utan att göra saker så himla invecklade tack? Hur svårt är det för dig att ringa egentligen? 800 80 000 det är till och med gratis för dig. Om du istället för att hålla på argumentera som du gör hade ringt dem så hade vi redan haft det här avklarat. Jag kan som sagt inte ringa av flera anledningar: 1) jag bor i Sydamerika och öppettiderna är mitt i natten här 2) det är väldigt komplicerat att ringa internationellt härifrån och 3) jag har försökt förut och förstod inte ett ord av vad dom sade. Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 23. august 2011 Del Skrevet 23. august 2011 Kära Bertil. Eftersom du har flyttat från Norge, alltså ut från det norska Folkeregistret, behöver du inte och ändra din adress till Folkeregistert. Om man gör ett utdrag från norska folkregistret vill man bara se din sista norska adress, så står det "Utflyttet fra norge". När man flyttar ut från Norge behöver man inte skriva vilken adress man flyttar till. Hur-som-helst, om det nu är så att du har en oplockad höna med norska polisen, så har dom laglig rätt och be dig om var dom kan få tag på dig. Om du inte ställer dig till förfogande, kan det väl bli mer problemer än vad du förtjänar. Att ni inte förstår varandra, du och Folkeregistret, är inte konstigt alls, dom vet ju inte vad det är du vill, eftersom dom inte har någon skyldighet och registrera din adress eftersom du är svensk medborgare och inte bor i Norge. Det skulle vara det samma som om jag ringde till Danmark och säger: Davs, kan ni registrera att jag bor i Norge nu. Vad i helsike har dom med det och göra nu, även om jag bodde i Danmark på 70-talet. Skit nu i norska folkeregistret, du är tyvärr själv skyldig och skicka din adress till alla i Norge som behöver den, oxå pliten. Förresten gäller samma principer i Svedala... Lycka Till 1 Lenke til kommentar
bertil_viking Skrevet 23. august 2011 Forfatter Del Skrevet 23. august 2011 @TOMpsy: Nej, det är fel. RF-1402 "Meld flytting til utlandet" kräver att du anger din adress i utlandet. Jag fyllde i den blanketten när jag flyttade från Skandinavien, så de har min gamla adress i Sydamerika. Och det är denna adress jag behöver ändra. Se också: http://www.skatteetaten.no/folkeregisteret "Det sentrale folkeregister er et offentlig register over alle personer som bor eller har vært bosatt i Norge." Kan det vara så svårt för er att förstå?? Det finns blanketter för alla kombinationer av flytt mellan Norge och Utland utom just Utland till Utland. Det är alltså antingen en grov miss hos skatteetaten, eller så är blanketten väl gömd. Jag uppfordrar er åter att sluta fjanta er och bara ringa till skatteetaten för att lista ut hur det här ligger till. Jag vill uppmärksamma alla läsare att ni gör er skyldiga till lagbrott genom att undanhålla denna information från mig. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 23. august 2011 Del Skrevet 23. august 2011 Jag uppfordrar er åter att sluta fjanta er och bara ringa till skatteetaten för att lista ut hur det här ligger till. Jag vill uppmärksamma alla läsare att ni gör er skyldiga till lagbrott genom att undanhålla denna information från mig. Her er det nok du som "fjantar deg" Hvorfor skal vi ringe skatteetaten? Du er ikke norsk statsborger. Du har meldt flytting fra Norge og har således status "utflyttet av riket". Du leser ikke svarene du har fått. Du har plikt til å melde adressefoandring i ditt hjemland (hvor du er statsborger) pluss til alle andre (via brev/kort e.l.) som du vet har behov for din adresse (som evt dommen du fikk (ikke legg skylden på Politiet når du sier det er en dom). Med andre ord. Det er du som må gjøre noe - ikke vi. Og for all del - vi er ikke skyldige "till lagbrott". 1 Lenke til kommentar
Charlo Skrevet 23. august 2011 Del Skrevet 23. august 2011 For en arrogant svenske!. Og hva skjer med svenskene som ikke kan norsk hele tiden ? Är inte svårt. Varför ringer du inte och talar på engelsk ? Jizzzzes. 3 Lenke til kommentar
bertil_viking Skrevet 23. august 2011 Forfatter Del Skrevet 23. august 2011 Du är inte en norsk medborgare. Du har folkbokförda i Norge och därmed har status "att ha flyttat från riket." Du läser inte de svar du fått. Du har en skyldighet att rapportera adressefoandring i ditt hemland (där du är medborgare), plus alla de andra (genom brev / kort, etc.) som du behöver din adress (som eventuellt straff du fick (inte skylla på polisen när du säger det finns en dom). Jag läser svaren, men dom är fel. Jag har ju kunnat påpeka felaktigheter i vartenda ett av era svar! Och ni envisas med att haka upp er på små detaljer istället för att svara på min fråga. Och JO det var definitivt norska polisens fel, när två av dem ljög rakt upp och ner i domstol och gjorde så att en oskyldig svensk åkte fast. Med andra ord. Det är du som måste göra något - inte oss. Och för all del - vi är inte skyldig "till lagbrott". Ja, jag vet att jag måste göra något, det är ju det jag försöker, genom att be om hjälp här -- i hopp om att det skulle finnas någon slags kamratanda och solidaritet brödrafolken emellan, men jag ser ju att ni inte är av den uppfattningen. Lenke til kommentar
bertil_viking Skrevet 23. august 2011 Forfatter Del Skrevet 23. august 2011 För en arrogant svenska!. Och vad händer med de svenskar som inte talar norska hela tiden? Är inte svårt. Varför ringer du inte och talar på engelsk ? Jizzzzes. Jaha, och vem är du? Kan du hjälpa eller? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå