Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Lånte bort bil, ble ødelagt..

Tmz

Anbefalte innlegg

Jeg var på fest igår og da var jeg dum nok til å låne bort bilen min. Ville selvfølgelig aldri gjort det hvis jeg var edru, men var veldig full og da tar jeg ofte veldig dårlige beslutninger. Uansett så klarer fyren å ødelegge bilen, hvordan han klarte det aner jeg ikke, men både han og en annen fyr som satt på sa at han var forsiktig med bilen. De kjenner hverandre ikke noe særlig så ser ikke helt grunnen til at han andre skal juge, han påstod at den hadde blitt ødelagt før eller siden uansett og at det var tilfeldig at det skjedde akkurat da.

Det som skjer er at jeg får startet bilen helt fint osv, men når jeg setter den i gir og slipper clutchen skjer det ingenting, akkurat som om clutchen holdes inne hele tiden selv om jeg tar den ut. Prøvde alle forskjellige girene og ingen funker.. Ingen ulyder eller noe sånt.

De som kjørte sa at det skjedde mens de kjørte bilen, helt plutselig sluttet den å dra på girene. Det skal sies at jeg har hatt litt problemer med clutchen tidligere, hadde en episode der clutchen sluret noe jævli når jeg kjørte opp en bakke, prøvde å gire men det hjalp ikke. Parkerte bilen og prøvde å kjøre igjen et minutt seinere og da funket den. Har også fra tid til annen merket at clutchen slurer, plutselig stiger turtallet uten at farten går opp. Det har riktignok ikke skjedd som jeg har merket på en stund nå da, men kan det være clutchen som har ryki? Eventuelt hvor mye vil en reprasjon koste ca?

Er en 97 mod som har rundet ca 180 000.

Personen som kjørte var selvfølgelig edru.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg får nok ikke noe igjen av han uansett, clutchen har riktignok vært helt fin de siste tiden, derfor synes jeg det er litt rart at den "plutselig" ryker. Trodde det var sånn som skjedde gradvis ?

Håper egentlig det er en feil som hadde skjedd uansett, er litt surt hvis det skjedde kun pga jeg lånte bort bilen liksom :p Men skal få satt den på verksted snart så får vi se hva som er ødelagt, håper bare det ikke er girkassa

Endret av Tmz
Lenke til kommentar

Håper egentlig det er en feil som hadde skjedd uansett, er litt surt hvis det skjedde kun pga jeg lånte bort bilen liksom :p

Dette ville skjedd uansett (ut fra din beskrivelse). Slik jeg leser din info er låntager uskyldig.

Kan være clutch eller overføring mellom clutchpedal og clutch. Men verkstedet vil gi en korrekt diagnose (alltid vanskelig ut fra en grov verbal beskrivelse).

Lenke til kommentar

(...) men var veldig full og da tar jeg ofte veldig dårlige beslutninger. Uansett så klarer fyren å ødelegge bilen, hvordan han klarte det aner jeg ikke, men både han og en annen fyr som satt på sa at han var forsiktig med bilen. De kjenner hverandre ikke noe særlig så ser ikke helt grunnen til at han andre skal juge, han påstod at den hadde blitt ødelagt før eller siden uansett og at det var tilfeldig at det skjedde akkurat da.

Det som skjer er at jeg får startet bilen helt fint osv, men når jeg setter den i gir og slipper clutchen skjer det ingenting, akkurat som om clutchen holdes inne hele tiden selv om jeg tar den ut. Prøvde alle forskjellige girene og ingen funker.. Ingen ulyder eller noe sånt.

De som kjørte sa at det skjedde mens de kjørte bilen, helt plutselig sluttet den å dra på girene. Det skal sies at jeg har hatt litt problemer med clutchen tidligere, hadde en episode der clutchen sluret noe jævli når jeg kjørte opp en bakke, prøvde å gire men det hjalp ikke. Parkerte bilen og prøvde å kjøre igjen et minutt seinere og da funket den. Har også fra tid til annen merket at clutchen slurer, plutselig stiger turtallet uten at farten går opp. Det har riktignok ikke skjedd som jeg har merket på en stund nå da, men kan det være clutchen som har ryki? Eventuelt hvor mye vil en reprasjon koste ca?

Er en 97 mod som har rundet ca 180 000.

Personen som kjørte var selvfølgelig edru.

Punkt èn, ja kløtjen har ryki, og ja det høres ut som kun et tidsspørmål før den ville gått.

Punkt to, å låne bort bilen i fylla, kvalifiserer som dumskap (tror du ser den selv), men regner med han er som alle andre lugubre mennesker, at han ikke føler noen eierskap til bilen, og sannsynligvis har rævkjørt den aldri så lite.

Punkt tre, kjipt at det skjedde, men tror ikke du kommer noen vei med å plassere skyld her, denne må du ta på din kappe.

Lenke til kommentar

Hvis du har merka at clutchen har slura, dvs at bilen ruser seg opp. Jo mer du gjør det jo mer slitt blir det inni der. Du burde egentlig ikke kjøre lengere når den begynnte å slure i fare for å ødelegge svinghjul for eksempel. Du kan ikke bare skylde på vennen din siden clutchen alt var nesten utslitt.

Endret av Gryterett
Lenke til kommentar

Som sagt var det en enkelt episode, de andre gangene har det bare sluret litt såvidt, men gjort er gjort. Får se hva det blir til, først skal jeg få en mekaniker til å fastslå at det er clutchen som har røket. Selv har jeg såpass lite peiling på bil at jeg ikke vet hva et svinghjul er engang :p

Jeg kommer til å dekke dette selv, men selvfølgelig "tror" jeg at det er hans skyld når jeg ikke har hatt problemer i det hele tatt med clutchen de siste månedene og når han plutselig klarer å ryke den på en 5 mins biltur. Men hvem sin skyld det er spiller liten rolle, jeg som må dekke det uansett.

Endret av Tmz
Lenke til kommentar

Om fører har vært litt ivirig og rusa mens koblingspedalen ikke har vøært helt inne eller ute, samt belastet clutchen ekstra ved å dra ut gira skikkelig, så har han selvfølgelig delvis skyld. Men om den var såpass slitt er dette noe som ville skjedd før eller senere uansett.

Lenke til kommentar

jeg tenker så her: om man er kjent med et problem med den bilen man har og kjører ofte, men finner en kjøremåte/stil som gjør at man omgår problemet, så vil man nesten ubevist kjøre på den måten. når det da kommer en annen sjåfør, med en annen kjørestil som ikke kjenner til problemene, så kan det fort hende at noe blir ødelagt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...