Gå til innhold

[Løst] Mangler kjøkkenvifte i leilighet..

Lompi

Anbefalte innlegg

Vet ikke om jeg poster riktig sted nå men prøver:

Har leid en leilighet som mangler kjøkkenvifte.. Det står ingenting om det i kontrakten og jeg merka det ikke før jeg hadde flyttet inn da det er en kanal til det så det er ikke synlig før man ser opp i hullet der vifta skal sitte. Hele kanalen der den skal sitte er av metall, og er bare hull i toppen..

Finnes det noen regler over slikt? At dette skal være på plass grunnet brannsikkerhet osv?

Kan jeg kreve å få det installert av utleier på et eller annet grunnlag?

Redd fettet som over tid fester seg i røret kan føre til brann i tillegg til at det selvfølgelig fort blir mye lukt osv på kjøkkenet, derfor jeg spør.. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ikke et juridisk svar, men greit å få med seg før en klager for mye:

Du er helt sikker på at det ikke er en ventilator med kullfilter, dvs at den ikke trenger løp ut i friluft? Det kan jo være at huseier fant ut at det ble for mye styr å gå igjennom veggen, og byttet ventilatortype, evt bare filter? At en slik ventilator ikke fungerer like godt som en med løp ut i friluft tror jeg nok ikke du kan klage på, om det ikke er spesifisert i kontrakten.

Lenke til kommentar

Du er helt sikker på at det ikke er en ventilator med kullfilter, dvs at den ikke trenger løp ut i friluft? Det kan jo være at huseier fant ut at det ble for mye styr å gå igjennom veggen, og byttet ventilatortype, evt bare filter? At en slik ventilator ikke fungerer like godt som en med løp ut i friluft tror jeg nok ikke du kan klage på, om det ikke er spesifisert i kontrakten.

Jepp, heeeelt sikker.. er bare et hull av metall.. :p

post-234304-0-80682500-1313963709_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Jepp, heeeelt sikker.. er bare et hull av metall.. :p

Da misforstod jeg helt, beklager. :)

Det burde såklart være helt i huseiers egeninteresse å få inn en ventilator der.

Lenke til kommentar

Ville gjerne hatt et litt mer juridisk svar da jeg tror han neppe kommer til å gjøre noe med det selv med mindre han må.. Har nok hvert sånn en stund.. Er en leilighet for studenter, 4 stykker som bruker det kjøkkenet og skulle veldig gjerne fått gjort noe med det uten å måtte betale tusenvis selv :p

Lenke til kommentar

For meg ser det ut som det bare er lagt opp til/gjort plass til ventilator. Så med mindre det står spesifikt i kontrakten at det er ventilator på kjøkkenet, kan du nok dessverre ikke klage på noe. Jeg kan ikke huske å ha lest at ventilator er påbudt på kjøkken.

Men det er allikevel en god idé å tipse utleier om at en ventilator vil være positivt både med tanke på de som leier, og for vedlikeholdsbehovet på kjøkkenet.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...