Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Reparere dørramme, pris?

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg klarte i dag å ødelegge døra til soverommet i leiligheten min.

Døra kan kun åpnes fra innsiden og jeg lot en sigarett ligge på nattbordet mens jeg skulle hente meg noe å drikke, ettersom det er gulvteppe på rommet ble jeg urolig da gjennomtrekket fikk døra til å lukke seg og jeg kunne ikke komme inn.

Jeg måtte bryte opp døra fra utsiden og hele rammen ble ødelagt som vist på bildet. Selve døra er i god orden men ramma er helt ødelagt.

Hvor mye vil det koste å reparere dette?

Endret av Barone
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Døra kan kun åpnes fra innsiden

Ke? Mangler du dørhåndtak på utsiden eller noe sånn?

Dersom døra og karmen er fra 70-tallet eller nyere med snap-in-hengsler, så er det ganske standardisert. Da kan du måle yttermålene på karmen og avrunde opp til nærmeste desimeter og kjøpe ny karm med modulmål f.eks. 8x20, som skal ha yttermål på ca 788x1988mm. Og den gamle døra skal passe i ny karm. I tillegg trenger du none kiler og skruer for å montere karmen, og sannsynligvis ny list rundt døra, dersom du ikke klarer å få av dem gamle hel.

Karm, priseksempel: snaut 600 kr for en helt standard, og snaut 1600 for en med bedre støydemping og brannmotstand. Legg på en hundrings i ferdigmalte lister og ennå noen småkroner til annet materiell + nytt dørhåndtak hvie det var årsaken til at du ikke kom inn. Som en gjørdetselvjobb i bolig du eier selv bør du klare dette klart under 1000-lappen.

Leier du og huseier skal velge hvem som skal gjøre jobben, eller om du selv vil sette bort jobben fordi du ikke har peiling på snekring, bør en proff snekker neppe trenge mer enn et par-tre timer på en sånn jobb. Pluss kjøring og skriving av faktura, kanskje 1000-1500 kr i arbeid?

Lenke til kommentar

Etter å ha sett nærmere på bildet: Er du heldig, kan du kanskje klare å lime samen det som er sprukket opp med trelim, hvis du får klemt sammen karmen der den er sprukket med noen tvinger. Skruehullene til beslaget der låstappen går inn i døra er sikkert ganske most, men med litt trelim i dem også kan du få skruene til å sitte noenlunde greit, så du får på plass beslaget dersom det ikke fullstendig deformert. Da begynner det å bli "nesten gratis" å fikse dette.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...