Gå til innhold

Carl I. Hagen vil ansette spanjoler for å bygge Norske veier


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Norske faglærte vil fortsette å forsøke å vedlikeholde og lage nye dårlige veier ellers i landet. Her er det vel mest snakk om å ta de inn for spesifikke, store oppdrag som kommer helt på siden av den ordinære utviklingen og vedlikeholdet av norsk infrastruktur

 

Har du noen kilder som konkret viser til at norske arbeidere er dårligere enn utlendinger?

 

Du tror ikke det er en mer enn bare arbeiderne som avgjør kvaliteten på en vei?

 

 

Kilden her er meg selv, jeg ser hva gjøres før, under og etter veier bygges her, og selv i Filippinene gjør de langt bedre arbeid fra start til slutt. Dette kan alle se dersom de har mulighet.

 

Veiene våres blir også ekstra godt ødelagt av oss selv, da dårlige veier og dårlig ploging fører til behov for piggdekk, noe som burde gjøres ulovlig, men ikke kan det grunnet for dårlige veier.

 

Vi ødelegger for oss selv fordi vi skal bruke minst mulig penger på å bygge veien, noe som fører til en dårlig vei som snart på asfalteres opp igjen, uten at dette varer mer enn noen måneder. På sikt koster dette langt mer og skaper trafikkproblmemer, usikkerhet på veiene og mer forurensing. Skal vi spare, er det bedre å spare pengene på timelønnen fremfor metodene og materiale som brukes.

 

Vi sparer oss ihjel her til lands. Ikke forbrukere, men staten.

Lenke til kommentar

Kilden her er meg selv, jeg ser hva gjøres før, under og etter veier bygges her, og selv i Filippinene gjør de langt bedre arbeid fra start til slutt. Dette kan alle se dersom de har mulighet.

 

Veiene våres blir også ekstra godt ødelagt av oss selv, da dårlige veier og dårlig ploging fører til behov for piggdekk, noe som burde gjøres ulovlig, men ikke kan det grunnet for dårlige veier.

 

Vi ødelegger for oss selv fordi vi skal bruke minst mulig penger på å bygge veien, noe som fører til en dårlig vei som snart på asfalteres opp igjen, uten at dette varer mer enn noen måneder. På sikt koster dette langt mer og skaper trafikkproblmemer, usikkerhet på veiene og mer forurensing. Skal vi spare, er det bedre å spare pengene på timelønnen fremfor metodene og materiale som brukes.

 

Vi sparer oss ihjel her til lands. Ikke forbrukere, men staten.

 

 

Med andre ord, du har ingen skikkelig kilde, men det er enkelt å skylde på uduglige, norske fagarbeidere, fremfor å innrømme at det er mange variabler som bestemmer kvaliteten på veien når den er ferdigbygd, og kvaliteten på vedlikeholdsarbeidet i ettertid.

 

I Norge konkurranseutsettes veiarbeidet noe som da gjør at de med det billigste alternativet for en jobb, stort sett får jobben. Dette har vært kritisert fra flere hold. Selvsagt er ikke høyresiden i Norge interessert i å revurdere OPS slik som den konservativ-liberale-regjeringen i Storbritannia gjør. Det er nesten på grensen til fanatisme.

 

Storbritannia vil reversere offentlig-privat samarbeid (OPS)

Dyrere med konkurranseutsatt veidrift

 

... Mosti mener man heller må se hva som blir gjort galt nå, og ta kritikken i en rapport fra Riksrevisjonen i fjor på alvor. Der ble det slått fast at konkurranseutsettingen av drift og vedlikehold av veiene har ført til at vedlikeholdet har blitt dårligere, og at det i praksis ikke er konkurranse om kontraktene.

 

http://www.nettavisen.no/motor/article2868068.ece

Endret av A H P
Lenke til kommentar

Er ikke så veldig mange norske veier som er OPS vel, noen som har tall på dette?

 

Når det gjelder konkurranseutsetting er det veldig feil å si at "billigste alternativ vinner". Anbudsprosesser i denne størrelsen er relativt omfattende og det mest fordelaktige tilbudet er en kombinasjon av mange flere faktorer enn pris. Det er langt fra noen umulighet at det firmaet som ga tilbudet med høyest pris vinner.

Lenke til kommentar

Er ikke så veldig mange norske veier som er OPS vel, noen som har tall på dette?

 

Når det gjelder konkurranseutsetting er det veldig feil å si at "billigste alternativ vinner". Anbudsprosesser i denne størrelsen er relativt omfattende og det mest fordelaktige tilbudet er en kombinasjon av mange flere faktorer enn pris. Det er langt fra noen umulighet at det firmaet som ga tilbudet med høyest pris vinner.

 

Nei, de med det billigste anbudet vinner ikke alltid, men stort sett.

Jeg vet ikke om det er forskjell på store og små prosjekter, da Statens Vegvesen kun har listet opp tre store OPS-prosjekter på sine sider. Likevel blir jo alt av nye veiarbeid lagt ut på anbud i dag.

Lenke til kommentar

Alle prosjekter konkurranseutsettes ja, men ikke alle prosjekter er OPS.

 

Iom. at du ikke har noen kilder på at "billigste tilbud stort sett vinner", hadde det vært fint om du lot være å komme med slike påstander.

 

Nei, jeg finner ikke noen direkte pålitelige kilder på det akkurat nå, men om du gidder vil jeg anbefale deg å søke opp anbudsrunder og kikke på hvem som stort sett står som vinner.

 

Uansett var ikke hvem som vinner poenget. Poenget var å prøve å belyse andre sider av veibyggingen enn at norske arbeidere visstnok skal være dårligere enn utlendinger.

Lenke til kommentar

De som mener at spanjolene i denne hypotetiske situasjonen skulle hatt norsk lønn, de bør også mene at nordmenn på restaurant i Spania må betale 100 kroner pr halvliter øl - "siden vi er vant til det og har råd til det".. Og 80 kroner for en McDonalds-meny i New York. Og så videre.

 

Penger og priser er relative begrep - men det er kanskje ikke så overraskende at sosialistene som vil legge ned Børsen ikke har skjønt det..

Eh nei?

Prinsippet her er vel Norge = norske priser og Spania = spanske priser. Derfor bør spanjolene betales norsk tariff i Norge, mens vi betaler spanske priser i Spania. Dette har da ingenting med hva man har råd til?

 

Nå har det seg slik at disse spanjolene ikke hadde kommet til å betale norske priser på noe som helst. Etter to ukers arbeid i Norge drar de hjem til Spania i to uker, hvor de bruker pengene de har tjent. Når de er i Norge, jobber de 12-timers skift, slik som norske arbeidere i Nordsjøen f.eks, og mat og opphold er betalt av arbeidsgiver.

Så ja: Spania = spanske priser = spansk tarifflønn.

Ja, men de jobber jo i norge? Når du går i kassa på butikken, så betaler du samme pris som står i butikkhyllen, du kommer deg ikke unna med å betale 10 kr mindre enn hyllepris på rema fordi det skal være billigere enn ICA. Så hvorfor skulle det være annerledes for spansk arbeidskraft?

Lenke til kommentar

De som mener at spanjolene i denne hypotetiske situasjonen skulle hatt norsk lønn, de bør også mene at nordmenn på restaurant i Spania må betale 100 kroner pr halvliter øl - "siden vi er vant til det og har råd til det".. Og 80 kroner for en McDonalds-meny i New York. Og så videre.

 

Penger og priser er relative begrep - men det er kanskje ikke så overraskende at sosialistene som vil legge ned Børsen ikke har skjønt det..

Eh nei?

Prinsippet her er vel Norge = norske priser og Spania = spanske priser. Derfor bør spanjolene betales norsk tariff i Norge, mens vi betaler spanske priser i Spania. Dette har da ingenting med hva man har råd til?

 

Nå har det seg slik at disse spanjolene ikke hadde kommet til å betale norske priser på noe som helst. Etter to ukers arbeid i Norge drar de hjem til Spania i to uker, hvor de bruker pengene de har tjent. Når de er i Norge, jobber de 12-timers skift, slik som norske arbeidere i Nordsjøen f.eks, og mat og opphold er betalt av arbeidsgiver.

Så ja: Spania = spanske priser = spansk tarifflønn.

Ja, men de jobber jo i norge? Når du går i kassa på butikken, så betaler du samme pris som står i butikkhyllen, du kommer deg ikke unna med å betale 10 kr mindre enn hyllepris på rema fordi det skal være billigere enn ICA. Så hvorfor skulle det være annerledes for spansk arbeidskraft?

 

Har markert noe du tydeligvis overså.

Lenke til kommentar

De som mener at spanjolene i denne hypotetiske situasjonen skulle hatt norsk lønn, de bør også mene at nordmenn på restaurant i Spania må betale 100 kroner pr halvliter øl - "siden vi er vant til det og har råd til det".. Og 80 kroner for en McDonalds-meny i New York. Og så videre.

 

Penger og priser er relative begrep - men det er kanskje ikke så overraskende at sosialistene som vil legge ned Børsen ikke har skjønt det..

Eh nei?

Prinsippet her er vel Norge = norske priser og Spania = spanske priser. Derfor bør spanjolene betales norsk tariff i Norge, mens vi betaler spanske priser i Spania. Dette har da ingenting med hva man har råd til?

 

Nå har det seg slik at disse spanjolene ikke hadde kommet til å betale norske priser på noe som helst. Etter to ukers arbeid i Norge drar de hjem til Spania i to uker, hvor de bruker pengene de har tjent. Når de er i Norge, jobber de 12-timers skift, slik som norske arbeidere i Nordsjøen f.eks, og mat og opphold er betalt av arbeidsgiver.

Så ja: Spania = spanske priser = spansk tarifflønn.

Ja, men de jobber jo i norge? Når du går i kassa på butikken, så betaler du samme pris som står i butikkhyllen, du kommer deg ikke unna med å betale 10 kr mindre enn hyllepris på rema fordi det skal være billigere enn ICA. Så hvorfor skulle det være annerledes for spansk arbeidskraft?

 

Har markert noe du tydeligvis overså.

Har du kilder på at mat og opphold er dekket av arbeidsgiver når det gjelder spanske arbeidere på dette prosjektet? Hva er "opphold" ? Er det husleie, klær, strøm, reisekostnader etc?

Lenke til kommentar

De som mener at spanjolene i denne hypotetiske situasjonen skulle hatt norsk lønn, de bør også mene at nordmenn på restaurant i Spania må betale 100 kroner pr halvliter øl - "siden vi er vant til det og har råd til det".. Og 80 kroner for en McDonalds-meny i New York. Og så videre.

 

Penger og priser er relative begrep - men det er kanskje ikke så overraskende at sosialistene som vil legge ned Børsen ikke har skjønt det..

Eh nei?

Prinsippet her er vel Norge = norske priser og Spania = spanske priser. Derfor bør spanjolene betales norsk tariff i Norge, mens vi betaler spanske priser i Spania. Dette har da ingenting med hva man har råd til?

 

Nå har det seg slik at disse spanjolene ikke hadde kommet til å betale norske priser på noe som helst. Etter to ukers arbeid i Norge drar de hjem til Spania i to uker, hvor de bruker pengene de har tjent. Når de er i Norge, jobber de 12-timers skift, slik som norske arbeidere i Nordsjøen f.eks, og mat og opphold er betalt av arbeidsgiver.

Så ja: Spania = spanske priser = spansk tarifflønn.

Ja, men de jobber jo i norge? Når du går i kassa på butikken, så betaler du samme pris som står i butikkhyllen, du kommer deg ikke unna med å betale 10 kr mindre enn hyllepris på rema fordi det skal være billigere enn ICA. Så hvorfor skulle det være annerledes for spansk arbeidskraft?

 

Har markert noe du tydeligvis overså.

Har du kilder på at mat og opphold er dekket av arbeidsgiver når det gjelder spanske arbeidere på dette prosjektet? Hva er "opphold" ? Er det husleie, klær, strøm, reisekostnader etc?

 

Har vel ikke andre kilder en det Hagen sa. Bl.a. at de "kunne bo i brakkebyer ved Rygge", med alt det innebærer.

Lenke til kommentar

Synes forslaget var helt på ræva.

 

Har kommet flere slike solo utspill fra FRP de siste åra, og resultatet kan man se på meningsmålinger.

Det at du syns at forslaget er ræva viser bare hvor forskjellig du og jeg ser på saken :)

 

Tenk deg at du skal bruke en vei 240 dager i året, men at mangel på en tunnel gjør at du må bruke 1,5 timer på en ferje. En tunnel kunne gjort at du sparte 1 time hver gang du kjørte denne strekningen, men når kun nordmenn skal gjør denne jobben ligger denne kanskje 10 år frem i tid. Samtidig sitter folk i utlandet med kompetanse til å bygge denne veien arbeidsledige, men egentlig kunne de heller bygget denne tunnelen. Da ville du spart 2 400 timer fritid som du ellers måtte sitte på en ferje i løpet av disse årene, i tillegg er det kanskje 100 andre mennesker som bruker den same ferjen like ofte. 2400 x 100 = 240 000 timer tapt fritid blant folk.

 

Dette er bare et tenkt eksempel, men fritid er verdifullt for folk og viss noen måtte betale 200 kr timen for den tapte tiden ville dette kostet 48 millioner kroner på disse 10 årene denne tunnelen manglet. Poenget mitt er at det koster folk å vente på veistrekninger og tunneler.

 

Synes det er helt på ræva, da man like godt kan ansette Norske arbeidstagere til vanlig lønn.

 

Dyrere veier og mindre arbeidskraft betyr at det vil ta lengre tid å bygge ut veinettet.

Lenke til kommentar
Carl I. Hagen vil ansette spanjoler for å bygge Norske veier

 

Dette er vel det mest fornuftige vi har hørt fra han på lenge. Dagens regjering sin satsing på vei er helt latterig. Sikkert mange folk i europa som hadde kommet og jobbet hvis vi hadde tilbydd det.

Endret av leifeinar
Lenke til kommentar

Nei, det går ikke. Det er slemt å ansette folk under tariff uansett hvor desperat de trenger jobb. Det er mer rettferdig at de vansmekter i arbeidsledighet. Hva, trenger de penger til familien sin, sier du? Og trenger vi nye veier, sier du? Nei, sosialistenes prinsipper er åpenbart mer verdifulle for dem enn noen av delene.

Lenke til kommentar

Nei, det går ikke. Det er slemt å ansette folk under tariff uansett hvor desperat de trenger jobb. Det er mer rettferdig at de vansmekter i arbeidsledighet. Hva, trenger de penger til familien sin, sier du? Og trenger vi nye veier, sier du? Nei, sosialistenes prinsipper er åpenbart mer verdifulle for dem enn noen av delene.

 

 

Ingen skal vel ansettes under tariff? Under norsk tariff ja, men så skal de heller ikke kommer hit for å bosette seg i Norge. Da hadde det vært galt. De jobber til spansk tariff og dette er jo helt rettferdig da de skal tilbake og bruke lønnen sin der. Evt. sende jevnlig underveis.

 

Ingen utnyttes, man hjelper hverandre.

 

Uansett hvor mye man skal sippe og innbille seg at dette er urettferig, forandrer det ikke på det at det kommer til å skje, før eller senere, her i Norge også.

 

Ser ingen grunn til hvorfor i all verden vi ikke skal kunne gjennomføre et slikt positivt prosjekt.

Lenke til kommentar

For å strukturere det hele noe:

 

Motstandere av såkalt "sosial dumping" argumenterer ofte med at utenlandske arbeidstakere "opplever vesentlig dårligere arbeidsvilkår enn norske arbeidstakere. Dette kan utspille seg gjennom manglende opplæring i arbeidsoppgaver, som er nødvendig for at arbeidstaker skal kunne ivareta sin egen sikkerhet under utførelsen av arbeidet. Eller gjennom urimelige arbeidstider, dårlige arbeidskontrakts-forhold og dårlig innkvarteringsfasiliteter under arbeidsoppholdet i Norge." [KILDE: http://www.lo.no/s/arbeidsliv/sosial-dumping/Hva-er-sosial-dumping-/]

 

Et prosjekt i offentlig regi vil imidlertid måtte sørge for at (i vårt tilfelle) spanske arbeidere får tilstrekkelig opplæring, sikkerhet og boforhold som holder en akseptabel standard. Hva som er akseptabel standard er selvfølgelig en definisjonssak, men man kan vel sammenligne med hva som kreves for norsk arbeidskraft i lignende prosjekter. Arbeidstider er i utgangspunktet regulert i arbeidsmiljøloven og tolvtimersskift vil kunne komme i konflikt med bestemmelsene her. Som det er nevnt opereres det i offshorenæringen med såkalte "nordsjø-turnuser", men dette tillates ved unntak i arbeidsmiljøloven eller dekkes av andre lover som sjømannsloven. Spørsmålet om vi skal tillate ordninger med "nordsjø-turnus" på fastlandet har allerede vært oppe til debatt, uten at jeg vet hva det konkrete resultatet ble av den.

 

Et interessant moralsk aspekt ved denne diskusjonen er om det er "urettferdig" at utenlandske arbeidstakere skal arbeide for en lønn som ligger under den norske tariffen, forutsatt at alle andre forhold som sikkerhet og arbeidsvilkår er oppfylte. Her er det ikke noe rett eller galt nødvendigvis, men ved å tillate eller forby denne praksisen tar vi som samfunn et moralsk valg.

 

Til tross for at det argumenteres med behovet for rettferdighet ovenfor utenlandsk arbeidskraft, er nok den viktigste årsaken til at arbeidstakerorganisasjoner som LO er sterk imot "sosial dumping" litt mindre altruistisk. Ved å importere arbeidskraft til en pris som ligger under det norske lønnsnivået, konkurranseutsetter man i praksis norsk arbeidskraft i skjermet sektor. Altså må norske lønninger ned for å komme på et konkurransedyktig nivå. Reduksjon i tariffer er heller upopulært i Norge, spesielt i LO. Det bør også nevnes at mange bransjer som tidligere var en del av skjermet sektor er i dag delvis eller helt konkurranseutsatte, som oftest på grunn av ny kommunikasjons- og trasportteknologi. Merkelig nok er det sjeldent at arbeidstakerorganisasjonene lager noe videre ståhei rundt dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...