bekimc Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 (endret) Jeg har hatt konstant bluescreens i over et halvt år nå, og er rimelig lei av å få 20-50 bluescreens (faktisk helt sant) hver dag. Og jeg håper at jeg kunne fått utfyllende informasjon fra veterane PC brukere herifra. Har så og si ingen peiling på å lese og forstå minidump filene. Jeg har villet oppdatere BIOS men dette vet jeg ikke hvordan jeg skal gjøre og forsto ikke noe særlig når jeg googlet dette. Ville vært verdens gladeste om jeg fikk fikset dette, har nemmelig ikke råd til en ny PC heller. Her er 7 dumpfiler som kanskje kunne hjulpet til å finne ut hva årsaken er. Spesifikasjoner til PC under APLUS Case EL Diablo Advance Big Tower Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 4GB AMD Phenom II X4 970 Black Edition ASUS M4A87TD EVO, Socket-AM3 AMD 870+SB850, SATA 6Gb's, USB3.0, DDR3, GbLAN, AT Corsair TX 650W PSU ZOTAC GTX 580 Western Digital Caviar® GreenPower 1TB Takk på forhånd, håper på svar. Endret 21. august 2011 av bekimc Lenke til kommentar
The Crusher Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 (endret) Hei. Filen som er problemet i alle bluescreenene er ntoskrnl.exe. Det var en jeg fikk opp en feil på, så den vet jeg ikke hva grunnen til var. Filen er viktig til windows operativsystemet, og etter et google søk så ser det ut til at den starter opp andre drivere og andre viktige filer. Du kan prøve og opptatere absolutt alle drivere. Last ned nyeste fra produsenten til hovedkortet, fra produsenten til skjermkortet, og eventuelle andre pci kort du har i maskinen. Er maskinen overklokket? Om så, prøv og slå av overklokkinga. Hvordan er temperaturene? Sjekk med CPUID hardware monitor. Endret 21. august 2011 av Crazyjoey Lenke til kommentar
bekimc Skrevet 21. august 2011 Forfatter Del Skrevet 21. august 2011 PC er ikke overklokket, alt av vifter etc er stock også. Skal jeg laste ned alt fra Windows Update? Har hatt dårlige erfaringer med dårlige drivere derifra, men skal oppdatere alt nødvendig der nå da. Er det noen andre hardware drivere jeg trenger bortsett fra HK og GPU? (Har lyst til å oppdatere BIOS, men vet ikke hvordan jeg gjør det på mitt HK. Noen forslag til guides?) Kommer med rapport med CPUID og diverse ting senere. Lenke til kommentar
WiSLE Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 legg inn windows 7! win xp er gammelt, og du vi få problemer sodette. Lenke til kommentar
bekimc Skrevet 21. august 2011 Forfatter Del Skrevet 21. august 2011 Jeg har Windows 7. Beklager for at jeg ikke nevnte dette. Lenke til kommentar
The Crusher Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 PC er ikke overklokket, alt av vifter etc er stock også. Skal jeg laste ned alt fra Windows Update? Har hatt dårlige erfaringer med dårlige drivere derifra, men skal oppdatere alt nødvendig der nå da. Er det noen andre hardware drivere jeg trenger bortsett fra HK og GPU? (Har lyst til å oppdatere BIOS, men vet ikke hvordan jeg gjør det på mitt HK. Noen forslag til guides?) Kommer med rapport med CPUID og diverse ting senere. Windows update driverene skal du ikke bruke til så mye. usb enheter derifra går greit. Men til hovedkortet kan du laste ned herifra: http://www.asus.com/Motherboards/AMD_AM3/M4A87TD_EVO/#download Der finner du også bios filer. Jeg lurer selv på hvordan man opptaterer bios på et asus kort, så skal søke litt etter det. Lenke til kommentar
bekimc Skrevet 21. august 2011 Forfatter Del Skrevet 21. august 2011 (endret) Laster nå ned alt av tilgjengelige oppdateringer fra Windows Update. Installerer også driveren 280.26 fra Nvidia. Driver siden til hovedkortet mitt er forvirrende for meg, står masse forskjellig. Bra om noen kunne valgt ut det jeg skal laste ned derifra. Her er også et bilde av CPUID med IDLE temperaturer. @Crazyjoey I hvilken av de kategoriene på ASUS sin side er beregnet som "hovedkort drivere"? Ser forskjellige som utilities, chipset osv. Endret 21. august 2011 av bekimc Lenke til kommentar
The Crusher Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 (endret) Ville frarådet deg driver 280.26. Vet ikke om de har fikset problemene enda, men jeg fikk problemer selv med den driveren. Leste på nettet at jeg ikek var alene om det. 275.33 fungerer veldig bra. Du kan laste ned chipset, audio, lan, og usb. Nyeste av alle Og 38-40 grader er litt høyt idle. Støvete cpu kjøler? Husker at stock kjøleren ble noe fryktelig støvete på phenom prosessorene. Endret 21. august 2011 av Crazyjoey Lenke til kommentar
bekimc Skrevet 21. august 2011 Forfatter Del Skrevet 21. august 2011 Okei. Jeg har 275.33 fra før av, så da oppdaterer jeg ikke driverene til 280 da. Ser forresten på Kontrollpanel at jeg har flere NVIDIA drivere. Skrevet dem i en spoiler nedenfor. NVIDIA 3D Vision Driver 275.33 NVIDIA Graphics Driver 275.33 NVIDIA HD Audio Driver 1.2.23.3 NVIDIA Physx System Software NVIDIA Update Vil for eksempel ikke Nvidia HD Audio Driver kollidere med Asus sin Audio driver? Eller er det helt normalt å ha alle de driverene fra Nvidia? Lenke til kommentar
The Crusher Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 Alle de driverene du nevner der er i driverpakken til 275.33. Det er en for hver del av skjermkortet på en måte. lyddriveren i skjermkortet vil nok ikke kolidere nei, da det bare gjelder lyd gjennom hdmi. Du velger jo selv vilken lyddriver du bruker til lyd, du kan jo bare deaktivere den du ikke bruker Lenke til kommentar
bekimc Skrevet 21. august 2011 Forfatter Del Skrevet 21. august 2011 Ville frarådet deg driver 280.26. Vet ikke om de har fikset problemene enda, men jeg fikk problemer selv med den driveren. Leste på nettet at jeg ikek var alene om det. 275.33 fungerer veldig bra. Du kan laste ned chipset, audio, lan, og usb. Nyeste av alle Og 38-40 grader er litt høyt idle. Støvete cpu kjøler? Husker at stock kjøleren ble noe fryktelig støvete på phenom prosessorene. Oi, i himmel og hav. Slenger på et nytt bilde nå, det er fortsatt idle temperaturer (er bare på netbrowser) og det er oppe i 50 grader nå faktisk. [/url] Lenke til kommentar
The Crusher Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 Ta en stresstest med prime95 og noter deg temperaturen. Ha også cpu-z oppe, og følg mest med på cpu-z når du nermer deg 63-64 grader. Siden da skal prosessoren klokke seg ned. 50 grader bør være MAX temperatur under load med stock kjøler. Lenke til kommentar
bekimc Skrevet 21. august 2011 Forfatter Del Skrevet 21. august 2011 Okei. Skal gjøre dette. Du sier at 50 grader er max under load, men min er jo faktisk 50 grader IDLE. Litt ironisk, men skal prøve Prime nå. Rapport kommer senere. Lenke til kommentar
The Crusher Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 Ja, 50 grader bør vere max, både med og uten overklokking. Phenom II prosessorene klokker seg jo ned ved 64 grader, så den bør jo ikke nerme seg det punktet i det hele tatt. Om du får bluescreen under prime95 testing, eller at en av workersene i prime stopper, er det noe galt med cpu'en din. Lenke til kommentar
bekimc Skrevet 21. august 2011 Forfatter Del Skrevet 21. august 2011 Prime95, "Run a torture test" Small fft, in-place large fft, blend, hvilken av disse skal jeg velge for å stresse CPU mest? Lenke til kommentar
The Crusher Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 large fft lager mest varme, mens small tror jeg tester cpu'n mest. Blend da tester den mye minne også. Har ikke prime95 på maskinen min lenger, merkelignok, så husker ikke hva som var hva. Men du kan jo teste med large fft først. Lenke til kommentar
bekimc Skrevet 21. august 2011 Forfatter Del Skrevet 21. august 2011 (endret) 62 grader! Slenger på et bilde veldig snart. Endret 21. august 2011 av bekimc Lenke til kommentar
Gjest Slettet+513 Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 (endret) Det "Kan" være for svak PSU. Prøv denne testen. Fyll ut allt sammen så korrekt som mulig og se om det er for lite strøm til dine komponenter. Husk at PSU over år kan bli svakere og mer ustabil. http://extreme.outer...n.com/PSUEngine Prøv det- Endret 21. august 2011 av Slettet+513 Lenke til kommentar
bekimc Skrevet 21. august 2011 Forfatter Del Skrevet 21. august 2011 (endret) PSU er bare 6 måneder gammel, og jeg er negativ til at 650W ikke holder for oppsettet mitt. Hmm, skal prøve testen fordiom. Endret 21. august 2011 av bekimc Lenke til kommentar
tecdude Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 trolig at det er psu en ja prøv å skifte den ut med en kraftigere pcu Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå