Gå til innhold

Hovedkort til hjemme-filserver

Akelbee

Anbefalte innlegg

Jeg trenger et hovedkort til en hjemme-filserver og lurer på hva som er det smarteste valget.

Det kritiske kravet er at serveren skal kune kjøre to store speilede data-disker (RAID 1) ved siden av en liten system-disk.

(Derfor kan jeg ikke bare bruke en hvilken som helst gammel greie :( -- siden de gamle maskinene mine ikke håndterer disker over 8,4 / 80 Gb og selvfølgelig ikke har RAID.)

Forøvrig kan hk gjerne ha innebygd VGA og LAN (helst Giga-LAN adapter) + eventuelt lyd.

Ellers er det ikke så viktig hvordan spesifikasjonene forøvrig er, annet enn at lav pris selvfølgelig er å foretrekke.

Finnes det noen rimelige "nedskalerte" hk til slikt bruk?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Andreas,

Det kortet ser bra ut. Det eneste er at jeg hadde tenkt å bruke en liten Socket A processor (Duron) som jeg har liggende.

(Beklager at jeg ikke anga dette med sokkelen i "spec'en" :oops: , men jeg tenker overhodet ikke på noe annet enn de rimeligere AMD-CPUene når jeg bygger maskiner.)

Å skulle kjøpe en ny P4 for å lage en liten filserver, er jeg redd for gjør prosjektet vesentlig dyrere enn planlagt.....

Så muffinman, kanskje ditt forslag om en (rimelig) raidkontroller kan være en løsning, men hvis man skal gå for software Raid så er det nok enda rimeligere å sette filserveren opp med Linux enn med XP. :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...