тurbonєℓℓo Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Jeg er helt enig med han, utenom det med 12-timers skift. Vi gjør faktisk spanjolene en tjeneste om vi lar dem jobbe i Norge. Spansk tarifflønn er langt bedre enn hva de får i arbeidsledighetspenger. I tilegg blir det lettere for Spania å håndtere krisen, siden de ikke må betale arbeidsledighetspenger. Jeg mener det er direkte usolidarisk å ikke la spansjolene jobbe i Norge. Enig med Hagen her jeg også, bortsett fra det du nevner, selv om jeg er Venstremann. =) Faktisk en meget god idé. Jeg er også enig Hagen, men skjønner ikke helt hvorfor dere er imot 12-timers skift. Hvis man skal gå opp til 14 eller 16 timers arbeidsdag over lengre tid så går det som regel ut over både effektivitet og trivsel. 12 timer er vanligvis en passe middelvei mellom arbeidstid og inntjening. Blir det kortere så blir det også mindre lønn, husk at når du drar på reisejobb er du borte fra du drar til du kommer hjem, og da vil man stort sett ha godt betalt for hele tiden man er borte. Hver dag går tusenvis av nordmenn på jobb ikke bare utenfor Norge men midt i Nordsjøen på en liten kontsruksjon på toppen av en potensiell gigantbombe. Her jobber de 12-timers skift i 14 dager, akkurat som Hagens forslag. De tjener også noe bedre enn de ville gjort på land med samme jobben. Blir disse menneskene utnyttet? (den siste delen var mer generelt ment og ikke direkte til deg turbonello) Så lenge det lønner seg for dem, på alle måter, så er jeg helt enig i det. =) Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Det er vel uansett ikke snakk om å fly ned til Spania - hente vilkårlige spanjoler og trykke dem på et fly til Norge. Det er ikke slavehandel det er snakk om her. Man legger ut en større del av vegen på anbud - gjerne med krav om minstelønn på arbeiderne på xxx kr timen. Da unngår man slavekontrakter fra desperate. Spania har høy arbeidsledighet for tiden, og mange med kompetanse på hvordan man lager veg går arbeidsløs. Det å tvinge en teppeselger, frisør eller kokk til å legge asfalt fordi han/hun for tiden er arbeidsløs virker ikke fornuftig i mitt hode. Om et spansk firma gjør jobben billigere, bedre og raskere, bør vi selvsagt ikke gi jobben til NAV som arbeidstrening for trygdede. Lenke til kommentar
Irrasjonell Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Vi skal absolutt gjore noe for å få folk ut i arbeid, men det er en annen diskusjon. Å ikke slippe inn bygningsarbeidere vil ikke få dem i arbeid. Nei, slipper man inn utlendinger og samtidig gir dem dårligere lønn, vil man da legitimere at utlendinger får dårligere lønnsforhold, og da er ikke veien lang fra at utlendinger gjør jobber nordmenn ikke har kapasitet til, til utlendinger gjør jobber nordmenn vanligvis gjør. Jeg hadde det ikke bedre i Norge. Det du skriver her er ikke relevant. Du skrev at jeg ikke hadde erfaring med hvordan spanjolene hadde det og dermed ikke kan si at de ikke vil klare å være borte fra foreldrene sine i en kort periode eller at de vil bli lykkelige for å få seg en jobb i Norge. Jeg ville gjerne tatt imot en relevant jobb i Australia for New Zealands lønn. Jeg trenger arbeidserfaringen og jeg har ikke en gang arbeidsledighetsproblemer. Hadde jeg vært på arbeidsledighettrygd og måtte bo hjemme hos foreldrene mine som 30-åring hadde det ikke vært tvil. Men så lenge du har ditt norske statsborgerskap er det lite som kan gå galt. Du har fremdeles ikke erfaring av hvordan det er å være arbeidsløs uten skikkelig inntekt, og hvordan de liker seg ute i verden har du heller ingen fasit på, da dette er helt individuelt. Hvordan er det utnyttelse? Det er mer en vinn-vinn situasjon. Enten, så kan spanjolene holde seg hjemme og leve på 30 kroner timen, mens vi drar ingen fordeler. Eller så kan spanjolene tjene 80 kroner timen i Norge, vi får bedre infrastruktur og Spania får et lavere budsjettunderskudd. Grunnen til at dine meningene er forkastelige, er fordi du egentlig sier. "I Norge så skal alle tjene 125 kroner timen eller mer, og jeg driter i hva slags konsekvenser det blir av min politikk. Jeg vil heller at de skal leve på 30 kroner i sitt hjemland, enn 100 kroner i Norge." Om deres tjenester er mindre verdt? Ja, det er de fordi de ikke kan norsk. Det er grunnen til at ingen spanjoler jobber i Norge, fordi deres tjenester er ikke verdt enn lønn på 125 kroner timen, og de klarer ikke å konkurere med arbeidskraft fra Norge. Hadde du skrevet at du ville gitt dem oppholdstillatelse og norske lønninger hadde jeg vært enig. Men de skal leve i brakkebyer, jobbe lite, og samtidig tjene langt under norsk tariff. Jeg ønsker egentlig heller ikke flere arbeidere. Det blir da mye verre også for oss når finanskrisen kommer. Hvilke konsekvenser skal det bli av at noen tjener 125 kroner timen? At de føler deres arbeid blir mer verdsatt? At de kan konkurere på LIKE vilkår som norske arbeidere? At vi slipper å ha norske arbeidere på trygd? Om de kan engelsk eller ikke sier ikke noe om deres arbeid. At det kan være grunnen til at det jobber få spanjoler i Norge er irrelevant for deres arbeid, men de ville fått problemer utenom jobben de skulle gjort. Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Blir jobbet satt ut på anbud og et spansk firma vinner kontrakten, blir det spanjoler med "utenlandstillegg" på lønnen. Om denne ender på 120,- eller 180,- bør ikke vi legge oss opp i - så sant det ikke legges inn som et vilkår i anbudet. Også norske anleggsarbeidere har lange skift og bor i brakker. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 (endret) Nei, slipper man inn utlendinger og samtidig gir dem dårligere lønn, vil man da legitimere at utlendinger får dårligere lønnsforhold, og da er ikke veien lang fra at utlendinger gjør jobber nordmenn ikke har kapasitet til, til utlendinger gjør jobber nordmenn vanligvis gjør. Jeg ønsker egentlig heller ikke flere arbeidere. Det blir da mye verre også for oss når finanskrisen kommer. Det vil ikke skje, fordi de kan ikke norsk og kan dermed ikke konkurere. Du kan ikke ha en butikkansatt som ikke kan norsk. Det vil bli lettere om en ny finanskrise kommer, fordi da kan vi bruke pengene på norsk arbeidskraft istedenfor. Hadde du skrevet at du ville gitt dem oppholdstillatelse og norske lønninger hadde jeg vært enig. Men de skal leve i brakkebyer, jobbe lite, og samtidig tjene langt under norsk tariff. Hvilke konsekvenser skal det bli av at noen tjener 125 kroner timen? At de føler deres arbeid blir mer verdsatt? At de kan konkurere på LIKE vilkår som norske arbeidere? At vi slipper å ha norske arbeidere på trygd? Om de kan engelsk eller ikke sier ikke noe om deres arbeid. At det kan være grunnen til at det jobber få spanjoler i Norge er irrelevant for deres arbeid, men de ville fått problemer utenom jobben de skulle gjort. Hva slags konsekvenser blir det av at de må tjene 125 kroner timen? Konsekvensene blir at de ikke har mulighet til å få seg jobb i Norge, og må leve på 30 kroner timen i Spania istedenfor. Jeg forstår ikke problemet. Vi tjener begge på det. Spanjolene vil få langt bedre lønn, de må ikke leve på forenldrene sine, de får relevant arbeidserfaring og de får oppleve Norge. I tilegg så får den spanske stat et lavere underskudd. For Norges sin del, så får vi oppgradert våres infrastruktur. Det er en vinn-vinn situasjon. Hva mener du med at de jobber lite? Jeg ønsker at de skal jobbe norsk fulltid. Endret 22. august 2011 av Camlon Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 AHP: Jeg bare lurer. Hva med militæret? Du synes det er fryktelig at noen kan tjene under 125 kroner i Norge, selv om alternativet er å leve på 30 kroner i hjemlandet. I militæret så tjener man ca 35 kroner timen, og det er ikke en gang et valg. Lenke til kommentar
autmek Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Arbeidsledighet er roten til alt vondt! Ser man dette forslaget ut i fra Spania sitt synspunkt eller et annet land med stor ledighet så betyr dette forslaget at det blir mindre arbeidsledighet, landet tjener mer penger til å betale ned statsgjeld som landet må betale ned på og det vil bidra til handelbalanse. Vi selger olje mot å kjøpe arbeidskraft tilbake. Viss noen syns det er usolidarisk å betale spanske arbeidere med spanske tariffavtaler så er jeg ikke enige med det. Viss det er 10 arbeidsledige så er det bedre at 2 stk kommer i arbeid med vanlig spanske lønn en at 1 stk får lov til å jobbe med sky høy norske lønn som de andre bare kan misunne. For Norge sin del så har vi kjempestore problemer med høye boligpriser. Med bedre veier ut av tettstedene så vill dette redusere boligpresset i tettstedene og dermed vil prisene bli bedre for folk som prøver å få seg bolig der det er jobb. Viss jeg ikke tar helt feil så vil også kronekursen svekkes, høy kronekurs er et problem for norsk eksport industri. Viss norske arbeidsplasser kommer ifare eller at det blir dårligere arbeidsvilkår for nordmenn så mener jeg at dette er et dårlig forslag, men blir dette gjort på den riktige måten så burde ikke dette skje. Lenke til kommentar
Irrasjonell Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Det vil ikke skje, fordi de kan ikke norsk og kan dermed ikke konkurere. Du kan ikke ha en butikkansatt som ikke kan norsk. Det vil bli lettere om en ny finanskrise kommer, fordi da kan vi bruke pengene på norsk arbeidskraft istedenfor. Man må skille mellom hvilke jobber man trenger arbeidskraft til, og hvorvidt språk er svært viktig for at jobben blir gjort. Hva slags konsekvenser blir det av at de må tjene 125 kroner timen? Konsekvensene blir at de ikke har mulighet til å få seg jobb i Norge, og må leve på 30 kroner timen i Spania istedenfor. Jeg forstår ikke problemet. Vi tjener begge på det. Spanjolene vil få langt bedre lønn, de må ikke leve på forenldrene sine, de får relevant arbeidserfaring og de får oppleve Norge. I tilegg så får den spanske stat et lavere underskudd. For Norges sin del, så får vi oppgradert våres infrastruktur. Det er en vinn-vinn situasjon. Hva mener du med at de jobber lite? Jeg ønsker at de skal jobbe norsk fulltid. Er det behov for deres tjenester, vil de få betalt. Du har rett i at mange unge i Spania er arbeidsledige, men alle arbeidsledige er ikke unge, så alle har nok ikke det alternativet "å bo hos foreldrene". Spanjolene får jo ikke bedre lønn om de må jobbe etter spansk tariff i Norge. Jeg er også skeptisk til at man henter fremmed arbeidskraft i den skala som man har merket de siste årene. Hvert land bør selv være ansvarlige for politikken som føres, og folket kan la vær å stemme på partier om de fører en dårlig politikk. De fleste land i Europa kan enda forandres om folket virkelig vil. De jobber ikke for lite, ikke misforstå meg, men slik dette framstilles, oppfatter jeg det som at de skal jobbe turnus i Norge, og da er det sikkert greit at de jobber 12 timer pr. dag og får mer fri når de endelig skal ha fri enn om de jobber vanlige arbeidsuker. Norske mannskaper som jobber offshore og på skip, jobber vanligvis 12 timer pr. dag, og det tror jeg de fleste synes er greit om de da får lenger fri. Jeg skal selvsagt ikke snakke for gjestearbeidere, men spesellt om de havner ute i bygdene hvor det er svært lite å ta seg til, synes nok mange at det er greit å jobbe istedetfor å drive dank deler av dagen, men det er vel noe de hadde vært med på å bestemme, og ikke jeg. AHP: Jeg bare lurer. Hva med militæret? Du synes det er fryktelig at noen kan tjene under 125 kroner i Norge, selv om alternativet er å leve på 30 kroner i hjemlandet. I militæret så tjener man ca 35 kroner timen, og det er ikke en gang et valg. Verneplikten er slaveri, og burde selvsagt(etter min mening OG erfaring) avskaffes. Den eneste gode grunnen til å ha verneplikt er fordi man da vil få et tverrsnitt av det politiske Norge, og sjansen for at militæret kan brukes i et kupp er liten. Det betyr ikke at verneplikten er riktig av den grunn. "Lønnen" for vernepliktige ligger på 150 kroner pr. dag for vanlige menige og 170(eller 169) for korporaler/visekonstabler. Med 150 kroner pr. dag og med tanke på at man aldri har skikkelig fri så lenge man er inne til fgtj. ligger timesbetalingen på skammelige 6,25 kroner. Lenke til kommentar
falz Skrevet 23. august 2011 Del Skrevet 23. august 2011 Er det virkelig ingen som ser at "Jo mer spanjoler får å rutte med, jo mer bruker de i norge" ? Det at pengene sirkuleres i Norge er ikke akkurat dumt vil jeg påstå (kontra 30 kr timen som brukes opp på å bare overleve) Lenke til kommentar
norskgoy Skrevet 23. august 2011 Del Skrevet 23. august 2011 Er det virkelig ingen som ser at "Jo mer spanjoler får å rutte med, jo mer bruker de i norge" ? Det at pengene sirkuleres i Norge er ikke akkurat dumt vil jeg påstå (kontra 30 kr timen som brukes opp på å bare overleve) Har du noengang hørt/evnt sett en svensk bygningsarbeider frivillig bruke kr i Norge? Momentet med spanjoler har med å få bygget ting raskere, ikke at de skal skape vekst i innlandsøkonomien ved bruk av lønn. Lenke til kommentar
Mr.M Skrevet 23. august 2011 Del Skrevet 23. august 2011 Hvorfor skal vi importere arbeidskraft når det er nok av folk og ta av her i landet? 50% av innvadrerene sitter arbeidsledig, mange der som gjerne ville jobbet litt. Skal spanjolene få norsk tariff kan vi like godt bruke egen arbeidskraft. Slipper vi folk som går hos NAV, vinn vinn.. Med mindre det er noe viktig jeg ikke forstår her nettopp, du har ikke forstått saken.. I dette Carl Ivar scenarioet skal det jobbes intensivt med 12-timer/dag i 2-ukers turnus, og det forutsetter praksis/yrkesutdannede bygningsarbeidere allerede fra start. Forøvrig støtter jeg Hagen 100%. Oljefondet i børs er tildels risikosport, så hvorfor ikke bruke endel på infrastruktur nå mens vi har sjansen? Bare nå i sommer har Oljefondet tapt utrolige 134 milliarder. Og samme kan skje neste år. Lenke til kommentar
Teardrop Skrevet 23. august 2011 Del Skrevet 23. august 2011 Jeg synes det er ren utnytting av utenlandsk arbeidskraft, og av de utlendingene som i dag jobber i Norge, skal de selvsagt ha norsk lønn. Jeg kan ikke forestille meg at noen nordmenn hadde likt å være i den situasjonen at man hadde måttet reise til rikere land for å jobbe. de fleste ville nok gjort det fordi de ikke hadde hatt noen bedre valg, men dere ville følt dere utnyttet. Hvilket liv er det å være store deler av tiden borte fra familie og venner fordi man må dra til rikere land for å jobbe for dem? Og de skal heller ikke tjene noe ekstra? Det er lett for rike nordmenn å tro at man gjør dem en tjeneste. Er det ikke da utnytting av andres arbeidskraft å kjøpe ting fra andre land der lønnen er dårlig, f.eks. tekstiler og elektronikk også? Er det noe mer galt enn at folk arbeider i Norge for mindre lønn? Da får de i hvert fall sjansen til å se et annet sted enn det vanlige... 1 Lenke til kommentar
Spartapus Skrevet 23. august 2011 Del Skrevet 23. august 2011 Kremeksempel på hvordan egalitær idealisme kan forverre situasjonen til de menneskene den er ment å hjelpe. Spania sliter med 20% arbeidsledighet og kjempekontrakter på veibygging i Norge ville vært som en gavepakke til spanske selskaper, deres arbeidstakere og deres familier. Her snakker vi om tusenvis av mennesker som ville fått en høyere livskvalitet samtidig som Norge hadde fått sårt trengte veier. Men nei, fordi å bruke billig utenlandsk arbeidskraft er "sosial dumping" så får ikke Norge veier, de spanske arbeidsledige får ikke jobb og barna deres får ikke gaver på julaften. Koz og klemz fra sosialistene. 5 Lenke til kommentar
