Gå til innhold

[Løst] oppgradere fra 32-bit til 64-bit windows 7 home premium

Anbefalte innlegg

hei :)

jeg prøvde å stille windows/microsoft Norge ett spørsmål om jeg kunne oppgradere en bærbar pc med vista Home Premium 32-bit som er oppgradert til Windows 7 Home premium 32-bit til windows 7 home premium 64-bit som jeg har liggende.

"Hei :)

Jeg har en Acer 5810tg som jeg kjøpte mens man fortsatt kunne får gratis oppgradering fra Windows Vista home premium 32-bit til Windows 7 home premium 32-bit. Jeg sitter nå med windows 7 hp 32... og skal til å selge pc'n min. Da tenkte jeg å formatere den og innstallere windows 7 home premium på nytt. Jeg har da en lisens til Vista(fra pc'n som er klistret under) en lisens fra oppgraderings Win 7(som står på "coveret" til oppgradringsCD'n) og en lisens og DVD fra windows 7 Home premium oem 64-bit som jeg har kjøpt til min selvbygde stasjonære pc. Det jeg lurte på er om jeg kan innstallere windows 7 Home premium 64-bit på min bærbare pc og bruke en lisens fra oppgraderings-CD'n eller den lisensen som står under pc'n fra Vista. Eller om jeg kunne fått en fra dere? :=)

Takk på forhånd, vennlig hilsen Jon!"

Svaret fra Microsoft;

"Hei Jon

Takk for din henvendelse til Microsoft Kundeservice.

Når det kommer til OEM lisenser som du har på din Vista, Windows 7 HP og din oppgraderingslisens så er dette en lisens type som binder seg til hovedkortet på maskinen den først blir installert og aktivert på. Denne lisens type kan ikke flyttes, den lever og dør med maskinen den først ble installert på. Produsenten av maskinen tar også på seg ansvaret for support på denne lisensen.

Med vennlig hilsen"

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Får se om jeg har skjønt dette.

Du ønsker å selge pcen du har i dag, sammen med en Win7 HP 64bit OEM lisens du har kjøpt, men ikke brukt?

Om svaret er ja på det siste, så er det ingen ting i veien for å formatere pcen, og legge inn Win7 HP 64bit OEM versjonen din, og selvsagt sørge for at kjøper får denne platen med produktnøkkelen.

Du kan jo også selge pcen med Vista om du ønsker, eller Windows 7 HP 32bit versjonen du fikk gratis.

Skjønner egentlig ikke hvorfor du ikke bare selger pcen med den Win7 lisensen du fikk gratis til oppgradering. Er vel lettest det.

Vista lisensen får du jo ikke brukt til noe annet uansett, da dette er en OEM lisens, som er låst til hovedkortet på den bærbare.

Hadde jo vært greit å vite hvorfor du ønsker å gjøre det så komplisert for deg selv?

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke selge pc'n min når det ligger mye informasjon som kan bli misbrukt. Jeg har en brukt oem 64-bit windows 7 hp lisens som jeg brukte til min stasjonære, men jeg lurer på om jeg kan bruke den CD'n til å innstallere windows 7 hp 64-bit og bruke oppgraderingslisensen eller vista-lisensen :)

Lenke til kommentar

Selvsagt er det greit å formatere pcen (og skal du være sikker, bør du gjøre andre ting også, for en formatering fjerner egentlig ingen ting).

Du kan fint bruke selve Win7 HP 64bit PLATEN, for å så bruke oppgraderingsnøkkelen du fikk med til Win7 da du valgte å oppgradere vista.

Men for å aktivere, må du nok bruke denne "hacken": http://samfunn.myhken.com/?p=939

Skal du bruke Vista nøkkelen, må du ha en Vista DVD og så installere Vista. Du kan selvsagt ikke bruke en Vista nøkkel på Windows 7, oppgradering eller ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...