Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hvorfor er folk motvillige til å donere blod?

EvoDar

44 stemmer

1. 1. Donerer du blod?

Anbefalte innlegg

Vi driver for tiden med en kampanje på universitet hvor vi skal fremme interessen for å donere blod.

Hadde satt stor pris på tilbakemeldinger på hvorfor mange er motvillige til donasjon?

Tidligere erfaringer er også velkommne!

Se også vår video på youtube og rate den :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan og ha å gjøre med hva slags folk som jobber på blodbankene. Ikke alle der er klar over at blodgiverene er frivillige og at de derfor er avhengig av vanlige folks godvilje for å få tak i nok og rikig blod.

Selv ga jeg blod for siste gang for 5 år siden. Da ble jeg oppringt av blodbanken og fikk nermest ordre om å møte snarest (det gikk ikke, da jeg var på jobb og drev med noe som jeg ikke bare kunne slippe i gulvet og løpe ifra). Når jeg fikk fortalt at det nok ikke gikk før tidligst dagen etter fikk jeg først blodkjeft (heh...) og så en lengre monolog om at "andre trenger ditt bod" og "en borgerplikt å stille opp".

Og joda, jeg skjønner at folk kan ha en dårlig dag, at det sikkert var stress og krise og sånn. Og jeg gir gjerne blod fordi syke mennesker trenger det og det er en relativt rask og enkel måte å bidra. Men jeg gir ikke blod fordi noen mener blodet mitt allerede er Statens eiendom og at jeg bare har å avlevere det når "de" finner ut at de trenger det.

• Liker 7
Lenke til kommentar

Bor for tiden i Brisbane og meldte meg for å donere blod nå nettop! De har mange blodbanker rundt i byen i tillegg til blodbusser ved universitetetene.

Hvis folk er uhøflige skjønner jeg godt at folk ikke har lyst å bidra!

De er veldig gode til å reklamere for seg her nede, men føler ikke at det er så stort fokus på å donere blod i Norge.

Hvis det er behov for blod donasjon i Norge, er det ikke på langt nær nok fokus på å markedsføre det!

Lenke til kommentar

Grunner til at jeg ikke donerer blod:

1. Trener mye og er redd for at det skal påvirke treningen min.

2. Har tidligere slitt med jernmangel.

3. Synes det er særdeles ubehagelig å ta blodprøver, kan ikke forestille meg hvor ubehagelig det må føles å tappes for en halvliter blod.

Lenke til kommentar

Tilrettelegging og ekstrem nysgjerrighet.

Før i tiden kom blodbussen dit folk jobbet. Nå må folk innfinne seg når det passer helsevesenet.

I tillegg er mitt inntrykk at man skal man leve langt innenfor A4 grensene for å bli akseptert som giver. Og det er synd for jeg reiser ikke ned til en plass, utleverer livet mitt, blir veid og risikerer å bli funnet for lett. Sorry!

• Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke faen om jeg skal donere blod ihvertfall.

Ikke så lenge helsevesenet slurver så mye med hygienen som de faktisk gjør (jeg kjenner selv en som ble infisert med motstandsdyktige bakterier, når han skulle fjerne et par skruer i beinet, han måtte amputere..).

Jeg håper faktisk at jeg aldri havner på sykehus i Norge i det hele tatt. Det er altfor mye tilfeldigheter ute og går.

Man kan gjerne hevde det at å gi blod er "sikkert", men sannheten er at det har man aldri noen garanti for i et helsevesen som er gjennomsyret av tankegangen om at man må spare for alt det er verdt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...