indeksregulert Skrevet 23. august 2011 Del Skrevet 23. august 2011 (endret) Med tanke på at alle store vegprosjekter blir lagt ut som internasjonale anbudskonkurranser har "spanjonler" like stor mulighet til å komme med et tilbud som norske, polske eller svenske entrepenørselskaper. Taper de konkurransen betyr det bare at de har kommet med et for dårlig tilbud. Jeg tipper norske myndigheter ville fått EØS på nakken rimelig fort om de ga spanske selskaper et fortrinn i slike anbudskonkurranser. Kort sagt, et tullete forslag som vitner om ekstremt mangelfulle kunnskaper. Endret 23. august 2011 av indeksregulert 1 Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 23. august 2011 Del Skrevet 23. august 2011 Problemet for store entreprenører har vært at oppdragene som lyses ut i Norge er for liten til at det lønner seg for dem å kjøre inn folk. Jeg har ikke lest så mye om spanske, men blant annet tyske entreprenører har vært interessert i å gi pris på større prosjekt i Norge. Lenke til kommentar
Camlon Skrevet 23. august 2011 Del Skrevet 23. august 2011 Med tanke på at alle store vegprosjekter blir lagt ut som internasjonale anbudskonkurranser har "spanjonler" like stor mulighet til å komme med et tilbud som norske, polske eller svenske entrepenørselskaper. Taper de konkurransen betyr det bare at de har kommet med et for dårlig tilbud. Jeg tipper norske myndigheter ville fått EØS på nakken rimelig fort om de ga spanske selskaper et fortrinn i slike anbudskonkurranser. Kort sagt, et tullete forslag som vitner om ekstremt mangelfulle kunnskaper. Spanjoler er bare et eksempel, siden arbeidsledigheten i Spania er meget høy. Uansett om man legger ut prosjektene på anbud, eller om man leier inn arbeidsedige, så vil det være åpent for alle EU-borgere. Lenke til kommentar
oab-1966 Skrevet 23. august 2011 Del Skrevet 23. august 2011 Carl I Hagen tar en spansk en og kjerringa hans tok en "Eli" ned slottstrappa for noen år siden. Lenke til kommentar
indeksregulert Skrevet 23. august 2011 Del Skrevet 23. august 2011 Spanjoler er bare et eksempel, siden arbeidsledigheten i Spania er meget høy. Uansett om man legger ut prosjektene på anbud, eller om man leier inn arbeidsedige, så vil det være åpent for alle EU-borgere. Store prosjekter blir alltid lagt ut på anbud, så jeg ser ikke helt hvor du vil hen. Statens oppgave er ikke å leie inn arbeidsledige, men entrepenørselskaper som gir tilbud står fritt frem for å bruke underleverandører. Lenke til kommentar
falz Skrevet 23. august 2011 Del Skrevet 23. august 2011 Er det virkelig ingen som ser at "Jo mer spanjoler får å rutte med, jo mer bruker de i norge" ? Det at pengene sirkuleres i Norge er ikke akkurat dumt vil jeg påstå (kontra 30 kr timen som brukes opp på å bare overleve) Har du noengang hørt/evnt sett en svensk bygningsarbeider frivillig bruke kr i Norge? Momentet med spanjoler har med å få bygget ting raskere, ikke at de skal skape vekst i innlandsøkonomien ved bruk av lønn. Ja vel, så du mener om bygningsarbeidere får norsk tarifflønn istedenfor spansk, så vil de fortsatt leve etter samme standard? Hvis dette er tilfellet, så er det jo virkelig ingen grunn til å importere utenlandsk arbeidskraft. La meg forklare : Hvis teorien din om at utenlandsk arbeidskraft sparer alle pengene til de kommer hjem, så gir vi penger bort til spania. Da er det vel bedre å bare betale norsk arbeidskraft; den investeringen av å betale dem mer, får man igjen i form av at pengene blir i norge. Ja, hvis de sparer seg til fant selv om de får norsk tarifflønn; da kaster vi mer penger ut av norge. Men det kan man jo ikke vite eller? Lenke til kommentar
Prusk Skrevet 23. august 2011 Del Skrevet 23. august 2011 Problemet er vel nettopp det at vi ikke har nok arbeidskraft innen for det fagområdet i Norge. Jeg tror ikke gjestearbeidere på et større veganlegg ødsler hele sin lønn i Norge. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå