Johnblea Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 Hei, Er ikke helt sikker på hva obligasjoner er. Skjønner at du låner penger til stater, bedrifter osv. Er det da slik at hvis du kjøper en obligasjon til 10000 får du 3,5 rente hvert år, og hvis obligasjon har en varighet på feks 5 år så det 5 året får du alle de 10000 tilbake ? De sier også at du får akvkasting gjennom løpende tilbakebetalinger som jeg sa og verdistigning, hva mener de med dette ? Og hvorfor er ikke dette risikofritt ? Håper jeg får svar på alle spørsmålene! :=) Lenke til kommentar
PerB Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Wikipedia: http://no.wikipedia.org/wiki/Obligasjon Lenke til kommentar
Johnblea Skrevet 22. august 2011 Forfatter Del Skrevet 22. august 2011 Hmmmmm dette var ikke heltt svaret på spørmålet mitt Lenke til kommentar
PerB Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Var det ikke? Det var ganske greit forklart. Hva var det du ikke fikk svar på? NB! Husk at obligasjoner er ihendehaverpapirer og kan omsettes fritt. De har normalt en kupongrente. Det vil si en nominell avkastning periodevis (halvår, 1 år e.l.). Omsetning skjer til en annen verdi enn pålydende. For obligasjoner med høy avkastning vil investore betale emr enn pålydende (og tape penger ved innløsning som normalt skjer til pålydende), er avkastningen dårlig vil investore betale mindre enn pålydende for obligasjonen og dermed kunne få tilbake mer ved innløsning. Dette forutsetter at ikke usteder forsvinner i mellomtiden (ikke kan innløse obligasjonene). Implisitt står dette også i artiklen, men ikke i rene ord. Lenke til kommentar
Johnblea Skrevet 22. august 2011 Forfatter Del Skrevet 22. august 2011 Ok tuseen takk, fortsod det nå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå