PgUp Skrevet 25. august 2011 Del Skrevet 25. august 2011 Hvorfor er det slik at vi ser på en person med ulik bakgrunn til oss, og dermed plasserer han lavere på rangsstigen enn der vi selv står? Hvordan kan vi rettferdiggjøre at en person med en viss bakgrunn og tilhørlighet skal ha færre rettigheter og dårligere betalt for akkurat samme arbeid? Det er flott med arbeidsinnvandring, og en nødvendighet da det er mangel for dette i landet vårt. Men skal disse utkonkurrere norske faglærte fordi de er et mer "gunstig" alternativ? Jeg tror også at det er taktisk smart med nordmenn som bygger veier, for de har best erfaring med norsk miljø og utfordringer knyttet til dette. Jeg synes ikke at utenlandske matvarer i butikken skal slippe å betale samme prosent moms fordi de er billigere og nordmenn har dermed råd til mer. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 25. august 2011 Del Skrevet 25. august 2011 Hvorfor er det slik at vi ser på en person med ulik bakgrunn til oss, og dermed plasserer han lavere på rangsstigen enn der vi selv står? Hvordan kan vi rettferdiggjøre at en person med en viss bakgrunn og tilhørlighet skal ha færre rettigheter og dårligere betalt for akkurat samme arbeid? Det er ikke vi som bestemmer det. Markedet, som inkluderer deg har bestemt det allerede. Det er grunnen til at det er ingen spanjoler som jobber i Norge. Spørsmålet er ikke om hvor mye deres arbeid er verdt, men om vi lar dem jobbe i Norge eller ikke. Hvis du sier at deres arbeid må være verdt 125 kroner i timeslønn, så vil du eksludere utlendinger. Jeg synes er merkelig er at dere vil heller at de skal leve på 30 kroner i Spania, enn 100 kroner i Norge. Dette er en vinn-vinn situasjon der både Norge, Spania og spesielt spanske arbeidere tjener på det. Forsatt er dere imot det. Det er flott med arbeidsinnvandring, og en nødvendighet da det er mangel for dette i landet vårt. Men skal disse utkonkurrere norske faglærte fordi de er et mer "gunstig" alternativ? Jeg tror også at det er taktisk smart med nordmenn som bygger veier, for de har best erfaring med norsk miljø og utfordringer knyttet til dette. Er det taktisk smart å la infrastrukturen i Norge forfalle? Skal vi gjøre oss klare for eldrebølgen, som komer nå. Så bør vi invistere pengene inn i infrastruktur. Pengene vil ikke gjøre oss noe godt om vi bare setter dem inn i banken. Hvis du er så fryktelig redd for de få norske bygningsarbeidere, som er kvalifisert til mange andre jobber, så er det mulig å lage egne arbeidsplasser for dem. Jeg synes ikke at utenlandske matvarer i butikken skal slippe å betale samme prosent moms fordi de er billigere og nordmenn har dermed råd til mer. Ja, for det er sammenlignbart. Prøv heller. "jeg synes ikke utenlanske matvarer skal få lov til å selge i Norge, fordi de er produsert av folk som ikke har norsk tarifflønn." 1 Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 25. august 2011 Del Skrevet 25. august 2011 Tanken er at i norge følger vi norske prinsipper. Det er ingen problem å lønne såpanjoler med norsk tariff, er det vel? Det blir enda større win for de spanjolene som kommer hit. Og nei, jeg er ikke imot utbygging av infrastruktur. 1 Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 25. august 2011 Del Skrevet 25. august 2011 (endret) Tanken er at i norge følger vi norske prinsipper. Det er ingen problem å lønne såpanjoler med norsk tariff, er det vel? Det blir enda større win for de spanjolene som kommer hit. Og nei, jeg er ikke imot utbygging av infrastruktur. Det er ikke et alternativ siden det er over markedspris. Alternativet er at de ikke kommer i det hele tatt og må leve på minimumslønn i Spania. Det er gunstig for oss om de får lavere lønn, siden vi får bygget mer infrastruktur, og det er bedre for Spania siden de må betale arbeidsløshetspenger til færre. Jeg synes også det er mer rettferdig å ha to spanjoler som tjener 70 kroner hver, enn en spanjol som tjener 125 kroner. Endret 25. august 2011 av Camlon Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 25. august 2011 Del Skrevet 25. august 2011 Tanken er at i norge følger vi norske prinsipper. Det er ingen problem å lønne såpanjoler med norsk tariff, er det vel? Det blir enda større win for de spanjolene som kommer hit. Og nei, jeg er ikke imot utbygging av infrastruktur. Hvis tanken bak det hele først og fremst var billig arbeidskraft, så er det mange andre europeiske land man kunne hentet firmaer fra, enn Spania. Men lønnsnivå er som nevnt tidligere i tråden ikke hovedargumentet Lenke til kommentar
AudioV Skrevet 25. august 2011 Del Skrevet 25. august 2011 Hvorfor er det slik at vi ser på en person med ulik bakgrunn til oss, og dermed plasserer han lavere på rangsstigen enn der vi selv står? Hvordan kan vi rettferdiggjøre at en person med en viss bakgrunn og tilhørlighet skal ha færre rettigheter og dårligere betalt for akkurat samme arbeid? Det er flott med arbeidsinnvandring, og en nødvendighet da det er mangel for dette i landet vårt. Men skal disse utkonkurrere norske faglærte fordi de er et mer "gunstig" alternativ? Jeg tror også at det er taktisk smart med nordmenn som bygger veier, for de har best erfaring med norsk miljø og utfordringer knyttet til dette. Jeg synes ikke at utenlandske matvarer i butikken skal slippe å betale samme prosent moms fordi de er billigere og nordmenn har dermed råd til mer. Her skal de nok ikke komme for å bo permanent, bare midlertidig for å utføre arbeidet. Dette er helt vanlig å da leier man inn folk til tariff i deres eget hjemland. Dette kommer til å skjer i Norge, som i resten av verden, før eller senere. Dette er bra for alle parter involvert. Vedkommende som får komme hit for å jobbe, skal etterhvert tilbake til sitt hjemland etter å tjent seg opp penger her. Der skal de bruke pengene på varer og tjenester som passer lønnsnivået de har mottatt fra Norge. Tarifflønnen i Spania er nok også betraktelig høyere enn hva 'Pedro Spanjol' kan forvente i hjemlandet, om han er så heldig å finne seg jobb. Slik er det desverre i mange land. Selv om de har lovpålagte minstelønner, må også mange jobbe til langt lavere lønninger enn dette. Norske veier er ingenting å skryte av, ikke forarbeidet, selve veileggingen, ei heller vedlikeholdsarbeidet. Norske faglærte vil fortsette å forsøke å vedlikeholde og lage nye dårlige veier ellers i landet. Her er det vel mest snakk om å ta de inn for spesifikke, store oppdrag som kommer helt på siden av den ordinære utviklingen og vedlikeholdet av norsk infrastruktur 1 Lenke til kommentar
Irrasjonell Skrevet 25. august 2011 Del Skrevet 25. august 2011 Norske faglærte vil fortsette å forsøke å vedlikeholde og lage nye dårlige veier ellers i landet. Her er det vel mest snakk om å ta de inn for spesifikke, store oppdrag som kommer helt på siden av den ordinære utviklingen og vedlikeholdet av norsk infrastruktur Har du noen kilder som konkret viser til at norske arbeidere er dårligere enn utlendinger? Du tror ikke det er en mer enn bare arbeiderne som avgjør kvaliteten på en vei? Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 25. august 2011 Del Skrevet 25. august 2011 Selv om det er interessant, er hele diskusjonen egentlig bare utopi. "Alle vet det" Frp kan ikke trygle de rød-grønne, men må få sine egne bein inn i regjeringskontorene hvis de vil gjennomføre noe slikt. Og det er jeg i stor tvil om vil lykkes Lenke til kommentar
Crusly Skrevet 25. august 2011 Del Skrevet 25. august 2011 Rart at Carl I. Hagen vil ansette spanjoler, var det ikke han som utpeker seg litt rasistisk mot utlendinger, eller egoist, får vår vakre Norge? Hm.. Det å ansette folk fra andre land høres ikke helt hjemme, hm tenk om vi ansetter en terrorist? Eller en alkaida medlem, hm, vi åpner nye veier får bombe trusler, bra om vi sparer jobbene vi har her i landet til våre vakre Normen. Lenke til kommentar
autmek Skrevet 25. august 2011 Del Skrevet 25. august 2011 (endret) Cuz Skrevet i dag, 13:53 Tanken er at i norge følger vi norske prinsipper. Det er ingen problem å lønne såpanjoler med norsk tariff, er det vel? Det blir enda større win for de spanjolene som kommer hit. Og nei, jeg er ikke imot utbygging av infrastruktur. Jeg mener at i Norge skal man følge norske prinsipper med nordmenn ikke med utlendinger som brukerpengene de tjener i Norge i sitt relativt billige hjemland. I nordsjøen der jeg jobber arbeider jeg sammen med svensker, når vi jobber overtid så smiler svenskene bredere enn meg fordi kostnaden på hus og varer er lavere enn i Norge, han tjener i praksis mer enn meg. I andre land får du mye mer for en norsk krone enn i både Sverige og Norge. Du spør om det er problemer å betale norske tariff til spanjoler. Ja selvfølgelig er det problem: Bomstasjonen må stå i 30 år i istedenfor 10 år Arbeidet tar flere år å utføre Vi lar flere ungdom og voksne arbeidsledige stå uten jobb helt unødvendig (det er en stor psykisk belastning for folk å ikke få jobber når man ønsker det i tillegg skaper det store økonomiske problemer) høy lønn til de heldige som kommer skaper større forskjeller i de landene de kommer fra. Den sterke kronen er ikke kommet av tilfeldige grunner, men er et resultat av bla. at vi selger mer enn det vi kjøper. Vi selger den dyrebare oljen vår og den vill vi aldri få tilbake. Viss vi velger å sløse pengene våre nå så vill fremtidens generasjoner bli forbannet over oss når de ser hvor dårlige forvaltere vi var. Mange i Norge vill synes at vi betaler en lav lønn når vi ikke betaler en normal norske lønn til en utlending, men det er viktig å ikke glemme at det er mangen av de andre landene som har normal lønn ikke vi. En utlending vill ikke bry seg om norske priser på mat når de jobber i Norge fordi de vil få dette gratis gjennom bedriften de jobber i noe som er helt normalt. Endret 25. august 2011 av autmek 1 Lenke til kommentar
PgUp Skrevet 25. august 2011 Del Skrevet 25. august 2011 Vel, med de kriteriene vi stiller til faglærte utdannede i norge (4år), vil ikke da spanjolene som ikke har samme utdanning tjene mye mindre uansett? Lenke til kommentar
NothingForever Skrevet 25. august 2011 Del Skrevet 25. august 2011 Jeg husker en nyhet fra Kina en gang - noe med at noen ble tvangsflyttet, også måtte de "kjøpe ny leilighet til 100.000 kr - EN HEL ÅRSLØNN!". Min reaksjon på det var omtrent: "jeg vil også ha en leilighet til prisen av én årslønn!!!". Hvilket beløp de får i norske kroner og ører spiller ingen rolle - det som betyr noe er hva de kan kjøpe for pengene de får når de har reist hjem igjen til Spania. Om de får 50 % av norsk lønn, også koster melk, brød og Volvo XC90 halvparten av norsk pris i Spania, så har de jo fått korrekt lønn! De vil jo bare være her midlertidig på en ekstra lang "sommerjobb" - og bruke alle pengene i Spania. Og denne ekstra kjøpekraften kunne satt hjulene til den spanske økonomien i gang igjen. Skal vi lide hver for oss, eller skal vi hjelpe hverandre? Forslaget til Carl I. Hagen hadde vært vinn-vinn for begge land - vi hadde hjulpet hverandre - ingen hadde lurt noen. Bare tragisk at de venstrevridde avisene klarer å presentere Carl I. Hagen som en slavehandler.. 1 Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 25. august 2011 Del Skrevet 25. august 2011 Apropos det, og off topic: På 60-tallet og 70-tallet kostet leiligheter i borettslag i Norge også en årslønn. 13 000 for 4 rom på Stovner. Når jeg kjøpte min første på Holmlia i 1985 kostet den 240 000, og jeg tjente 140 000 som nyutdannet. Så da var det begynt å dra ifra. I 1995 betalte vi 1 250 000 for 200 kvadrat selveier her i Bergen. Idag får du ikke 50 kvadrat for samme prisen. Mye av den private velstanden her i landet er syltet ned i eiendom, og mye av inntekten betjener gjeld. For å få råd til det må vi ha mer utdannelse. Bare siden 1985 har andelen universitets-/høyskoleutdannede doblet seg i Norge. Vi har flere hoder til å bestemme hvor veien skal gå, færre hender til å bygge dem. Geir Lenke til kommentar
dudeguy Skrevet 25. august 2011 Del Skrevet 25. august 2011 Norge er et land som er meget velstående. Hvorfor skulle det være urealistisk å bygge firefeltsvei ? å disponere penger til dette burde kunne gjennomføres. Jeg mener at Norge burde hatt en bedre grensekontroll. På denne måten ville det vært lettere å kontrollere hvem som kommer inn i Norge. Lenke til kommentar
Zacher Skrevet 25. august 2011 Del Skrevet 25. august 2011 (endret) Norge er et land som er meget velstående. Hvorfor skulle det være urealistisk å bygge firefeltsvei ? å disponere penger til dette burde kunne gjennomføres. Jeg mener at Norge burde hatt en bedre grensekontroll. På denne måten ville det vært lettere å kontrollere hvem som kommer inn i Norge. Hva har grensekontroll med firefeltsveier å gjøre? Uansett, bra forslag fra Carl, men sosialistene er jo imot det bare for å være imot det. Eller så VIL de ha dårlige veier. Endret 25. august 2011 av Zacher Lenke til kommentar
NothingForever Skrevet 26. august 2011 Del Skrevet 26. august 2011 De som mener at spanjolene i denne hypotetiske situasjonen skulle hatt norsk lønn, de bør også mene at nordmenn på restaurant i Spania må betale 100 kroner pr halvliter øl - "siden vi er vant til det og har råd til det".. Og 80 kroner for en McDonalds-meny i New York. Og så videre. Penger og priser er relative begrep - men det er kanskje ikke så overraskende at sosialistene som vil legge ned Børsen ikke har skjønt det.. 3 Lenke til kommentar
falz Skrevet 26. august 2011 Del Skrevet 26. august 2011 De som mener at spanjolene i denne hypotetiske situasjonen skulle hatt norsk lønn, de bør også mene at nordmenn på restaurant i Spania må betale 100 kroner pr halvliter øl - "siden vi er vant til det og har råd til det".. Og 80 kroner for en McDonalds-meny i New York. Og så videre. Penger og priser er relative begrep - men det er kanskje ikke så overraskende at sosialistene som vil legge ned Børsen ikke har skjønt det.. Eh nei? Prinsippet her er vel Norge = norske priser og Spania = spanske priser. Derfor bør spanjolene betales norsk tariff i Norge, mens vi betaler spanske priser i Spania. Dette har da ingenting med hva man har råd til? Lenke til kommentar
V?rbris Skrevet 26. august 2011 Del Skrevet 26. august 2011 (endret) Synes forslaget var helt på ræva. Har kommet flere slike solo utspill fra FRP de siste åra, og resultatet kan man se på meningsmålinger. Selv stemte jeg FRP ved kommune og fylkestingsvalget nå, men vil ikke stemme FRP ved neste stortingsvalg. Synes det er helt på ræva, da man like godt kan ansette Norske arbeidstagere til vanlig lønn. Vil tro at med Spanske arbeidstakere vil dette kreve ett ganske omfattende apparat med Norske kontrollører osv. Går ut fra at C.I.Hagen mener Norske veier over hele Norge og ikke bare i Oslo gryta...? Dermed har vi flere lass med arbeidtagere som skal reise land og strand rundt med de omkostninger dette vil få. En annen ting er kompetanse og evne til å bygge veier for Norske forhold. Nå skal Korgen tunnelen utbedres for 30 millioner kroner, og denne tunnel var ferdigbygd for ett par år siden. Frost/tele har ødelagt veien. Men han Carl har vel aldri hørt om Korgen tunnelen og vet således ikke hvor denne ligger? Slike utspill gkjør at tidligere FRP velgere preller bort fra partiet. Vet det er tidligere innbitte FRP velgere her i kommunen som nå ikke vil stemme FRP lengre grunnet alle disse solo utspill fra kretti og pletti i partiet. Endret 26. august 2011 av Vårbris Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 26. august 2011 Del Skrevet 26. august 2011 Lager en listen liste for å klargjøre ting her: 1. Norge har mangel på kvalifisert arbeidskraft når det kommer til veganleggsarbeidere - det vil derfor ta uhorvelig lang tid å hente inn forfallet/etterslepet eller hva det nå kalles. 2. Norge har penger på bok og veger som skal lages - se punkt 1. 3. I andre land, f.eks. Spania, har man arbeidsledig kvalifisert arbeidskraft. Da kan Norge hjelpe f.eks. Spania fordi punkt 2. Samtidig hjelper arbeidskraften fra Spania Norge - se punkt 1. Om de får spansk lønn + utenlandstillegg eller norsk lønn er egentlig mindre viktig for arbeidet sin del. Får lastebilsjåfører som kjører i Norge automatisk norsk lønn i det de passerer grensen? Hva med dem som jobber på fly? Båt? Tog? De er fortsatt ansatt i samme firma selv om de plutselig jobber i Norge. Lenke til kommentar
Zacher Skrevet 26. august 2011 Del Skrevet 26. august 2011 De som mener at spanjolene i denne hypotetiske situasjonen skulle hatt norsk lønn, de bør også mene at nordmenn på restaurant i Spania må betale 100 kroner pr halvliter øl - "siden vi er vant til det og har råd til det".. Og 80 kroner for en McDonalds-meny i New York. Og så videre. Penger og priser er relative begrep - men det er kanskje ikke så overraskende at sosialistene som vil legge ned Børsen ikke har skjønt det.. Eh nei? Prinsippet her er vel Norge = norske priser og Spania = spanske priser. Derfor bør spanjolene betales norsk tariff i Norge, mens vi betaler spanske priser i Spania. Dette har da ingenting med hva man har råd til? Nå har det seg slik at disse spanjolene ikke hadde kommet til å betale norske priser på noe som helst. Etter to ukers arbeid i Norge drar de hjem til Spania i to uker, hvor de bruker pengene de har tjent. Når de er i Norge, jobber de 12-timers skift, slik som norske arbeidere i Nordsjøen f.eks, og mat og opphold er betalt av arbeidsgiver. Så ja: Spania = spanske priser = spansk tarifflønn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå