Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Windows bruker 5 min på å starte, og mapper lastes sakte

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har en datamaskin en kompis bygget for meg. Den har 2 harddisker, èn ssd disk der windows er på, og en vanlig harddisk som filmer og musikk ligger på.

Plutselig begynte dataen å bruke 5 minutter på å starte opp. I tillegg stopper filmer og musikk opp til stadighet for å "bufre", på en måte. Spill og internett funker derimot fint.

Hva er det som plutselig har gjort at dataen har blitt så mye treigere, på noen bestemte områder?

Jeg har ikke virus, ingen av harddiskene er fulle. Jeg har defragmentert, men uten noen virkning. Vil helst slippe å formatere.

Har også lagt merke til at "dataoverføringshastighet" på windows opplevelsesindeks er gått ned fra 7,4 til 6,9.

Harddiskene jeg har er :corsair cssd-f120gb2 ata devide og wdc wd1002faex-00yga0 ata device.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Altså, hvis jeg åpner mapper og sånt på ssd-en går det raskt, men når jeg booter windows (som er installert på ssd-en, går det supertreigt. Å laste mapper og filer på HD tar veldig lang tid. Jeg tror nok det er harddiskene det er noe gale med, men hva skal jeg gjøre for å fikse det?

Lenke til kommentar

Sjekk enhetsbehandling og se om IDE/ATAPI controller kjører ene HDen din i PIO-Modus, skal kjøre Ultra-DMA5. Kan ellers være en ide og "rulle tilbake"/oppdatere driver for controllere både for IDE/ATAPI og for SSD, som forøvrig ligger under storage controller.

Lenke til kommentar

Sjekk enhetsbehandling og se om IDE/ATAPI controller kjører ene HDen din i PIO-Modus, skal kjøre Ultra-DMA5.

Hvordan sjekker jeg dette?

Høyreklikk Min Datamaskin velg Egenskaper

Oppe i venstrehjørne finner du Enhetsbehandling.

Når denne er åpnet dukker der opp en liste med komponenter som er i din PC.

Her klikker du på pilen ved siden av IDE ATA/ATAPI slik at den viser din kontroller.

Høyreklikk og velg Egenskaper

Når du er inne på egenskaper velger du fanen "avanserte innstillinger"

Der finner du ut om den kontrolleren kjører i PIO eller Ultra DMA

Lenke til kommentar

Er harddiskene satt til ACHI i bios? Om de står på IDE, sett de til ACHI.

Jeg satt den over til Achi, men det gjorde ingen forskjell.

det aller første jeg ville ha gjort, er å koble fra den roterende disken... er problemet borte da, så er det den som er problemet..

Nå koblet jeg ut den vanlige harddisken (ikke sdd`en), og da loadet windows i vanlig tempo.

Sjekk enhetsbehandling og se om IDE/ATAPI controller kjører ene HDen din i PIO-Modus, skal kjøre Ultra-DMA5.

Hvordan sjekker jeg dette?

Høyreklikk Min Datamaskin velg Egenskaper

Oppe i venstrehjørne finner du Enhetsbehandling.

Når denne er åpnet dukker der opp en liste med komponenter som er i din PC.

Her klikker du på pilen ved siden av IDE ATA/ATAPI slik at den viser din kontroller.

Høyreklikk og velg Egenskaper

Når du er inne på egenskaper velger du fanen "avanserte innstillinger"

Der finner du ut om den kontrolleren kjører i PIO eller Ultra DMA

Når jeg er på listen over kontroller får jeg opp en lang liste der det står ata channel 1 eller 0, og 3 ganger står det standard dual channel pci ide controller. Men når jeg trykker på egenskaper på de får jeg ikke opp noen "avanserte instillinger". Bare "generelt", "driver", "detaljer" og "ressurser".

Lenke til kommentar

det aller første jeg ville ha gjort, er å koble fra den roterende disken... er problemet borte da, så er det den som er problemet..

Nå koblet jeg ut den vanlige harddisken (ikke sdd`en), og da loadet windows i vanlig tempo.

se om du får kjørt en harddisktest/reperasjon med f.eks. http://www.ultimatebootcd.com/.

(...noen andre som kjenner lukten bad sectors?)

Endret av Achelous
Lenke til kommentar

Kanskje du skulle prøve å bytte SATA signalerings kabelen med en ny en.

Dårlig signal integritet på HDD SATA kabel kan føre til slike problemer.

Prøv også å kople den på en annen hovedkort SATA host port enn den du har brukt til nå.

Edit:

Og gjør dette selvfølgelig med PC'en "powered down", og PSU slått av.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Ahh, vel jeg har ingen tilgjengelig her jeg bor i hvert fall :/

Nå prøvde jeg å bytte port på hovedkortet. da gikk alt så skammelig sakte at jeg bare restartet pcen med en gang.

jeg ville ha prøvd å koble til disken med et usb interface.. fungerer den bra da.. så er det jo ikke noe fysisk med selve disken.. og du kan kanskje få berget ut det som er på den..

Hvordan gjør jeg dette? Jeg er egentlig ikke så redd for å miste det som er på disken, men har lyst til å få den til å funke lsik at jeg kan bruke den igjen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...