chevelle16 Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 (endret) Hei. Jeg har nå canon 450D men skal oppgradere til canon 60d. En ting som irriterer meg veldig ofte når jeg fotograferer med min 450d er at når jeg skal velge fokuspunkt så kan man enten velge "alle" eller en til høyre, en i midten etc... det er veldig mange ganger jeg har kunnet trengt å hatt et fokuspunkt på hvert øye når jeg fotograferer en hund f.eks. Blir ofte feil fokus om man fotograferer litt kjapt og ikke kan bruke manuell fokus. Kan man altså gjøre noe med saken med 60d? eller er det samma greien som med 450d? ... Endret 21. august 2011 av chevelle16 Lenke til kommentar
arthon Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 Du trenger jo ikke to fokuspunkter (som i ditt eksempel) selv om en hund eller menneske har to øyne. Du velger det fokuspunktet som treffer det øyne som er nærmest deg. http://www.youtube.com/watch?v=ojuq-IJMs_A Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 Du kan velge "alle" eller "ett spesifikt". Men, som arthon skriver - så kan du like gjerne velge ett fokuspunkt og plassere dette på et av øynene. Skal du ha flere fokuspunkter og aktivere "områder" av fokuspunkter skal du opp på 7D. Lenke til kommentar
chevelle16 Skrevet 21. august 2011 Forfatter Del Skrevet 21. august 2011 Du trenger jo ikke to fokuspunkter (som i ditt eksempel) selv om en hund eller menneske har to øyne. Du velger det fokuspunktet som treffer det øyne som er nærmest deg. http://www.youtube.com/watch?v=ojuq-IJMs_A Hvis jeg skal ta et portrett bilde av ansiktet til en hund som ligger foran meg og ser rett inn i kameraet og jeg vil ha fokus spesielt på begge øynene, da må jeg jo gjøre det jeg beskrev, da er hele han nærmest meg, ikke et øye. bruker også lavt blender tall og 50mm. og bruke fokuspunktet i midten funker ikke da den da fokuserer bare på nesen, lavt blendertall gjør at det blir stor forskjell i dybden og fokuset blir feil... Hmm. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 (endret) Mye er avhengig av om dyret er rolig eller ikke, jeg bruker kun et fokuspunkt og heller rekomponerer* bilde hvis nødvendig. Det nok kun 7D som har mulighet til og bruke et,flere eller alle fokuspunktene. * rekomponere betyr at man får fokusbekreftelse, justerer kameraet så man får riktig komposisjon og så trykker utløserbryteren videre helt ned. Er det litt for mye bevegelse tar jeg heller mange bilder med samme teknikk, så blir det noen som er bra, enn annen måte er å få hundens oppmerksomhet distrahere den med noe. Edit, ser at du besvarte i mellomtiden, du kan prøve med AI-fokus og bruke et fokuspunkt på siden. Endret 21. august 2011 av Nautica Lenke til kommentar
arthon Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 (endret) Hvis jeg skal ta et portrett bilde av ansiktet til en hund som ligger foran meg og ser rett inn i kameraet og jeg vil ha fokus spesielt på begge øynene, da må jeg jo gjøre det jeg beskrev, da er hele han nærmest meg, ikke et øye. bruker også lavt blender tall og 50mm. og bruke fokuspunktet i midten funker ikke da den da fokuserer bare på nesen, lavt blendertall gjør at det blir stor forskjell i dybden og fokuset blir feil... Hmm. I den situasjonen som du beskriver så vil ikke to fokuspunkter på begge øynene fungere da dybdeskarpheten vil være så lav at ett av øynene vil garantert være litt lengre unna enn det andre. Du får ikke hunden til å holde seg linjert direkte mot deg så du f.eks. kan få begge øynene like skarpe med f.eks. blender f/1.4 eller 1.8. Da har du to valg; #1; enten bruke ett fokuspunkt som treffer midt mellom øynene og blende ned så du har dybdeskarphet nok til at begge øynene er i fokus. #2; Bruke et fokuspunkt på et øye, og eventuelt re-komponere. Men husk hvis du re-komponerer med veldig liten dybdeskarphet etter å ha fokusert så vil den denne forandring av vinkelen mellom kamera og motiv gjøre at øyet ikke lenger er 100% i fokus. Hvis bare nesen på hunden blir skarp, har du truffet med fokuspunktet på feil sted, dvs. på nesen og ikke øyet. Med stor blenderåpning og liten dybdeskarphet må fokuseringen være pinlig nøyaktig for å få skarpe bilder. Dybdeskarpheten med 50mm f/1.4 på 1 meter avstand er 2.04 cm. Med avstand 50cm er dybdeskarpheten 0.48 cm. Da skal det skje veldig liten bevegelse hos fotograf og motiv før 100% fokus er tapt. http://www.dofmaster.com/dofjs.html Endret 21. august 2011 av arthon Lenke til kommentar
Karabin Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Frys bikkja, hent frem stativet og gjør dette Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå