Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvorfor er folk motvillige til å donere blod?

EvoDar

44 stemmer

1. 1. Donerer du blod?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Virker som mye av motstanden kommer ifra mangel på informasjon og tilrettelegging.

Mange som snakker om staten her, er det noe forskjell på å donere hos røde kors og staten?

Har veldig gode erfaringer ifra røde kors iallefall, men ser at det er en mangel på informasjon ifra deres side.

Spesielt i Norge.

Tall i %.

1)Distribution of Blood Type in U.S. Population*

2)Percent of U.S. Population You Can Receive Red Blood Cells From

3)Percent of U.S. Population You Can Give Red Blood Cells To

Ifølge røde kors er det de vanligste blodtypene som det trengs mest av!

post-255623-0-89622800-1313928723_thumb.jpg

Endret av EvoDar
Lenke til kommentar

Det setter jeg pris på! Reglene var ikke tilgjengelige hos giblod sine sider, derfor ble jeg skeptisk.

Ser et par merkelige punkter:

-Personer som har oppholdt seg i Storbritannia i mer enn 1 år til sammen fra og med 1980 til og

med 1996 utelukkes permanent fra blodgivning.

- Personer som har mottatt blodtransfusjon i Storbritannia fra og med 1980 utelukkes permanent

fra blodgivning.

Ellers verdt å merke seg at homoseksuelle menn er permanent utestengt.

Lenke til kommentar

^Hvorfor er de merkelige?

De er redde for at pasienter som mottar blod skal bli smittet med Creutzfeldt-Jakobs sykdom:

"There is no test for vCJD in humans that could be used to screen blood donors and to protect the blood supply."

vCJD = variant Creutzfeldt-Jacobs Disease

Kilde: http://www.redcrossblood.org/donating-blood/eligibility-requirements/eligibility-criteria-alphabetical-listing

Endret av ;_;
Lenke til kommentar

-Personer som har oppholdt seg i Storbritannia i mer enn 1 år til sammen fra og med 1980 til og

- Personer som har mottatt blodtransfusjon i Storbritannia fra og med 1980 utelukkes permanent

fra blodgivning.

Har med kugalskapen som herjet der i det tidsrommet å gjøre.

Selv gir jeg blod, og må si jeg blir litt oppgitt over noens unnskyldninger her. "Blodbanken kommer ikke hjem til meg", "jeg må bli veid", "det er rart", osv. Ja, det er strenge retningslinjer, men det skulle da bare mangle, jeg ville ikke hatt en blodoverføring fra en eller annen random fyr på gata. Det er snakk om å overføre ditt blod over til en annens kropp, er klart de vil finne ut om du lider av dødelige sykdommer først.

Lenke til kommentar

fra blodgivning.

Har med kugalskapen som herjet der i det tidsrommet å gjøre.

Selv gir jeg blod, og må si jeg blir litt oppgitt over noens unnskyldninger her. "Blodbanken kommer ikke hjem til meg", "jeg må bli veid", "det er rart", osv. Ja, det er strenge retningslinjer, men det skulle da bare mangle, jeg ville ikke hatt en blodoverføring fra en eller annen random fyr på gata. Det er snakk om å overføre ditt blod over til en annens kropp, er klart de vil finne ut om du lider av dødelige sykdommer først.

Jeg er enig i det du sier. Hvis en donor er infisert, vil det smitte flere enn en person og media kommer til å kjøre storsak på dette. Det blir veldig mye å risikere, så heller "safe then sorry".

Når det kommer til homofile, synes jeg at det burde blitt foretatt en risikovurdering her i Norge for å se om det er noe grunnlag for å forby donasjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...