Gå til innhold

Har jeg noen muligheter?

HesteHoven

Anbefalte innlegg

Hei.

På ungdomsskolen fikk jeg skamdårlige karaktere fordi jeg ikke tørte å gjøre noe serlig.

Framføringer og slikt skulket jeg. Gymmen gikk dårlig. Jeg gjorde ikke innleveringer eller noe.

Snittet mitt havnet på 3, selv om jeg kunne gjort mye bedre.

Jeg valgte å gå TIP fordi jeg ikke hadde karakterene til noe annet. Jeg sluttet etter tre måneder og begynte å jobbe. Jeg fikk selvtillit av jobben.

Jeg har alltid hatt venner og slikt, og jeg klarer meg fint sosialt.. Men det var noe annet på skolen.

Jeg begynte igjen på Bygg og Anlegg VG1 og det var det største drittåret mitt noen sinne. Jeg fikk 4-5 i allmennfagene (Matte, Engelsk, Norsk og Naturfag) men 2 og stryk i resten. Tegning og Gym strøk jeg.

Snittet mitt havnet på 2,9.

Jeg søkte IKT i år fordi det er noe jeg virkelig vil. Deretter var planen Allmenn påbygg.

Jeg kom altså ikke inn på IKT. Jeg søkte på tre skoler.

Hva gjør jeg nå? Hvis jeg ikke får noe på inntakskontoret (mest sannsynlig mtp. køen begynner dagen før og jeg har ikke tenkt å ligge ute hvis det regner).

Så.. Har jeg noen muligheter?

Jeg har lyst på en jobb hvor jeg har noe på pcen jeg kan jobbe mye med. Jeg aner ikke hvilke jobber det fins men

Noe innen

Spill / Animasjon / film

Utvikling f.eks programvare

Sikkerhet

osv.

Fins det noe der ute for meg?

Edit: Jeg er villig til å gjøre mye for å komme meg igjennom skolen. Jeg kan godt ta opp lån for privatskoler osv, bare jeg kommer på noe jeg vil.

Endret av HesteHoven
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ser to muligheter med det første:

1. Klar deg gjennom et år til med bygg og anlegg for så å gå påbygg med R1-matte som privatist og deretter søk på studier innen spilldesign eller -programmering.

2. Begynn på studiespesialisering og klar deg gjennom tre år der; jeg ser at du får gode karakterer på almennfaga, så jeg antar ikke at det skal være et så stort problem?

Hvordan gjør jeg det?

Gjør jeg om fag som jeg fikk dårlig karakterer på skolen eller hvordan er det?

Du kan både ta fag du har fått dårlige karakterer i, i tillegg til nye fag.

Endret av stifa
Lenke til kommentar

Jeg ser to muligheter med det første:

1. Klar deg gjennom et år til med bygg og anlegg for så å gå påbygg med R1-matte som privatist og deretter søk på studier innen spilldesign eller -programmering.

2. Begynn på studiespesialisering og klar deg gjennom tre år der; jeg ser at du får gode karakterer på almennfaga, så jeg antar ikke at det skal være et så stort problem?

Kommer jeg inn på studiespesialisering med de karakterene jeg har da? Hvis jeg jobber godt tror jeg jeg skal klare meg veldig bra.

Lenke til kommentar

du har vel ikke noe ønske om å jobbe innen bygg, så de behøver du ikke å tenke mer på.

men det du må gjøre er å ta opp minst de almenfagene du tar på yrkesfag for å kunne eventuelt komme inn på en linje for påbygg til generell studiekompetanse

Lenke til kommentar

du har vel ikke noe ønske om å jobbe innen bygg, så de behøver du ikke å tenke mer på.

men det du må gjøre er å ta opp minst de almenfagene du tar på yrkesfag for å kunne eventuelt komme inn på en linje for påbygg til generell studiekompetanse

Vet du om dette funker?

Har vert hos rådgiver flere ganger men de har ikke nevnt noe om dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...