RamGuy Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 Det er en ting jeg merker mer og mer for hver dag som går. Nå som jeg stort sett har gått over til epleverdenen og benytter Mac OS X på de fleste av mine bærbare maskiner så merker jeg meg at en av de tingene jeg liker svært godt med Mac OS X er hvor oversiktlig og tilpasset brukergrensesnittet er. Her vil nok mange sikkert være uenig med meg, og jeg mener på ingen måte at Mac OS X er perfekt på noen som helst måte, men jeg føler at på mine bærbare maskiner så er det vesentlig enklere å holde oversikten på diverse ting på en og samme tid sammenlignet med hva jeg opplever med Windows7, og dette gjelder selv på mindre maskiner som MacBook Air 11" med 1366x768 oppløsning. Saken er jo den at jeg i mange situasjoner ikke kommer utenom Windows maskiner, i flere tilfeller blir én rett og slett nødt til å bruke noe annet enn Mac OS X, du trenger ikke nødvendigvis annen maskinvare da du har muligheter som BootCamp osv.. Men Windows7 kommer hvertfall ikke jeg uten om, og det ønsker jeg ikke heller da jeg vil ha brukererfaring med begge operativsystemer og jeg liker både Mac OS X og Windows7 på hver sin måte. Hvor jeg finner OS X sitt brukergrensesnitt lagt bedre, mer plassbesparende og ikke minst oversiktlig, ja rett og slett utrolig effektivt i bruk så syntes jeg Windows7 blir endel mer cluncky og ikke minst klarer jeg ikke å ha en like effektiv oversikt over flere ting på en gang, spesielt ikke på maskiner med mindre skjermer og dårligere oppløsning. På den andre siden liker jeg Windows7 bedre enn Mac OS X når det kommer til muligheten for å manipulere operativsystemet til å fungere etter mine ønsker og behov, det er en mye bredere støtte for drivere, maskinvare og programvare og et par ting som blant annet Flash Player osv fungerer langt bedre under Windows enn OS X. Derfor har jeg begynt å finne løsninger på de litt negative sidene med OS X, deriblant å tvinge flash over til HTML5, bruke løsninger som "click2flash" osv osv.. Og nå ønsker jeg å angripe de ankepunktene jeg har imot Windows7, nemlig brukergrensesnittet og oversiktligheten. Jeg liker å holde følge med Twitter, Facebook og Google+ samtidig, på samme tid har jeg alltid Adium kjørende med min Live Messenger, Google Talk og Facebook chat kjørende, itillegg til dette har jeg stort sett alltid skype kjørende slik at jeg klarer å holde meg oppdatert og holde andre oppdatert igjennom alle mulige kanaler på en og samme tid på en rask og effektiv måte. Dette syntes jeg er mye mer kronglete under Windows7, jeg kan riktignok finne egne applikasjoner til det meste så jeg slipper å forholde meg til alt rett i nettleseren (som jeg ikke finner effektivt i det hele tatt), problemet er bare at hvor Mac OS X klarer å holde meg oppdatert på alle plan utenom at det blir masete via den dedikerte menyen / baren øverst på skjermen så finnes det ikke noe slikt til Windows, ergo blir jeg helt avhengig av å forholde meg til og åpne hver bidige applikasjon når jeg kjører Windows7, noe jeg ikke finner like effektivt og sømløst på noen som helst måte. Samtidig ender jeg da stadig opp med problemet på skjermer med lavere oppløsning at taskbaren i Windows7 tilslutt blir såpass full at ting starter å samle seg opp noe som gjør ting enda mer rotete. Derfor lurer jeg på hva andre brukere der ute gjerne gjør for å få brukergrensesnittet til Windows7 til å bli mer effektivt? Det må da være noen andre enn meg som syntes ting ikke er helt optimalt og har funnet fine løsninger som gjør ting litt bedre? En annen ting jeg finner smått irriterende med Windows7 er tykkelsen på applikasjonvinduene, det er flere millimeter med gjennomsiktig ubrukelig dødplass for hver applikasjon som fort tar opp mye på maskiner med mindre skjermer og lavere oppløsning som kunne ha blitt brukt til noe langt mer fornuftig enn en overfladisk gjennomsiktig rute rundt. Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 (endret) Lær deg å bruke taskbaren riktig, ved å låse fast programmer du ofte bruker. Dette kan spare deg for kjempemye tid. Samt at du søker etter programmer du skal bruke fremfor å bla deg igjennom menyene. Eksempelvis for å starte notepad så trykker du Windows tasten, og skriver notepad. Da finner du riktig program, og får startet det i løpet av 1 eller to sekunder, uten å bla igjennom menyer. Jeg har lite å klage på når det gjelder brukergrensesnittet til 7. Det tar sekunder å finne frem, og starte både programmer og dokumenter. Merk også at tidligere åpne dokumenter blir listet for hvert program automatisk i Windows 7 når du holder over ikonet til programmet på start menyen, eller taskbaren. Endret 21. august 2011 av GeirGrusom Lenke til kommentar
RamGuy Skrevet 21. august 2011 Forfatter Del Skrevet 21. august 2011 Har ingen problemer med det å starte opp applikasjoner osv, her blir de mest brukte programmene låst til taskbaren akkurat som de jeg bruker mest i OS X låses i docken. Skal jeg åpne andre programmer i OS X så blir det cmd + space og søke frem, mens i Windows7 blir det windows knappen + søke seg frem. Det jeg som sagt har å utsette går på oversiktlighet og effektivitet når det kommer til å forholde seg til flere programmer og applikasjoner samtidig, som å aktivt holde et øye med skype, live messenger, google talk, facebook, google+, twitter osv på engang. Alt dette integreres flott i den øverste baren du har i OS X ved hjelp av tredjeparts programmer jeg får via AppStore. Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 Har du testet ut noen av programmene til Stardock? http://www.stardock.com/products/odnt/screenshots.asp Mulig du kan finne noen løsninger som passer deg der. Ellers så har jeg personlig tilpasset innstillingene til Desktop ikonene med ctrl + midtre museknapp. Du kan videre prøve litt å endre på instillingene til vinduene med denne metoden : http://www.rawcomputing.co.uk/windows7/win7tips2.html Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Har ingen problemer med det å starte opp applikasjoner osv, her blir de mest brukte programmene låst til taskbaren akkurat som de jeg bruker mest i OS X låses i docken. Skal jeg åpne andre programmer i OS X så blir det cmd + space og søke frem, mens i Windows7 blir det windows knappen + søke seg frem. Det jeg som sagt har å utsette går på oversiktlighet og effektivitet når det kommer til å forholde seg til flere programmer og applikasjoner samtidig, som å aktivt holde et øye med skype, live messenger, google talk, facebook, google+, twitter osv på engang. Alt dette integreres flott i den øverste baren du har i OS X ved hjelp av tredjeparts programmer jeg får via AppStore. Funker ganske bra med Aero peek synes jeg da... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå