Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[LØST] Mini-PC fryser i flere minutter

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt en Asus eee 1101HA i et par år nå. Den er treig, det er det ingen tvil om, men den fungerer til grunnleggende oppgaver. I det siste har den begynt å fryse og ikke respondere i opptil flere minutter, det har den aldri gjort før. Det skjer som oftest ved avspilling av youtube videoer, bruk av spotify, men også ved andre anledninger. Dersom den stopper midt i en video så lager den en veldig irriterende lyd helt til den "henter seg inn igjen".

Jeg trodde først at det var på grunn av for lite minne, og satte i en 2GB minnemodul. Dessverre har det ikke hjulpet. Maskinen kjører Win7 (kraftig nedstrippet), men jeg vurderer å installere XP på den.

Noen som vet hva problemet kan være?

Edit: Løste problemet ved å installere XP på maskinen.

Endret av -=PRO=-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, lyden kommer helt tydelig fra høyttalerne. Det skjer når maskinen fryser mens en lyd (eller et lydspor) spilles av, da går den samme lyden (med en metallisk klang) i loop til PC-en tar seg opp igjen. Dersom det ikke spilles av lyd når maskinen fryser kommer det heller ingen irriterende lyd.

Lenke til kommentar

ok,men uansett holder jeg et knapp på HDD siden den henger så lenge som du sier..

Du kan jo legge øret inntil maskinen og høre på HDDen om det er den som sliter vist det da ikke står en ssd i maskinen da..

Du kan jo prøve å reinnstalere å se om det hjelper først..

Endret av taz
Lenke til kommentar

Da har jeg gjort noen temperaturmålinger og følgt med på harddisken. Temperaturen har vært mellom 35-40 grader, så det skulle ikke være et problem (målte med Core temp). Harddisken har heller ikke laget noen uvanlige lyder, eller indikert å jobbe mye. Jeg får installere XP og se om det løser noe, men det må bli om en liten stund. Det tar fort en halv dag, og det har jeg ikke tid til i den nærmeste fremtid.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Da har jeg endelig fått tid til å installere XP på den. Oppdaterte bios med det samme, så nå fungerer overklokking også igjen (men måtte bytte tilbake den orginale 1 GB brikken for at det skulle fungere). Har ikke opplevd det samme problemet hittil. Årsaken er ukjent, men det ser i hvert fall ut som problemet er løst.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...