Vent180dager Skrevet 20. august 2011 Del Skrevet 20. august 2011 Hei! Lurte bare på om det er mulig å dedikere all prosessor kraften til å rendre en film i håp om at det skal gå fortere ... ? Bruker Sony Vegas Pro 10, og har en Intel Core 2 i7-2630QM 2,0GHz, 2,9GHz turbo hastighet. Når jeg åpner Oppgavebehandling bruker Vegas bare 08-27%, skulle likt å sett den brukt 100% siden jeg ikke gjør noe i bakgrunn... Er dette mulig, om det er, hvordan? Takk på forhånd Lenke til kommentar
GeCcO Skrevet 20. august 2011 Del Skrevet 20. august 2011 Kommer ann på hvilket format du bruker og hvilke plugins, codecs osv. Ikke alle støtter multi-core rendering, så hvis du har plugins som er gule og ikke grønne, så vil disse kun rendres ut med en kjerne. Lenke til kommentar
Vent180dager Skrevet 20. august 2011 Forfatter Del Skrevet 20. august 2011 Kommer ann på hvilket format du bruker (...) Jeg lagret den først som .avi, men da ble filmen 44GB, så jeg tror nok jeg holder meg til .wmv. Jeg har en boks jeg kan krysse av der det står "Enable multi-channel mapping" hva vil det si? (...) og hvilke plugins, codecs osv. Ikke alle støtter multi-core rendering, så hvis du har plugins som er gule og ikke grønne, så vil disse kun rendres ut med en kjerne. Jeg har ikke installert noen plugins, codecs etc. jeg har helt standard Sony Vegas Pro 10.0 32-bit, fordi jeg fikk en error beskjed når jeg prøvde å installere 64-bit versjonen. Lenke til kommentar
GeCcO Skrevet 20. august 2011 Del Skrevet 20. august 2011 Hvor mye ram har du? 32bit er jo en begrensning uansett, men også om du har for lite ram vil det ha innvirkning på hvor mange kjerner som programmet mener det er fornuftig å kjøre i forhold til mengde ram. Lenke til kommentar
Vent180dager Skrevet 20. august 2011 Forfatter Del Skrevet 20. august 2011 Hvor mye ram har du? 32bit er jo en begrensning uansett, men også om du har for lite ram vil det ha innvirkning på hvor mange kjerner som programmet mener det er fornuftig å kjøre i forhold til mengde ram. Jeg har 8GB. Splitter ny laptop. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 (endret) Vegas Pro utnytter de kjernene den trenger - den har ingen problemer med å bruke flere kjerner. Jeg vil heller tippe flaskehalsen her er I/O - at det er hastigheten på harddisken som begrenser. Hadde den hatt behov for mer CPU hadde den brukt mer CPU. Er hastigheten et stort problem kan du kanskje for eksempel kjøpe en ekstern SSD med eSATA og rendre på den. Uansett kan du nok med fordel kjøre en defragmentering av harddisken din. Endret 21. august 2011 av Trondster Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 Med splitter ny laptop antar jeg du kjører Windows 7, 64 bits? Kjører du en 32 bits applikasjon på denne vil den ikke kunne bruke mer enn rundt 3-4GB. Når du ser i Oppgavebehandling kan du også se på ram-forbruk totalt og per prosess. Sjekk hvor mye renderingen bruker, mulig du bør gjøre et forsøk til på å få inn 64-bits versjon. Videoeditering er en av ganske få applikajsoner som faktisk kan bruke mye minne. Ellers er jeg enig med Trondster at det godt kan være en IO-flaskehals. Hvis du har en laptop med 5400 rpm disk kan det være en begrensende faktor. Det er ganske vanlig til tross for at 7200 rpm disker koster omtrent det samme. Har PCen eSATA-port kan du kjøpe en rask ekstern disk og koble til og kjøre videorendering mot den. Koster ikke all verden, og en ekstern disk er kjekt å ha for backup også. 1 Lenke til kommentar
Vent180dager Skrevet 21. august 2011 Forfatter Del Skrevet 21. august 2011 Har to 500GB 7200rpm harddisker, men de vises som 4 250GB harddisker. Er dette det som kalles partisjon? Skal nok kjøpe en SSD, men ikke sikker på om jeg skal ha ekstern eller bytte ut en av de interne. Noen forslag til SSD? Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 (endret) Har to 500GB 7200rpm harddisker, men de vises som 4 250GB harddisker. Er dette det som kalles partisjon? Skal nok kjøpe en SSD, men ikke sikker på om jeg skal ha ekstern eller bytte ut en av de interne. Noen forslag til SSD? SSD er flott, men koster fortsatt mye i forhold til kapasitet. En SSD vil være vesentlig raskere enn en 7200 rpm disk, men ikke sikker på om det er en effektiv oppgradering for ditt problem. Hadde nok brukt litt mer tid på å søke etter andre flaskehalser først. Har du prøvd å søke for å se om andre sliter med treg konvertering med din programvare? Eventuelt, kan du teste dette på en annen maskin for å se om det går raskere/tregere der? Edit: Ja, diskene dine er partisjonerte hvis to disker ser ut som fire. Endret 21. august 2011 av seriksen Lenke til kommentar
Vent180dager Skrevet 21. august 2011 Forfatter Del Skrevet 21. august 2011 (endret) Det går ikke tregt, ikke i det hele tatt! Det er bare jeg som vil se om jeg kan få det raskere. Jeg kan leve med det slik som det går nå Regner med at jeg kommer i allefall til å kjøpe en SSD å installere OS på. Dere snakker om flaskehalser.. Kunne dere forklart hva dere mener med det? Endret 21. august 2011 av Vent180dager Lenke til kommentar
seriksen Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 (endret) Dere snakker om flaskehalser.. Kunne dere forklart hva dere mener med det? Nesten alle system består av flere "logisk" deler. I et perfekt "balansert" system må en komponent aldri vente på en annen, men slik er det nesten aldri og da kalles den tregeste komponenten ofte for en flaskehals, og fjerner du en flaskehals (dvs oppgraderer en komponent) vil en annen overta som den tregeste og du har en ny flaskehals som det sannsynligvis vil være ennå dyrere å erstatte enn den første. Slik kan man holde på og erstatte (stadig dyrere) deler for en stadig mindre gevinst til man er fornøyd eller pengene tar slutt Endret 21. august 2011 av seriksen Lenke til kommentar
Vent180dager Skrevet 21. august 2011 Forfatter Del Skrevet 21. august 2011 Skjønner Lenke til kommentar
Sanchez_ Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 OT: Av ren nysgjerrighet, trådstarter, hvilken laptop er det du har? Ser etter en som har lignende spesifikasjoner som din. Lenke til kommentar
Vent180dager Skrevet 21. august 2011 Forfatter Del Skrevet 21. august 2011 OT: Av ren nysgjerrighet, trådstarter, hvilken laptop er det du har? Ser etter en som har lignende spesifikasjoner som din. Asus G74Sx super datamaskin, drar til og med Crysis 2 på Hardcore om du senker oppløsningen litt! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå