greiven Skrevet 20. august 2011 Del Skrevet 20. august 2011 Hei. Har i det siste dagene opplevd et problem når jeg starter opp datamaskinen, samt noen ganger når den fortsatt kjører. Problemet startet ved at pilen på skjermen plutselig stoppet, og hvis jeg hørte musikk når dette skjedde ble musikken hakkete, og jeg måtte restarte PCen. Når jeg da skal restarte PCen blir skjermen svart, og jeg må skru den av og på mange ganger for å komme meg på. I starten måtte jeg ikke bruke så mange forsøk på å skru den på, men nå har problemet eskalert, og jeg må ofte skru dataen av/på i en time for at jeg ser at den starter. Noen som har peiling på hva dette kan være? Veldig irriterende! Lenke til kommentar
Tool Skrevet 20. august 2011 Del Skrevet 20. august 2011 det kan være både skjerm og hovedkort som forårsaker dette, evt skjemkabel/kontakt. når du starter opp (med svart skjerm) er den helt svart eller kan du skimte noe vis du kikker ekstra godt etter? ser du noe forskjell på skjermen når du skrur den på? (endring av lys eller lignende?) Lenke til kommentar
greiven Skrevet 20. august 2011 Forfatter Del Skrevet 20. august 2011 Nei, det er helt svart, ingen forskjell i det hele tatt på når jeg skrur den på. Det eneste som indikerer at jeg skrur på maskinen er at jeg ser de vanlige lysene, f.eks. lys ved oppstartknapp o.l. Men det som er så merkelig er at den virker av og til, og det er denne maskinen jeg sitter og skriver med akkurat nå. Ergo virker det som om problemet bare oppstår noen ganger? Lenke til kommentar
Tool Skrevet 20. august 2011 Del Skrevet 20. august 2011 når skjermen er svart, starter maskinen windows? (hører du oppstarts lyd?) vis den starter win så er det mest sannsylig skjermen eller skjermkontakten (som ligger under quick launch button board/keyboard. vis du er over middles kjent med maskinen og hvordan den kan åpnes (3 skruer på undersiden merket med ett lite tastatur og 3 haker på selve tastaturet) og så pirke opp knakkelista for å kunne resette skjermkablen for å se om det hjelper vis det forsatt er garanti på maskina ring HP support. (begynner vel å nærme seg 3 år den maskina vis du har kjøpt med care pack) Lenke til kommentar
greiven Skrevet 20. august 2011 Forfatter Del Skrevet 20. august 2011 Når skjermen er svart virker det faktisk ikke som om den kjører helt til jeg kommer på skrivebordet, i og med at jeg ikke hører en lyd i det hele tatt. Den eneste lyden jeg hører er selvsagt viftene. Skal nevnes at jeg har hatt denne maskinen siden høsten 2008, fikk den av NTFK som skolemaskin. Lenke til kommentar
Tool Skrevet 20. august 2011 Del Skrevet 20. august 2011 da kan det være hovedkortet som er gåent, men setter mest en fing på skjerm (pcen skal ikke starte opp vis skjermen er defekt) når skjermen er svart, blinker den på diodene? Lenke til kommentar
greiven Skrevet 20. august 2011 Forfatter Del Skrevet 20. august 2011 Virker egentlig ikke som om det er noen forskjell med tanke på diodelysene. Det eneste som indikerer at det er noe galt er at skjermen bare blir helt svart, men ellers virker faktisk alt annet (bortsett fra det den ikke ser ut til å starte opp). Ja, jeg synes også at det er snodig at den i det hele tatt starter opp enkelte ganger, spesielt hvis det har noe med hovedkortet og gjøre. Tror faktisk også jeg ville ha satt en knapp på at det er noe med skjermen, for det kan jo hende at den kommer seg på skrivebordet uten den typiske Windows-lyden, har egentlig ikke tenkt så mye over lyden. Men skal sjekke det ut mer i morgen! Lenke til kommentar
Tool Skrevet 20. august 2011 Del Skrevet 20. august 2011 til høyre for på knappen er det 3 dioder. når skjermen er svart, blinker disse i ett spesielt mønster? f.eks "flash flash solid" el.? Lenke til kommentar
greiven Skrevet 20. august 2011 Forfatter Del Skrevet 20. august 2011 Stemmer at det er tre knapper, den helt til venstre er en runding med en "i" inni (HP Info Center), den til midten er en nettverksindikasjon og den til høyre ser ut som en statistikktavla (Presentation Settings). Har egentlig ikke lagt merke til hvordan disse blinker ved oppstart, og vil egentlig ikke ta sjansen på å restarte maskinen i kveld. Men skal som sagt prøve å sjekke dette i morgen når jeg starten maskinen, så kan jeg komme tilbake til det. Lenke til kommentar
greiven Skrevet 31. august 2011 Forfatter Del Skrevet 31. august 2011 Tenkte jeg bare skulle informere om at skjermen fortsatt er svart ved oppstart, og nå starten computeren veldig sjeldent. Veldig irriterende, spesielt når man ikke vet hva det er, og at man må dra på biblioteket på UiO for å få tilgang til internett. Vurderer å kjøpe ny bærbar PC, siden jeg sannsynligvis ikke kan gå et helt skoleår uten en. Har noen tips til en god, stabil og billig student-PC? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå