-kga- Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 Er ferdig å studere, men skal gjøre noe annet en stund føre jeg skaffer meg jobb og (aktiv) inntekt. (1) Kan jeg registrere meg som arbeidsledig og (2) søke om rentefritak fra lånekassen i denne perioden? Om jeg kan det, (3) hvor stor inntekt kan jeg ha i form av passiv inntekt per måned og fortsatt være registrert som arbeidsledig? [Litt utenfor] (5) Dem som tar fri år fra studiene for å reise, betaler de renter på lånet det året, eller får de fritak siden de ikke har inntekt og ikke har jobb? Lenke til kommentar
HoaXed Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 (5) Så fort du du ikke følger aktiv studiegang, eller blir 60 stp forsinket løper rentene og du må betale på lånet. Du kan derimot søke om fritak to kvartaler om gangen, maks et år. Men rentene vil fremdeles løpe. Du kan søke om rentefritak i etterkant ved grunn - men friår er ikke en av disse grunnene. Disse reglene står forøvrig mer detaljert på nett. Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 25. august 2011 Forfatter Del Skrevet 25. august 2011 Men hva skal til for å registrere seg som arbeids ledig? Er man pliktig til å søke på jobb regelmessig og takke ja til den første jobben man får? Lenke til kommentar
Slutsky Skrevet 26. august 2011 Del Skrevet 26. august 2011 Dagpenger under arbeidsløshet Dagpenger er en delvis erstatning for tapt arbeidsinntekt og skal bidra til å søke og beholde arbeid. Hvem kan få dagpenger? Hovedvilkårene for å få dagpenger er at du: Har fått redusert arbeidstiden din med minst 50 prosent (minst 40 prosent dersom du er permittert). Har fått utbetalt arbeidsinntekt på minst 1' date='5 G (folketrygdens grunnbeløp)i siste avsluttede kalenderår (i fjor), eller minst 3 G (folketrygdens grunnbeløp) i løpet av de siste tre avsluttede kalenderårene. Foreldrepenger, svangerskapspenger og svangerskapsrelaterte sykepenger medregnes i kravet til minsteinntekt. Er reell arbeidssøker. Er registrert som arbeidssøker, og sender meldekort hver 14. dag. Bor eller oppholder deg i landet. Som hovedregel ikke skal være skoleelev eller student. Du kan også ha rett til dagpenger hvis du er: Permittert helt eller delvis Arbeidsløs grunnet konkurs EØS-borger med visse vilkår Nydimittert vernepliktig [/quote'] http://www.nav.no/893.cms Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå