Gå til innhold

Sperrefrist - Men ifølge Vegvesnet = "Klarert for teori"?

PaRaNo1D

Anbefalte innlegg

Hei!

For over ett år siden da jeg var 17 år ble jeg stoppet av politiet for å kjørt bil uten lappen, noe som endte opp med at jeg fikk en bot på 4000kr og en muntlig beskjed om at jeg fikk sperrefrist på minst 6mnd etter at jeg ble 18år.

Jeg fikk forelegget i posten hvor det stod at jeg måtte betale 4000kr, men ingenting om at jeg fikk sperrefrist elns så jeg dro til lensmansskontore og fikk beskjed om at jeg hadde sikkert fått 6mnd siden dette var automatisk ved slike tilfeller.

Jeg gikk deretter på vegvesnet.no for å sjekke når jeg kan ta teorien, og der fikk jeg beskjed om at jeg er "Klarert for teori" og at "Vandelstesten er gyldig".

Vil dette si at jeg kan ta teorien nå? Eller hva betyr dette?

Takk for svar,

PaRaNo1D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har aldri vært borti noe lignende, men alt tyder på at alt er i orden :)

Jeg tenker litt på å ta utskrift av resultatet fra vegvesnet å vise politiet for å høre om alt er ok, men er redd de kommer til å snakke med vegvesnet elns å få det anullert!

Hva foreslår dere at jeg burde gjøre?

Lenke til kommentar

Når sendte du skjemaet "Søknad om førerkort"? Det er på dette tidspunktet vandelssjekk foretas. For øvrig kan du ta teoriprøven selv om du har sperrefrist. Det er den praktiske førerprøven du ikke har lov til å ta (jfr. forskrift om trafikkopplæring § 29-2).

Sperrefrist er tvingende etter vegtrafikkloven § 24a, noe som vil si at den gjelder selv om du ikke har fått beskjed om den i forelegget. Politidirektoratet har understreket (rundskriv 2007/001 punkt 3.1.2) at det bør gis informasjon som en del av god forvaltningsskikk dersom det utstedes forelegg. Det teller dog ikke til din fordel om du ikke har fått informasjonen.

Dette bør du faktisk selv sjekke opp, fordi dersom du har tatt førerprøven selv om du (fortsatt) hadde sperrefrist vil du ha fått et førerkort du har ervervet på ulovlig vis. Du vil da være i den situasjonen at du har fått førerkort uten å ha gyldig førerrett. Kan bli litt småkjipt å få førerkortet inndratt for kjøring uten førerrett - da ryker førerkortet en stund til.

Lenke til kommentar

Når sendte du skjemaet "Søknad om førerkort"? Det er på dette tidspunktet vandelssjekk foretas. For øvrig kan du ta teoriprøven selv om du har sperrefrist. Det er den praktiske førerprøven du ikke har lov til å ta (jfr. forskrift om trafikkopplæring § 29-2).

Sperrefrist er tvingende etter vegtrafikkloven § 24a, noe som vil si at den gjelder selv om du ikke har fått beskjed om den i forelegget. Politidirektoratet har understreket (rundskriv 2007/001 punkt 3.1.2) at det bør gis informasjon som en del av god forvaltningsskikk dersom det utstedes forelegg. Det teller dog ikke til din fordel om du ikke har fått informasjonen.

Dette bør du faktisk selv sjekke opp, fordi dersom du har tatt førerprøven selv om du (fortsatt) hadde sperrefrist vil du ha fått et førerkort du har ervervet på ulovlig vis. Du vil da være i den situasjonen at du har fått førerkort uten å ha gyldig førerrett. Kan bli litt småkjipt å få førerkortet inndratt for kjøring uten førerrett - da ryker førerkortet en stund til.

Takk for langt og nyttig svar!

Jeg sendte inn denne søknaden om førerkort for ca en uke siden.

Hvem burde jeg kontaktet for å få sjekket opp dette da? Politiet eller Vegvesnet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...