Gå til innhold

Selvbygger-pc fra komplett.no

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei.

Det som er viktig er at du faktisk LESER manualen til hovedkortet og kabinettet.

Jeg har vært borti folk som har brukt feil skruer til å montere strømforsyningen, slik at den ikke sto fast. Og også folk som skrudde hovedkortet rett på bakplaten uten å bruke HK-stands, slik at alle loddepunktene hadde direkte kontakt.

Det er vanskelig som mann å tenke seg at man bør lese manualene; men vær så snill - gjør det. Lås deg inne på dass om så er, slik at ingen ser deg.

Lenke til kommentar

Har litt peiling på elektro og sånn og skjønner at det å sette hele flaten bakpå hovedkortet i direkte kontakt med kabinettet ikke er en god ide med tanke på loddepunktene etc. som du nevner ;)

Ja, tror jeg skal ta meg tid til å lese instruksjonene, spesielt til hovedkortet slik at jeg ikke kobler vifter og alt mulig feil :p Og at jeg gjør ting i riktig rekkefølge osv.

Lenke til kommentar

1) Ta vare på all emballasje / esker .

2) Rigg deg opp på kjøkkenbordet / trebord / eller annet ikke ledende

bord. Ikke bruk utsiden av antistat poser som underlag for

hovedkort (da disse posene er strømledende på utsiden og innsiden)

Legg hovedkortet rett ned på bordet eller på papp esken til det.

3) Pakk ut hovedkort - fjern forsiktig bekyttelses hetten over cpu

sokkel (ta vare på denne)

4) Plasser hovedkortet på bordet , benken , eller på pappesken.

5) Monter cpu forsiktig i sokkelen på hovedkort , pass på orienteringen

av cpu (merket med pil/trekant)

6) Påfør kjølepasta ihh til instruksjoner.

Eller hvis installeres med boxed/stock kjøler dropp kjølepasta da

det er en thermal pad på undersiden av disse.

7) Installer gjerne memory modulene føre kjøleren settes på.

8) Monter cpu kjøler.

9) Pakk opp PSU og kople til nødvendige power kabler for å boote

systemet til BIOS.

10) Installer grafikk kort

( med power kabler tilkoplet fra PSU om det krever ekstra strøm)

11) Kople nå til en skjerm til grafikk kortet og tastatus og mus

til hovedkortet.

12) Resett BIOS på hovedkortet for å fjerne eventuell cmos setting

som kan være lagret fra prosuksons test (se i manualen til

hovedkort)

13) Slå på systemet som nå ligger på kjøkkenbordet/skrivebordet.

Bestående av hovedkort/cpu/kjøler/ram/grafikk kort

- PSU,tastatus og mus.

Mange hovedkort har nå en power-on knapp på selve hovedkortet.

Hvis ikke 'kortslutt med en skrutrekker' de to pwr_on/ps_on

pinnene på hovedkortets tilkopling til kabinett.

Systemes skal kunne bootes opp , og vise prosess av boot på pc skjermen , og du ska kunne gå inn i bios/cmos setting og loade optimized defaults. Sjekke temperaturer , at disker og DVD/CD drev vises osv.

Om du har problemer så feilsøker du med en 'åpen PC' på skrivebordet , med alle enheter lett tilgjengelig.

Er det noen komponent feil er det mindre arbeid å demontere og eventuelt pakke ned og returnere eller kryssbytte med andre enheter for feilsøking.

Selv bruker jeg å kople til en cd/dvd rom på 'bord bygget' for detetter å boote med en memtest86 brent cd for å sjekke status.

Man kan også om ønskelig tilkople eventuelle disker/cd-dvd rom mens PC'en er åpen for å sjekke , eller til og med installere operativ system som windows, linux e.l.

Når alt er sjekket ut ok i 'åpent bygg / test' slår du av PSU og kopler fra denne - deretter andre periferi enheter som disker o.l . Lar hovedkortet kun bestå av Hovedkort/CPU/Minne og kjøler. Deretter monterer du hovedkortet med disse enhetene allerede på inn i kabinettet ditt.

PSU bør du muligens montere først i kabinettet - deretter - hovedkort og disker og cd-dvd roms. Rekkefølge kommer litt an på kabinett design men det er som regel alltid PSU først - deretter hovedkort eller disker , og til sist grafikk kort av de interne komponentene.

Edit:

Noenlunde slik jeg gjør det når jeg bygger ( og det har vært mange i løpet av åra)

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk :D Trenger jeg antistatisk armbånd? :hmm:

Jeg tar faktisk av meg sokkene når jeg bygger PCer. :D

Og tar også av meg langarmede gensere.

Uten at man er påkledd med tøy som lagrer statis elektrisitet og samt er barbent og 'toucher' kabinett/jord fra tid til annen er man et nullpunkt når det kommer til statisk elekrisitet.

Bruker sjelden antistat armbånd (kan ikke huske sist) og jeg jobber med com/data/it i det daglige med servere osv.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Eneste feilen jeg kan bemerke til han første fyren her er at han har brukt antistat posen som undelag for hovedkortet.

Men ellers så illustrerer dette det jeg har nevnt i tidligere post.

http://www.youtube.com/watch?v=QbWH9yNaNiQ

Og

http://www.youtube.com/watch?v=7CDikC4GYW4&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=D6S6oCFdDjM&feature=relmfu

http://www.youtube.com/watch?v=04IJ4dvQBe0&feature=relmfu

http://www.youtube.com/watch?v=72bW85AVmRU&feature=relmfu

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Ja, det er ikke vanskelig. Jeg lærte alt selv og har bygget egne PC'er i over 15 år. Da jeg startet hadde vi ikke internett så da var det ikke mye hjelp å få heller :)

Og jeg har aldri ødelagt noen komponenter - ting tåler mye mer enn man skulle tro! Så slapp av, les manualer og bygg i vei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...