Gå til innhold

ASUS P8H67-M Hovedkort - DRAM lyser, og kun en minneplass fungerer

r2d290

Anbefalte innlegg

Heisann

Hovedkort: ASUS P8H67-M LE B3 H67 S-1155 M-ATX.

RAM: CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 INTEL I3/I5/I7 1333MHZ (2X4GB)

HDD: SAMSUNG SPINPOINT F3 1TB SATA/300 7200RPM 32MB

I starten var skjermen helt svart, og hovedkortet pep ikke engang. DRAM-ledden lyste konstant rødt. Kortet har 2 slots for RAM. Jeg har 2 stk. Med litt feilsøking fant vi ut at dersom jeg satt det ene eller det andre kortet i posisjon 1, fungerte PC-en. Når jeg prøvde det ene eller det andre kortet i den andre slotten, er pc-en svart. Har jeg i begge kortene er det også helt dødt.

Hva kan dette komme av? Er hovedkortet defekt på den ene slotten, eller er det noe innstillinger i BIOS som skrur på den ene ram-brikka?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Corsair 2*4GB XMS 1333mhz 9-9-9-24 står faktisk OK på QLV liste til ASUS - så det 'skulle' ikke være noe problem.

Men det kan som sagt være problem med selve hovedkortet.

Før du sender inn hovedkort for retur/bytte bør du:

Prøv å benytte mem-ok knappen for å få hovedkortet til å tvinge og teste ut ulike 'compability mode' på memory settings.

Se kap 1-8 i brukermanualen.

MemOK!Svitch

Press mem-ok

During the tuning process, the system loads and tests failsafe memory settings. It takes about 30 seconds for the system to test one set of failsafe testing.

If the test fails, the system reboots and test the next set of failsafe settings.

osv...

Merk at for å stoppe 'memory tuningen' skal du slå av PCen og fjerne strømmen fra PSU over 10 sekunder.

Dette vil resette memOK/memory tuning prosessen.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Det 'kan' ha stor betydning ja.

Om brikkene er f.eks 'binned' med ulike dram chips med ulike egenskaper kan det være at kontrolleren (memory controller i cpu) får kun initiert den ene.

Corsair lager ikke dram chips selv - de benytter chips fra blandt andre hynix,elpida,mosel,micron,samsung osv.

Det er alltid ram modulen i første slot i en channel som benyttes for init-data av dram settings.

Dette er en av grunnene til at man skal kjøpe parvis matchede minne moduler.

Matched i channel A1 og i channel B1 og i A2 og B2.

Edit:

Corsair XMS3 CM3X2G1333C9 kan tydligvis ha enten samsung eller elpida chips iflg en kar her : http://forum-en.msi.com/index.php?action=printpage;topic=146664.0

Og man kan regne med at ulike batcher for 4G moduler og har ulik 'binning'.

Eneste måten du kan finne det ut på er å fjerne heatsprederen , eller notere ned produksjons,batch,serienummer på begge - for deretter å lage et innlegg på forumet til corsair hos ram-guy.

Du 'bør' prøve hovedkortet ditt med et matched DDR3 pair føre vi konkluderer med at hovedkort eller cpu er feilaktig.

Spiller ingen rolle om det er 2 x 1GB , 2 X 2GB , eller 2 X 4GB sålende modulene har samme 'binning'.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Akkurat samme sett fra en nettbutikks artikkel nummer er uvesentlig.

De heter samme : Eks CMX4GX3M1A1333C9 men kan være utstyrt med ulik binning i ulike batcher og revisjoner

Kun produksjonsnummer,batch,serienr,og rev fra corsair kan si om de benytter binning (chips).

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Altså, i handlekurven til nettbutikken skrev jeg inn "Antall: 2" for denne 1x4GB-rambrikken. Jeg er sterkt overasket over at dette faktisk kan være løsningen. Mye jeg ikke er klar over skjønner jeg.

Men har et paired "CORSAIR 8GB DDR3 XMS3 VENGEANCE PC3-12800 1600MHZ CL8 (2X4GB)" i en annen pc. Jeg kan kanskje teste med disse? Får uansett ikke testet før om en uke eller to, så får klare oss med 4GB inntil videre.

Men, takk sålangt!

Lenke til kommentar

Både eskene og selve modulene ser ut til å være identisk merket, også alle produksjons/batch/serienummer. Er det tegn på at vi har fått noe som ikke vil fungere sammen?

Det hjelper ikke å trykke på DRAM knappen og la ”tuningen” kjøre til den stopper av seg selv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...