Kutler Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 (endret) Gmail (og antagelig også noen andre) epost-tilbydere har en finfin løsning med "samtalevisning" av eposter. Men hva er det egentlig som trigger dette? Har det noe med sitering å gjøre? I "rå-HTML" er sitering stygt og knotete, med masse >-symboler og en øyensynlig sløsing av plass. Men kanskje man må la dette være slik at enkelte epost-tjenester skal kunne "se" sitatet? Dessuten, pleier du å sitere teksten fra en epost du har mottatt? Tar du den i så fall før eller etter det du skriver? Er det egentlig alltid nødvendig? Jeg pleier kanskje å sitere dersom det er noe som har tatt noe lengre tid, slik at de uten videre skal skjønne hva jeg har respondert på. Men dersom dette fører til samtalevisning, burde jeg vel alltid sitere, for å holde orden. Takker for svar. Endret 21. august 2011 av Skoony Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 23. august 2011 Del Skrevet 23. august 2011 Jeg pleier som regel bare sitere om det er en lang mail med mange punkter jeg besvarer, er det en kort liten mail dropper jeg det. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 23. august 2011 Del Skrevet 23. august 2011 Er det ikke så 1990-tallet å kurtisere noen pr e-post? Lenke til kommentar
Kutler Skrevet 24. august 2011 Forfatter Del Skrevet 24. august 2011 Jeg vet ikke helt hva ordet betyr engang, trodde det hadde noe med oppførsel å gjøre. Uansett, noen som vet hvordan Gmail tolker visse korrespondanser til å bli "samtaler"? Lenke til kommentar
enixitan Skrevet 24. august 2011 Del Skrevet 24. august 2011 kurti`se m1 (av kurtisere) det å kurtisere; flørt, flikring Korleis eg siterar varierar etter kven eg snakkar med. Eg topp-postar (skriv svaret over sitatet) når eg snakkar med andre topp-postarar, og svarar innskote når eg snakkar med folk som forstår det, og brukar det sjølv. Om du opnar ei e-postmelding i Gmail og vel Vis original, vil du sjå meldingshovud som m.a. Message-ID og In-Reply-To. Desse hjelper Gmail til å sjå gangen i ei samtale, og det er dette e-postklientar brukar for trådvisning. Om eg sender deg ein e-post som har Message-ID 12345, og du trykker Svar, vil e-postklienten sette In-Reply-To til 12345. Slik kan eit e-postprogram følgje gangen i ei samtale. Gmail brukar òg nokre andre metodar, m.a. virkar det som meldingar med same avsendar og identisk emnefelt vert gruppert. Lenke til kommentar
Kutler Skrevet 24. august 2011 Forfatter Del Skrevet 24. august 2011 Jøss, takk for utdypende svar. Jeg mener å ha opplevd ikke-grupperte samtaler til tross for at emnet og sendere var like. Nu vel. Det virker som om Gmail legger opp til å topp-poste, og sitatet blir skjult som standard. Men hos andre enkle HTML-baserte klienter er vel ikke det tilfelle. Jaja, aldri hørt noen klage på det uansett. For øvrig veldig interessant Wikipedia-artikkel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå