btpe Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 Hei alle vise menn og kvinner. Jeg trenger en kraftig PC oppgradering og har sett meg ut et par alternativer som utgangspunkt. Bruksområdet inkluderer bl.a. mye foto (Lightroom) og en del videoredigering. Ikke spilling. Har romslig ekstern lagringsplass, bl.a NAS. Har ikke satt noe fast tak på budsjettet, men ønsker jo heller ikke å bruke "mer enn nødvendig" for mitt behov. På den annen side bytter jeg PC (altfor) sjelden, dvs den bør holde en stund framover ... Ser vel ut til at jeg lander mellom 10.000 - 15.000 uten skjerm , men jeg kan la meg overtale .-) Kommentarer til utvalget. * Ønsker en relativ støysvak PC. * Har valgt 1155 socket. Jeg har sett dette beskrevet som en mer kosteffektiv og fremtidsrettet sokkel enn 1366. (Men ser samtidig at de dyrere konfigurasjonene gamer/office hos Komplett er 1366-basert....?) * Det jeg kanskje er mest usikker på er grafikkort. Usikker på hva jeg behøver og hvor mye jeg skal legge i det til mitt bruk. * Hvilken SSD har jeg heller ikke sett så nøye på, kun hvilken prisklasse/størrelse. Mine to utgangspunkt er som følger 1) "Netshop konfig" NetShop 3 års PC garanti Produksjon og testing av PC Fractal Design Define R3 Black Pearl Chieftec, 750W, CFT-750-14CS, modulær ASUS P8Z68-V PRO, Socket-1155 Intel Core i7 2600K Quad Prosessor Kingston HyperX 8 GB-kit DDR3 1600 MHz Kingston HyperX 8 GB-kit DDR3 1600 MHz OCZ 120 GB SSD 2,5" Vertex 3 Samsung 1 TB 7200RPM S-ATA2 32MB Sapphire Radeon HD 6850 1GB GDDR5 Samsung SH-B123L/RSBP Blu-Ray spiller MIST tastatur, "Oghma", Aluminium, Sort Logitech RX250 OEM Sort Corepad® C1 Medium Microsoft Windows 7 Home Premium Sum: 11 339,- 2) "Komplett konfig" Komplett Home i50 Varenr.:595419 Ahead Nero 10 Essentials OEM CyberLink DVD Suite 7, 6Channel, OEM CD Støtsikker PC-eske SteelSeries QcK, Musematte i Tøy Fractal Design Define R3 Black Pearl Corsair TX V2 650W PSU Intel® Core™ i7-2600K Processor ASUS P8P67 B3, Socket-1155 Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz 16GB CL9 EVGA GeForce GTX 550Ti 1GB PhysX CUDA Samsung SpinPoint F3 1TB Samsung SpinPoint F3 1TB Crucial m4 SSD 2,5" 128GB OEM SSD 2.5" to 3.5" Bracket SATA Lite-On DVD/Blu-Ray Reader, iHOS104-37 Microsoft Wired Desktop 400 for business Logitech OEM S-120 2.0 høyttaler MS COA Label Windows Home Premium 7 MS DVD Win H.P/Pro/Ultimate 7 NO 64bit MS ROYALTY Win Home Premium 7 Nordic Garanti 3 år - Sende inn Lagerstatus:Ubekreftet dato 1 stk. 21.aug.2011 Sum : 11502.- Av en eller annen grunn insistsrer nettsiden til Netshop å vise ASUS P8Z68-V PRO, Socket-1155 selv om jeg valgte ASUS Maximus IV Extreme B3, Socket-1155. Er det en betydelig forskjell mellom disse ? En par småting i Netshops favør er at en kan velge minnekortleser i kabinettet og også ferdig konfig med RAID1. Alle kommentarer/forslag/forbedringer mottas ! Lenke til kommentar
vhaarr Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 Kan du bygge selv eller må det være ferdigbygget fra butikken? Lenke til kommentar
btpe Skrevet 21. august 2011 Forfatter Del Skrevet 21. august 2011 Hei. Jeg tenkte meg ferdigbygget. Lenke til kommentar
vhaarr Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 Du trenger uansett ikke noe skjermkort om du skal drive med video/bilde-redigering vil jeg si. Her har jeg satt opp et mATX-oppsett med en vifteløs strømforsyning. Du trenger ikke noe større, men klart du kan jo kjøpe ATX-oppsett også om du absolutt vil. Det finnes forøvrig snart (kommer straks til Norge) Z68-baserte mini-ITX hovedkort, og da kan du gå ned på picoPSU, som er på størrelse med en røykpakke. Du bør nok legge ved 1-2 ekstra vifter som monteres som inntak + en vifteløs CPU-kjøler (de er store, somregel). Lenke til kommentar
vhaarr Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 Hei. Jeg tenkte meg ferdigbygget. Ah, okay, ja da hadde jeg handlet hos Netshop av personlige årsaker. Pass på at minnet er 1.5V, og husk du trenger ikke skjermkort. Kjører du på integrert skjermkort fra 2600k kan du bruke Intels QuickSync-teknologi som gir en god fordel når det kommer til videoenkoding. Det senker også lydnivået til PC'en drastisk, da skjermkort somregel er det som trekker mest strøm, og dermed krever mest kjøling. Men ja, jeg hadde jo selvsagt bygget selv. Lenke til kommentar
btpe Skrevet 22. august 2011 Forfatter Del Skrevet 22. august 2011 * Takk for svar så langt: Grafikkort: Her ble jeg tatt på sengen. Hadde ikke tenkt på on-board grafikk som et alternativ, men her står tydeligvis gamle fordommer for fall. For å spørre motsatt, med mine grafikkbehov som er mye fotoredigering , mindre videoredigering og ellers standard grafikkoppgaver som filmvisning, google-earth etc : Vil jeg "savne" et dedikert grafikkort - og i hvilken sammenheng ? Har det i det hele tatt ha noen hensikt å sette inn et middels grafikkort (f.eks ca 1000kr). eller må en lengre opp i hyllen hvis en skal overgå det innebygde. ((Leste litt om Quicksync etter vhaarr sitt innlegg, men f.eks transcoding gjør jeg ikke så ofte ..)) Det er evt aktuelt å kjøre to skjermer på en gang, I så fall må jeg vel til med et dedikert grafikkort. Kabinett: Vil helst ha medium size kabinett (vurderte t.o.m. Fractal Design XL .-) En blanding av subjektiv synsing og spec (bl.a. støydemping) gjorde at jeg landet på Fractal Design Define R3 Black Pearl. SSD: Ser du har valgt OCZ Vertex 2, Kanskje et bedre valg enn mitt - har lest noe ufint om stabilitet på Vertex3 Minne: Hva er fordelen med 1,5V minne ? varmeutvikling ? Ser på hjemmesiden til ASUS at ASUS P8Z68-V PRO er kompatiblet med minne på 1,5-1,65V v/ 1600Mhz. Power: Tror jeg vil et stykke over 400w for å være mer fremtidssikker mhp hva jeg kan finne på å sette inn etterhvert. Da får jeg heller tåle susen av en vifte. Jeg svarte kanskje litt misvisende når jeg sa at jeg ikke ville bygge selv. Startkonfigurasjonen vil jeg helst ha ferdigbygd. Dette er en kombinasjon av latskap,tidsklemme og lettere mhp garanti. Er ellers utstyrt med en smule elektronikkerfaring, slik at fremtidige utvidelser for egen hånd er mer enn sannsynlig. Ellers er status at hovedkort og sannsynligvis kabinett er spikret til hhv ASUS P8Z68-V PRO, Socket-1155 Fractal Design Define R3 Black Pearl Det vel også nesten spikret at jeg baserer meg på "NetShop Free Intel 1155 PC-bygger" De andre komponentene befinner fortsatt i tenkeboksen, dvs åpen for alle kommentarer & forslag ! Lenke til kommentar
vhaarr Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Nei, du vil ikke savne noen ting så lenge du kjører Windows. Skal du kjøre 2 skjermer så må du til med dedikert skjermkort ja. Vertex2 er stabil og god. Den er i teorien halvparten så rask som V3, men dette merker du altså ikke i praksis. Intel anbefaler 1.5V minne til Sandy Bridge, jeg vet ikke helt hvorfor, men klart det trekker jo mindre strøm og dermed utvikler mindre varme. 400W er ikke nok om du skal kjøre kraftig dedikert skjermkort eller 2, nei. Lenke til kommentar
btpe Skrevet 22. august 2011 Forfatter Del Skrevet 22. august 2011 Etter å ha kommet ut av tenkeboksen har jeg nå følgende konfig: NetShop 3 års PC garanti Produksjon og testing av PC Fractal Design Define R3 Black Pearl Seasonic strømforsyning X-850 GOLD ASUS P8Z68-V PRO, Socket-1155 Intel Core i7 2600K Quad Prosessor Kingston HyperX 8 GB-kit DDR3 1600 MHz Kingston HyperX 8 GB-kit DDR3 1600 MHz Intel 120GB SSD 510 2,5" S-ATA III Samsung 1 TB 7200RPM S-ATA2 32MB Samsung 1 TB 7200RPM S-ATA2 32MB Raid 1, 2 partisjon (Krever 2 disker) Gigabyte GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX Samsung SH-B123L/RSBP Blu-Ray spiller MIST tastatur, "Oghma", Aluminium, Sort Logitech Anywhere Mouse MX Microsoft Windows 7 Home Premium Multikortleser 3.5" - Til Stasjonær PC Sum: 14 394.- Valgte et grafikkort , mulighet for 2 skjermer er kjekt å ha (og Netshop ferdigbygd kan ikke levere uten skjermkort ser det ut til ...) Er dette kortet et OK valg - ser det blir anbefalt i ymse sammenhenger ? Skiftet SSD til stødige Intel. Noen som har noensomhelst kommentarer før jeg drar fram betalingskortet ? Lenke til kommentar
vhaarr Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Ja, det ser bra ut. Selv det kortet der er alt for kraftig til noe annet en spilling. Du kan med trygghet velge noe som er mye treger. Men pass på at det har nok VRAM til 2 skjermer, da. 1GB er nok om du kloner skjermen, men det begynner å bli lite om du skal kjøre utvidet desktop. Pass på at minnet er 1.5V, da det uansett koster rundt det samme som 1.65V. Når du kjører dette oppsettet kan du selv velge hvilket skjermkort som skal brukes til enhver tid via noe hovedkort/Intel/bios programvare-ting. Jeg har ikke brukt det selv. Men du kan ikke bruke begge samtidig, såvidt jeg vet. Så pass på at du plugger skjermene i skjermkortet, og ikke utgangene på hovedkortet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå