1915 Skrevet 20. august 2011 Del Skrevet 20. august 2011 nå har jeg vurdert og stusset i noen uker og endelig klart å bestemme meg. tenkte å selge bilen med skal beholde den alikevell. i den anledning så lurer jeg på noen ting bil: vw golf 1.6 bensin manuell 84 mod bilen er senka 35 mm framme og bak. har tuv papier. dette var gjort før jeg kjøpte den så det skal ikke være noe problem å få godkjent. MEN: det står også på 16" felger med 205/50R16 piggfri dekk. gode dekk. men hvordan får jeg de godkjent? er det bare at de ser på de eller? vet at jeg må en tur på verksteed å få justert lysene og spissinga først pga det er ikke gjort. så hvordan gjør de det med dekken da? og så var det byttet ratt i bilen da jeg kjøpte den. står et luisi sportsratt i den. må det godkjennes? og hvordan finner jeg papiper til det? :S liker ikke å kjøre rundt i bil som ikke er godkjent med alt. har aldri blidd stoppet men liker at alt er som det skal Lenke til kommentar
Greddi Skrevet 20. august 2011 Del Skrevet 20. august 2011 Du trenger ikke godkjenning på ratt. Angående hjulene så trenger du ikke godkjenne så lenge hjulene holder samme diameter som orginalehjul, du kan ha avik +-5% i rulleomkrets. Og sporvidden økes med maks 15mm. Lenke til kommentar
1915 Skrevet 20. august 2011 Forfatter Del Skrevet 20. august 2011 jaokei. da er ratt greit. men det med dekkene? hva tenker du på da? skjønner ikke helt pga originalt er det jo 155/75R13... og nå står det 205/50r16 på bilen. blir det for mye avvik eller? skjønner ikke hvordan man regnner det. fra 155 til 205 er det jo mere enn 15 mm avik? eller? skjønner egentli ikke det der. siden den er senka 35 mm så subber dekkene pittelitt i hjulbuen når man legger HELT over. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 20. august 2011 Del Skrevet 20. august 2011 Du må derimot ha et lovlig ratt.. Det skal ha et nummer bak, som skal stemme med noen papirer du skal ha, men hvis du har det samme som jeg har, så er det ikke lovlig pga. størrelsen (11,7" hvis jeg ikke husker feil) som skal være på minimum 12"...? Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 20. august 2011 Del Skrevet 20. august 2011 Hjulene skal IKKE subbe ved noen omstendighet, det være seg maks belastning på fjærer/dempere, maks rattuslag eller en kombo av begge.. Søk på dekkalkulator på nettet, trykk inn dine dimensjoner, så får du en pekepinn på om det er lovlig, men som nevnt over skal ikke innpress endres med veldig mye det heller (maks 7,5 mm per side/15 mm per aksel..) Lenke til kommentar
1915 Skrevet 20. august 2011 Forfatter Del Skrevet 20. august 2011 var ute å sjekka. tok litt feil. trodde det var dekkene som subba. men det viser seg at bremeskjoldet tar borti innerskjermen eller noe. ikke dekkene som subber. pga får akkurat en finger mellom dekk og skjermbue. har lest at det ikke finnes papirer til luisi ratt... her er bilde av rattet luisi rattet som står i golfen min: og et bilde av bilen med 16 felgene: Lenke til kommentar
1915 Skrevet 20. august 2011 Forfatter Del Skrevet 20. august 2011 (endret) ouch. det ser ikke lovende ut. må vist sette på originalfelgene når jeg skal få godkjent senkinga ;/ men bytter jeg dekk til 195/50R16 så blir det +4.55% og det er jo innenfor. Endret 20. august 2011 av 1915 Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 20. august 2011 Del Skrevet 20. august 2011 Prøvde du med god belastning på fjærer/dempere og full sving i det hele tatt? Så ikke ut som det var god plass akkurat.. Hva med å vurdere enda mindre profil som f.eks 195/45-16? Det er 3,41% større enn originalt bare Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 20. august 2011 Del Skrevet 20. august 2011 Her er reglene for det du nevner over. Senkesettet skal være typegodkjent på bilen, det skal også kunne vises en 4-hjulskontroll. Du kan uten problem ha større felger på bilen din så lenge rulleomkretsen på hjula dine overstrider +-5% av den gitte satsen i Vognkortet. Men viss du hører med BT så skriver dem det gjerne inn til deg, senkesett og felger er dem liberale på. Lenke til kommentar
PerB Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 ... men det viser seg at bremeskjoldet tar borti innerskjermen eller noe. ...[/img] Høres absolutt ikke bra ut. Bremseskjoldet (på lik linje med dekkene) skal ikke ta inn i skjermbuer eller lignende (uansett belastning/utslag). Lenke til kommentar
ChristR Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 Men viss du hører med BT så skriver dem det gjerne inn til deg, senkesett og felger er dem liberale på. Lenge siden du har vært i kontakt med biltilsynet skjønner jeg. Biltilsynet har blitt helt urimelige på senkesett. Nå krever de TÜV papirer på norsk, 11cm klaring under bilen, regner med for mange vindinger på fjærene, og godkjenner ikke fjærene dine hvis det er litt for tykk lakk på de. Heldigvis er ikke alle BT-filialer sånn, men mange er helt drøyt elendige, og skjønner ikke forskjell på anbefalinger og lovverk. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 Men viss du hører med BT så skriver dem det gjerne inn til deg, senkesett og felger er dem liberale på. Lenge siden du har vært i kontakt med biltilsynet skjønner jeg. Biltilsynet har blitt helt urimelige på senkesett. Nå krever de TÜV papirer på norsk, 11cm klaring under bilen, regner med for mange vindinger på fjærene, og godkjenner ikke fjærene dine hvis det er litt for tykk lakk på de. Heldigvis er ikke alle BT-filialer sånn, men mange er helt drøyt elendige, og skjønner ikke forskjell på anbefalinger og lovverk. Har hatt 3 biler hos den lokale BT stasjonen, dem er litt vrine og ha med og gjøre, men har en kompis som driver et bilverksted, så får bare han til å skrive ut en kvitering på at han har gjort arbeidet og at det er gjort i hht alt sånt piss, så pleier det og orne seg. Dog kjøper eg ganske dyre deler til mine biler når det gjelder akkurat det med senkesett. Lenke til kommentar
1915 Skrevet 21. august 2011 Forfatter Del Skrevet 21. august 2011 (endret) Prøvde du med god belastning på fjærer/dempere og full sving i det hele tatt? Så ikke ut som det var god plass akkurat.. Hva med å vurdere enda mindre profil som f.eks 195/45-16? Det er 3,41% større enn originalt bare jo det går ant. men egentli så skal jeg nå prøve for skøy å dra bortover å prøve å få godkjent. pga han som jobber på BT her i bodø. (ja jeg bor i bodø) han er vw og porsche entusiast. og de jeg kjenner som har vært med blodsenka vw og overdim felger har fått godkjent uten at han nøler. de sier at han er e så frelst når det gjelder vw at det ikke skal være noe problem. men siden jeg har papirer på senkesettet og det er jo laget for vw golf 2 så må det da ikke være noe problem. en kompis av meg hadde en vw jetta 91 mod med 40/40 senk og 17 felger og han fikk det godkjent her i bodø uten noen problemer og det var i fjor. eneste jeg selv har vært på bt å få godkjent, var da jeg nedklassa suburban min, ingen problem det heller. men må først få 4hjulskontroll og få justert lysene. har jo bytta lyktene pga de andre var knust da jeg kjøpte bilen, så tror de peker i alle retninger. men har jeg kvittering fra verksted at lysene er justert og 4hjulskontroll er tatt og hviss jeg kjøper 195/45R16 dekk så burde det ikke bli noe problem. må se litt mere på det med bremseskjoldet. pga forrige eier har bøyd det inn for å få plass til felgen. Endret 21. august 2011 av 1915 Lenke til kommentar
ChristR Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 Men viss du hører med BT så skriver dem det gjerne inn til deg, senkesett og felger er dem liberale på. Lenge siden du har vært i kontakt med biltilsynet skjønner jeg. Biltilsynet har blitt helt urimelige på senkesett. Nå krever de TÜV papirer på norsk, 11cm klaring under bilen, regner med for mange vindinger på fjærene, og godkjenner ikke fjærene dine hvis det er litt for tykk lakk på de. Heldigvis er ikke alle BT-filialer sånn, men mange er helt drøyt elendige, og skjønner ikke forskjell på anbefalinger og lovverk. Har hatt 3 biler hos den lokale BT stasjonen, dem er litt vrine og ha med og gjøre, men har en kompis som driver et bilverksted, så får bare han til å skrive ut en kvitering på at han har gjort arbeidet og at det er gjort i hht alt sånt piss, så pleier det og orne seg. Dog kjøper eg ganske dyre deler til mine biler når det gjelder akkurat det med senkesett. At kompisen driver bilverksted og godkjenner dette har jo rimelig lite å si i prosessen. Det eneste som verkstedet utfører som har noe å si er jo firehjulskontrollen. Utover dette kan han skrive så mye han vil, uten at dette blir tatt hensyn til. Det er BT som kontrollerer at fjærer og dempere er i henhold til TÜV, og at alt er riktig montert. Prisen på delene har ikke noe med om settet blir godkjent eller ikke (så lenge de er TÜV-godkjent) Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 Men viss du hører med BT så skriver dem det gjerne inn til deg, senkesett og felger er dem liberale på. Lenge siden du har vært i kontakt med biltilsynet skjønner jeg. Biltilsynet har blitt helt urimelige på senkesett. Nå krever de TÜV papirer på norsk, 11cm klaring under bilen, regner med for mange vindinger på fjærene, og godkjenner ikke fjærene dine hvis det er litt for tykk lakk på de. Heldigvis er ikke alle BT-filialer sånn, men mange er helt drøyt elendige, og skjønner ikke forskjell på anbefalinger og lovverk. Har hatt 3 biler hos den lokale BT stasjonen, dem er litt vrine og ha med og gjøre, men har en kompis som driver et bilverksted, så får bare han til å skrive ut en kvitering på at han har gjort arbeidet og at det er gjort i hht alt sånt piss, så pleier det og orne seg. Dog kjøper eg ganske dyre deler til mine biler når det gjelder akkurat det med senkesett. At kompisen driver bilverksted og godkjenner dette har jo rimelig lite å si i prosessen. Det eneste som verkstedet utfører som har noe å si er jo firehjulskontrollen. Utover dette kan han skrive så mye han vil, uten at dette blir tatt hensyn til. Det er BT som kontrollerer at fjærer og dempere er i henhold til TÜV, og at alt er riktig montert. Prisen på delene har ikke noe med om settet blir godkjent eller ikke (så lenge de er TÜV-godkjent) Kvalitet/kvantitet. Godt utført arbeid/dårlig utført arbeid. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 De sjekker uansett at ikke dempere/fjærer sitter løst når de sjekker bilen.. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 Skal no ærlig inrømme at dei ikkje gjor annent en og sjekke serienummeret på demperane mine. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 De skal vel sånn jeg har skjønt det trykke inn nummer på fjærer/dempere, antall mm den er senket i hht. papirene, pluss avstand fra senter av navet og opp til skjermkanten i vognkortet ditt (auto2sys) Alternativ dekkdim. skal også føres opp under kategorien "Merknader".. Lenke til kommentar
1915 Skrevet 23. august 2011 Forfatter Del Skrevet 23. august 2011 (endret) har funnet ut en annen ting. har jo lyst på litt mindre felger. så skal kjøpe meg helt nye felger og da jeg kom over disse http://www.typ-17.de/product_info.php/info/p14285_Lenso-BSX-7-0x15-Gold-Optik--Rand-poliert.html så blir jeg å kjøpe disse og sette på 195/50R15 og da trenger jeg ikke få godkjent felgene pga det er det som er max som er lov å ha på vw golf 2 uten å få godkjent felger/dekk. dette vet jeg siden pappa har det på sin golf 2. Endret 24. august 2011 av 1915 Lenke til kommentar
newsmann Skrevet 23. august 2011 Del Skrevet 23. august 2011 Har en 3'er golf med godkjent senk. Gjort hos BT i oslo ett sted. Eneste som er skrevet inn i vognkortet er Godkjent senkesett og serienummerene på settet. For å få godkjent disse må du ha kvittering på firehjuls kontroll og godkjente TUV papirer på settet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå