Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

[Løst] lukter røyk i nesten hele huset.

Anbefalte innlegg

Hei.

Igår så gikk røykvarslerene i ett kjør og det var fullt av røyk i huset. Det skjedde under matlaging, rett etter at kjøkkenvifta ble slått på.

Moren min sa at det hadde kommet masse røyk ut av vedovnen på stua når hun slo på viften.

Hvorfor har dette skjedd? Det lukter fortsatt røyk noen steder. Er dette noe og være beskymret over?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja. Peisen var brukt dagen før. Det jeg lurer på er hvorfor? Moren min nevnte noe om at det var pga boligventilasjon, dvs at vifta på kjøkkenet og badet ikke kan slåes helt av da de ikke har 0 som valg, bare 1 2 3. Den ble slått over fra 1 til 3 når det skjedde.

Det jeg er beskymret mest for nå er at det fortsatt lukter røyk og at det bare er en røykvarsler oppe nå.

Lenke til kommentar

Har vært borti dette jeg også, når du slår på vifta så får du et undertrykk i rommet og om temperaturen ute er høyere en inne i selve pipa så får du noe som kalles for et nedslag.

Dvs at pipa ikke suger ut luft men inn....og da blir det røyk og lukt inne. Det er sånn som kan skje nå som det begynner å bli kaldere og temperaturene svinger veldig. Prøv å steng trekken på ved ovnen evnt steng hele pipa om du har mulighet for det.

Lenke til kommentar

Sålenge det bare er litt lukt så er det jo ikke noe farlig, men du kan jo ikke ha det slik. Lukk alt av vinduer og steng alt som kan lage en trekk i huset/leiligheten å se om det hjelper. Om det fortsetter så må en jo få noen som har peiling til å sjekke det ut....ikke noe særlig med røyk lukt i huset :(

EDIt: Om vifta på kjøkkenet ikke går an å slå til 0 så sjekk om det er en strøm bryter i et av skapa evnt en kontakt du kan ta ut...det kan være den som gjør det pga undertrykket.

Endret av _LarZen_
Lenke til kommentar

Nå er alle vinduer og dører lukket. Det varierer hvor i huset lukten er. Den flytter på seg på en måte.

Er ikke noe hyggelig med denne lukten akkurat. Men jeg får ikke gjort noe med det. Jeg ser ikke noe røyk nå i huset, så det er vel trygt og sove? Det kan vel ikke plutselig bli mye røyk igjen nå som viften står på 1? Som sagt får jeg ikke skrudd den helt av.

Edit: jeg merker nå at det bare er i samme rom som peisen er i det lukter i.

Endret av Crazyjoey
Lenke til kommentar

Jeg kan sikkert spore opp det, men mener og huske at den ikke er tilkoblet noen stikkontakt. Orker ikke og gå inn i sikringsskapet for å ta sikringen. Tror jeg har kommet fram til at det er trygt og legge seg til og sove for å se på problemet senere.

Takk for all hjelp. Får håpe røykvarsleren ikke piper og at jeg får sovet noe uten og tenke på dette hele tiden.

Lenke til kommentar

Ja. Peisen var brukt dagen før. Det jeg lurer på er hvorfor? Moren min nevnte noe om at det var pga boligventilasjon, dvs at vifta på kjøkkenet og badet ikke kan slåes helt av da de ikke har 0 som valg, bare 1 2 3. Den ble slått over fra 1 til 3 når det skjedde.

Det jeg er beskymret mest for nå er at det fortsatt lukter røyk og at det bare er en røykvarsler oppe nå.

Hadde tilsvarende "problem" i den forrige leiligheten. Flexit boligventilasjonsting med konstant avtrekk.

Alle lufteventiler i vinduskarmene måtte være åpne for å få god nok trekk, ellers ville den trekke luft ned gjennom pipa. Skulle vi fyre opp i vedovnen måtte det ikke gjøres samtidig som man lagde mat og hadde vifta på mer enn 1, hvis ikke måtte man åpne et vindu eller verandadøren.

De gangene vi glemte oss og røyken kom feil vei var vi heldige nok til å oppdage det og få åpnet opp/skrudd ned vifta før det ble så ille at røykvarsleren gikk.

Når en liten stund etter oppfyring, når pipeløpet var blitt varmt var det ingen problemer.

Lenke til kommentar

Det er uansett bare bra å alltid ha litt sirkulasjon, så det gjør ingenting om du ikke får skrudd av vifta helt.

Som andre har vært inne på er det nok undertrykk i rommet som har gjort at det blir sugd luft fra ovnen/pipa.

Det greieste er nok å åpne et vindu eller to om du må kjøre kjøkkenvifta på fullt og du får samme problem.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vet at det fungerer knall med kjøkkenvifta på fult på vinteren mens vi har fyrt opp i peisen. Men nå som det ikke er så kalt, så går visst ikke det. Har ikke sett noe røyk i det hele tatt, lukten ligger fortsatt og sirkulerer, men det forsvinner vel nå snart som døren står oppe. :)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Sålenge det bare er litt lukt så er det jo ikke noe farlig, men du kan jo ikke ha det slik. Lukk alt av vinduer og steng alt som kan lage en trekk i huset/leiligheten å se om det hjelper. Om det fortsetter så må en jo få noen som har peiling til å sjekke det ut....ikke noe særlig med røyk lukt i huset :(

EDIt:Om vifta på kjøkkenet ikke går an å slå til 0 så sjekk om det er en strøm bryter i et av skapa evnt en kontakt du kan ta ut...det kan være den som gjør det pga undertrykket.

Det er feil å lukke tilførsel av luft, til rommet!

Som du helt riktig har nevnt, så er det undertrykk i rommet, som fører til røyk fra ovnen. Dermed så må det åpnes for mer "innluft", via ventiler (i værste fall åpne et vindu).

Ventiler i toppen av vinduskarmen, er ikke beregnet for ovnsfyring, kun for (enkel) balangsert ventilasjon av rommet. Det er forskrifter som beskriver kravet, til ventilasjon. Og Ovnsfyring/peis krever et visst areal på ventilasjonen. Hvis ikke reglene er endret, så kreves det min. en 15 x 15 cm ventil, for peisen og så må det ekstra luft til, for viftene.

Det er normalt en egen avbryter innunder kjøkkenventilatoren. Se under, ved fettristene!

Endret av geco5
Lenke til kommentar

Hei!

Det er litt uklart, om dere fyrer i ovnen, når dette skjer. Men jeg anntar det, for det ligger jo ikke røyk i pipa, når ovnen er slukket/utbrennt.

Se også min komentar til LarZen over her.

Du trenger mer "innluft" (større ventiler), til rommet der ovnen/peisen står. For lite innluft", fører også til at ovnen/peisen ikke brenner som den skal og det er fare for mer bek i pipa!

Synker temeraturen ute, blir det bedre trekk i pipa. Ikke omvendt!

Endret av geco5
Lenke til kommentar

Kan jo ha noe med at det var fullt med aske i ovnen og den beholderen for det. Vi har tømt den, lukter ikke nå lenger. Kan være enkelte ganger jeg fortsatt kjenner lukten, men den er ikke så ille som den var før. Grunnen til det skjedde var som noen skrev her, undertrykk i rommet.

Det blir ikke røyk, av en kald askeskoff!

Men når det undertrykk i rommet, trekkes det luft det det er mulig og luft som trekkes ned pipen, vil jo lukt litt av pipen (noe surt) og noe av aske fra ovn/askeskuff.

Uannsett, så er problemet manglende ventiler!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...