potetskrell Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 Jeg tror det er flere som har opplevd at IS redder dagen. Hva om jeg ville ha klarere bakgrunn? Hva skjer når du skyter på f/8 i stedet for f/4. Da begynner det virkelig å gå ut over bildekvaliteten når iso 1600-3200 må til. Og ja, jeg har et gammelt kamera, men som med alle kameraer ønsker fotografen å holde seg så lavt som mulig. Det er enorm forskjell i hvor mye man kan bearbeide bildet etter det er tatt når man holder seg lavt på ISO-stigen. I tillegg skal bildet skrives ut stort, og da vil jeg ikke ha noe kornete og fælt bilde fordi jeg ikke hadde IS tilgjengelig. Jo mer detaljer jo bedre. Det er snakk om en langt større frihet med IS når man vet at bildet er skarpt ved 1/100. Jeg snakker om å ta bilder som skal brukes. Og jeg snakker også om fotografi i praksis. Når du mener IS er for folk som tar landskapsbilder VET jeg at jeg ikke orker å ta dine meninger seriøst. Tviler på at det er noen landskapsfotografer som bryr seg noe som helst om IS. Da er det stativ som gjelder, og da er det også ISO 100 som gjelder. Edit: Ser også at Trondster skriver veldig fornuftige ting. Lenke til kommentar
Knutgrus Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 Skummet bare kjapt gjennom det som er skrevet her, men når det gjelder motiver i bevegelse har flere av Canon sine objektiver 2 modus. Modus 2 er når du "leder" kamera enten horisontalt eller vertikalt. Eksempel ofte brukt er om man tar bilde av en bil eller motorsykkel på raserbanen. Fikk mitt første objektiv med IS i høst, og må si at det virkelig var kjekt å ha, men det spørs jo hva man er ute etter og. Selv er jeg storfornøyd med IS både på 100-400 og 15-85mm Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 Vel, jeg har hatt veldig god nytte av stabilisering. Canon 30D, 100-400 IS tatt på 400mm, f/5.6 1/50 sec og iso 200 Kan også legge ved plentraktor-testen Lenke til kommentar
Superparanoid Skrevet 21. august 2011 Forfatter Del Skrevet 21. august 2011 Utrolig mye nyttig info som har kommet fram her nå, selv om det er noen som er uenig, så er jeg blitt mye mer overbevist nå om at det er verdt å legge noen ekstra lapper på bordet for å få bildestabilisator. Jeg kommer til å bruke objektivet både til natur, dyr, landskap og mennesker, både med og uten stativ, så da blir det nok 70-200mm F4.0 L IS USM på meg i morgen. Takk til alle som har bidratt med nyttig info og bildeeksempler. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå