Chaw Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 Heisann, Har en HP laptop kjøpt i jul som alltid har vært ganske høylytt og fort blir varm, men i det siste har det blitt seg slik at core temperaturen bikker 104-105 grader. dette fører til at pcen slår seg av, yter lavere enn forventet og at den generelt koker ved moderat bruk. Det er ikke lenger aktuelt å bruke den til det den var ment til. Noe jeg finner stusselig da den kostet 7000 kroner, har i5, 4gb ram og Ati Radeon 5650. Den er inne til rep. nå men etter å ha sett på nettet viser det seg at dette er et utbredt problem med dv6 serien, pga designfeil eller noe slikt. Har derfor lave forventninger til reparasjonen. Spørsmålet mitt da er om dette er noe jeg umiddelbart kan reklamere på og eventuelt heve kjøpet på eller om jeg må la dem førsøke og reparere den 2 ganger for samme feil slik at jeg har reklamasjonsretten 100% bak meg? setter pris på svar fra folk som vet eller har vert borti lignende. 1 Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 Selvfølgelig kan du ikke heve kjøpet med en gang bare fordi folk på nettet har problemer med å få reparert sine varer, selger har 2 avhjelpsforsøk (enten reparasjon eller bytte til tilsvarende produkt). Selv om mange ikke får fikset problemet, så er det ikke sikkert det gjelder din PC, det kan godt hende de får fiksa den . 1 Lenke til kommentar
Charlo Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 Det ligger altså i noe det folk sier om HP generelt. Styr unna med andre ord.. Kjøp noe awesome fra Sony eller Asus 1 Lenke til kommentar
Chaw Skrevet 21. august 2011 Forfatter Del Skrevet 21. august 2011 Var vel forsåvidt noe slikt jeg ventet som svar, men er noe frustrert da jeg nettopp har begynt og studere og dermed trenger en stabil og stillegående pc mer enn noensinne. derfor jeg hadde vært interessert i å fremskynde prosessen, i og med at de tar seg god tid med servicer/reparasjoner og lånepcen jeg fikk fungerer som en enorm kalkulator. Ser dog at loven ikke har tilløp for slikt... takker uansett for svar. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 Hva slags lånepc har du fått? Den skal virke til word, excel og nettsurfing, som et minimum. Virker den ikke, får du be om en som virker. Lenke til kommentar
Deaktivert Konto Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 Fkjl. §30: "Avhjelp skal skje uten kostnad og uten vesentlig ulempe for forbrukeren innen rimelig tid og uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren." Å bli sittende uten en PC som gjør det du forventer regnes som 'vesentlig ulempe.' Du skal også jfr §30 få en erstatningsgjenstand, ergo skal den gjøre det den forrige gjorde. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 Huh? Biten om vesentlig ulempe er at kunde ikke skal måtte drasse et svært jævla fryseskap fram til butikken for å reklamere. Har ingenting med at man må være uten produktet sitt fordi det ikke virker - den biten er det med "rimelig tid". Lenke til kommentar
Deaktivert Konto Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 Jeg ville da regne det som avhjelp som medførte vesentlig ulempe om jeg ikke kunne gjøre det jeg kjøpte produktet for... Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 Vel, du får se på biten om utlånsgjenstand - vesentlig ulempe har ingenting med utlånsgjenstand å gjøre, det er en helt egen paragraf. 1 Lenke til kommentar
srbz Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Det er strengt tatt samme paragraf... TS, er den inne å service nå? Husk at varmeproblemer svært ofte skyldes støvansamlinger inne i maskinen. Lenke til kommentar
Chaw Skrevet 23. august 2011 Forfatter Del Skrevet 23. august 2011 Ja den er inne til service nå, snakket med HP på mail i forkant og prøvde diverse småting for å fjerne støv (komprimert luft o.l) da dette ikje gjorde noen forskjell fikk jeg beskjed om at den trengte service. Særdeles irriterende og unødvendig at den bråker som et fly og ligger på 80 grader når man surfer må jeg si... værst av alt er at den blir gloheit på utsiden og gir en følelse av at hele dingsen skal smelte Lenke til kommentar
SilverCRX Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 Det du beskriver der er ikke noe ukjent problem for laptop'er, uansett merke. Vanligvis løser det seg veldig greit, og du burde fint ha den pc'en gjennom hele studietida. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 Det du beskriver der er ikke noe ukjent problem for laptop'er, uansett merke. Vanligvis løser det seg veldig greit, og du burde fint ha den pc'en gjennom hele studietida. Det han beskriver er erketypisk HP. Der enkelte acer og packard bell modeller også har gjort lignende, men ikke på langt nær i så stor utstrekning som HP. 1 Lenke til kommentar
srbz Skrevet 28. august 2011 Del Skrevet 28. august 2011 Er tilbøyelig til å være enig med arni90, selv om det høres veldig "hatersk" ut. Jeg kjenner til mange tilfeller av samme/lignende problem på HP-maskiner, noen få på Acer, ett eneste på Dell, som jeg kommer på i farten. Selv har jeg aldri opplevd nevneverdige varmeproblemer på noen av mine laptops, men så har jeg også kun holdt meg til Asus. At dette skjerm med en HP i et enkelttilfelle kan virke å være tilfeldig, men i det lange løp ser det ut til at HP har en markant andelsvis høyere andel feil, da særlig knyttet til varmeutvikling over tid, sammenlignet med mange av konkurrentene. Jeg ser for meg et par logiske forklaringer: 1) HP-maskiner er rimelige (ihvertfall Pavilion- og muligens også Envy-modeller blant andre), og kanskje har man nedprioritert varmeledingsegenskapene til maskinen under bruk for å presse den i pris? 2) ANdelsforskjellen kontra konkurrentene er ikke så stor likevel. HP har en betydelig større del av markedet enn så å si alle konkurrenter, og siden det finnes såpass mange HP-maskiner der ute må det nødvendigvis også være flest av disse med feil på. Over til den aktuelle problemstillingen igjen: som sagt skyldes dette svært ofte støvansamlinger inni maskinen. Jeg vet ikke om det kan anses som rimelig å forvente at brukeren selv får til en ordentlig innvendig rengjøring, eller for den saks skyld hvor omfattende rengjøring som kreves gitt at det i det hele tatt er støv som er problemet. Lenke til kommentar
krage83 Skrevet 3. september 2011 Del Skrevet 3. september 2011 Det er egentlig bare to typer bærbare det er verdt å kjøpe: 1. Lennovo thinkpad X-serien 2. Lennovo thinkpad T-serien Maskiner som varer og varer og varer :-) Min thinkpad t500 er fire år, og jeg merker ikke slitasje :-) eneste oppgradering er ny disk (SSD!) Lenke til kommentar
Deaktivert Konto Skrevet 4. september 2011 Del Skrevet 4. september 2011 Vil da egentlig si at det er greit å kjøpe en veldig bra laptop og reklamere hver gang noe ikke funker.. Har selv en Dell XPS M1530 som jeg har fått byttet to hovedkort og én lader på. Hadde egentlig ikke forventet noe feil med den :/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå