- Cre8or - Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 Hei. Har per idag 1 120gb corsair force sata 3 disk, som jeg kjører OS, drivere og noen spill på. Vurderer å kjøpe en slik til og lurer på om jeg vil få noen merkbar forbedring av å sette de i Raid 0..? Eller bør jeg ha en disk til å kjøre OS + drivere og den andre disken til bla.a spill..? Eller er det rett og slett en annen vei jeg bør gå en dette? tips til annet oppsett? Takker for svar.. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 Du vil ikke få en merkbar forbedring ved å sette i RAID0 om du ikke har meget spesiell bruk. Er det ikke raskt nok med SSD i utgangspunktet? Lenke til kommentar
- Cre8or - Skrevet 22. august 2011 Forfatter Del Skrevet 22. august 2011 Helt sikkert raskt nok men har forstått det sånn at det er enda mer å hente ved å sette de til å jobbe sammen, 2 og 2. Men det er kanskje kun i syntetiske tester man ser forskjeller..? Et spm til.. Åssen er det og opprette partisjoner på 2 ssd-disker som er satt i raid 0..? Lurte bare sånn i farta i tilfelle jeg skal gjøre det en gang.. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Helt sikkert raskt nok men har forstått det sånn at det er enda mer å hente ved å sette de til å jobbe sammen, 2 og 2. Men det er kanskje kun i syntetiske tester man ser forskjeller..? Et spm til.. Åssen er det og opprette partisjoner på 2 ssd-disker som er satt i raid 0..? Lurte bare sånn i farta i tilfelle jeg skal gjøre det en gang.. Du ser forskjell i syntetiske tester, men vanlig bruk merker du ingen forskjell. Har prøvd selv. Om du setter diskene i RAID0 gjennom Intels SATA-kontroller oppfører "drevet" seg som en helt vanlig disk. Du kan opprette fire primærpartisjoner. Lenke til kommentar
- Cre8or - Skrevet 22. august 2011 Forfatter Del Skrevet 22. august 2011 Er intels sata-kontroller et eget program for å opprette både raid og bla a partisjoner..? Lager jeg ikke raid i bios, og partisjoner under "datamaskin - behandle"..? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Er intels sata-kontroller et eget program for å opprette både raid og bla a partisjoner..? Lager jeg ikke raid i bios, og partisjoner under "datamaskin - behandle"..? Du setter SATA-kontrolleren i BIOS til RAID, så lager du RAID0 i SATA-kontrolleren. Lenke til kommentar
- Cre8or - Skrevet 22. august 2011 Forfatter Del Skrevet 22. august 2011 (endret) Sata-kontrolleren er noe jeg starter før OS starter opp? vanligvis en hurtigtast ikke sant? Endret 22. august 2011 av Tune_Up2 Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Sata-kontrolleren er noe jeg starter før OS starter opp? vanligvis en hurtigtast ikke sant? Japp, CTRL+I er det vanlige for Intel. Lenke til kommentar
- Cre8or - Skrevet 22. august 2011 Forfatter Del Skrevet 22. august 2011 Jeg ser GT-version til corsair ligger på nesten samme prisnivå som den jeg har. http://www.komplett.no/k/kcp.aspx?sku=639424&sku=634168 Vil det være lurere av meg og gå for GT'n og kjøre den som systemdisk og bruke den andre jeg har til annet..? Altså ikke kjøre RAID0 oppsett.. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Jeg ser GT-version til corsair ligger på nesten samme prisnivå som den jeg har. http://www.komplett.no/k/kcp.aspx?sku=639424&sku=634168 Vil det være lurere av meg og gå for GT'n og kjøre den som systemdisk og bruke den andre jeg har til annet..? Altså ikke kjøre RAID0 oppsett.. Jeg vil sterkt fraråde deg å kjøre enda en Sandforce 2281-basert i systemet, de er kjent for å være ustabile og på en RAID0-partisjon kan dette være katastrofalt. Det vil være lurest å la systemet ditt stå som det er og ikke tulle med noe mer. Med mindre du driver med multiboxing eller tar opp bilder fra spill (tre HDDer i RAID0 vil være bedre og billigere her) har du fint lite nytte av en ekstra SSD. Lenke til kommentar
- Cre8or - Skrevet 22. august 2011 Forfatter Del Skrevet 22. august 2011 Ok. Så da bør jeg heller kjøpe en ocz agility ssd (eksempel) og bruke som en ekstra disk om jeg ønsker det? Det vil altså være en bedre løsning om jeg ønsker litt mer plass? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Ok. Så da bør jeg heller kjøpe en ocz agility ssd (eksempel) og bruke som en ekstra disk om jeg ønsker det? Det vil altså være en bedre løsning om jeg ønsker litt mer plass? Samsung Spinpoint F3 1TB SSDer er ikke lagringsdisker. Lenke til kommentar
- Cre8or - Skrevet 22. august 2011 Forfatter Del Skrevet 22. august 2011 Tenkte mer på spill og programmer, siden det er litt lite med 120gb jeg nå har.. Lønner det seg ikke med en ekstra ssd da? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Tenkte mer på spill og programmer, siden det er litt lite med 120gb jeg nå har.. Lønner det seg ikke med en ekstra ssd da? Spill? Nei Programmer? Kommer an på typen. Photoshop og lignende tunge programmer laster litt raskere. Lenke til kommentar
- Cre8or - Skrevet 22. august 2011 Forfatter Del Skrevet 22. august 2011 Ok.. Men blir ikke lastetiden på spill merkbart bedre på en ssd? kontra en 7200rpm..? Eller går det mest på minne det kanskje..? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 (endret) Ok.. Men blir ikke lastetiden på spill merkbart bedre på en ssd? kontra en 7200rpm..? Eller går det mest på minne det kanskje..? Spilllasting er 95-99% sekvensielt, altså lese store filer. Om det blir for tregt med en HDD setter du to eller tre i RAID0, shortstroker for å kutte det verste fallet i ytelse ytterst på disken og nyter raskere lastetider enn med SSD til en brøkdel av prisen. EDIT: SSDer er selvfølgelig noe raskere enn HDDer på sekvensiell lesing også, men deres store styrke mot HDD er små filer i størrelser fra 0.5KB til 16KB Endret 22. august 2011 av arni90 Lenke til kommentar
- Cre8or - Skrevet 22. august 2011 Forfatter Del Skrevet 22. august 2011 Ok.. Men blir ikke lastetiden på spill merkbart bedre på en ssd? kontra en 7200rpm..? Eller går det mest på minne det kanskje..? Spilllasting er 95-99% sekvensielt, altså lese store filer. Om det blir for tregt med en HDD setter du to eller tre i RAID0, shortstroker for å kutte det verste fallet i ytelse ytterst på disken og nyter raskere lastetider enn med SSD til en brøkdel av prisen. EDIT: SSDer er selvfølgelig noe raskere enn HDDer på sekvensiell lesing også, men deres store styrke mot HDD er små filer i størrelser fra 0.5KB til 16KB Ok.. Hvis jeg forstår deg rett så bør jeg heller gå for 2stk Samsung Spinpoint F3 disker og sette de i RAID0, istedenfor og benytte en ekstra ssd til spill+programmer? Det er altså raskere med dette oppsettet, med tanke på lastetiden på spill, enn med en SSD? Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Ok.. Men blir ikke lastetiden på spill merkbart bedre på en ssd? kontra en 7200rpm..? Eller går det mest på minne det kanskje..? Spilllasting er 95-99% sekvensielt, altså lese store filer. Om det blir for tregt med en HDD setter du to eller tre i RAID0, shortstroker for å kutte det verste fallet i ytelse ytterst på disken og nyter raskere lastetider enn med SSD til en brøkdel av prisen. EDIT: SSDer er selvfølgelig noe raskere enn HDDer på sekvensiell lesing også, men deres store styrke mot HDD er små filer i størrelser fra 0.5KB til 16KB Ok.. Hvis jeg forstår deg rett så bør jeg heller gå for 2stk Samsung Spinpoint F3 disker og sette de i RAID0, istedenfor og benytte en ekstra ssd til spill+programmer? Det er altså raskere med dette oppsettet, med tanke på lastetiden på spill, enn med en SSD? Egentlig burde du prøve å kjøre et spill på SSD og så sammenligne med HDD, det er gode muligheter for at du ikke vil merke en døyt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå