olefurz Skrevet 20. august 2011 Del Skrevet 20. august 2011 Heisann Har tenkt til å oppgradere PCen min i nærmeste fremtid, men er ikke akkurat ekspert på området, og kunne trengt litt hjelp. Jeg har en Acer M5811 OS: Windows 7 64-bit CPU: Intel®Corei5 CPU 750 @ 2.67 GHz RAM: 8,00 GB VGA: NVIDIA GeForce GT330 2GB Jeg er som sagt ikke ekspert, men jeg tror dette skal holde med info. Jeg ønsker å oppgradere PC slik at den skal kunne kjøre de kommende storspillene på maks. Tenker vel kanskje mest på BF3, ettersom jeg er helfrelst Battlefield fan. Jeg ønsker ikke å bruke så voldsomt mye penger på oppgraderingen, men er forberedt på å la noen tusenlapper gå. Det store spørsålet er altså: Hvilken del bør jeg prioritere å oppgradere? Jeg har inntrykk av at skjermkorten mitt er ganske sånn noenlunde og at prosessoren er den som bør bli byttet (Derfor jeg skriver i denne tråden). Uansett, her er det bare å komme med forslag til hva jeg bør gjøre. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 GT330 er skrot skjermkort og er hva som holder deg igjen. Du kan raskt utvide levetiden på maskinen din ved å bytte strømforsyning (Ferdigbygde er underdimensjonerte og ofte problematiske) men den gir deg ikke noe ekstra ytelse, men levetiden økes og potensialet for ekstra ytelse økes ved at du kan ha bedre skjermkort. Akkurat nå er de mest populære skjermkortene noe du burde styre langt unna, grunnet at de trekker mer strøm og krever kontakter som du mest sannsynlig ikke har på din strømforsyning. Om cashen tillater begynner du med 1. Strømforsyning 2. Skjermkort, hvilket avhenger av budsjett og NÅR du vil handle. Og har du større budsjett så kan du vurdere 3. Nytt hovedkort og CPU 4. Nytt kabinett (Gjøre jobbene i fremtiden enklere) Punkt 3-4 er ikke nødvendige, men vil du ta steget inn i den modifiserte PC verdenen og skru og leke litt så er det greit, du får da også en mye friere BIOS til å leke med, og blant annet kunne overklokke, noe som er UMULIG med din nåværende maskin. Lenke til kommentar
olefurz Skrevet 21. august 2011 Forfatter Del Skrevet 21. august 2011 1. Strømforsyning Har ikke så voldsom erfaring med bytte av strømforsyning, eller hvor mye jeg må forvente å betale for noe som skal duge. Hva ville du anbefalt meg å kjøpt, og går det greit å bytte den ut uten profesjonell hjelp (Har holdt på med lignende før, slik som skjermkort og RAM) 2. Skjermkort, hvilket avhenger av budsjett og NÅR du vil handle. Jeg har tenkt å bruke noen kroner, det trenger ikke å være i den helt ypperste prisklassen, men ikke lang ifra. Når jeg har tenkt til å handle? Det vil være i nærmeste fremtid, la oss si maks 4 uker. Og har du større budsjett så kan du vurdere3. Nytt hovedkort og CPU 4. Nytt kabinett (Gjøre jobbene i fremtiden enklere) Tror ikke jeg går for dette helt enda, venter da heller til jeg får litt ekstra penger å rutte med. Bare for å skjekke om jeg har forstått deg riktig: Prosessoren skal holde, men det er skjermkortet som drar aller mest på spillytelsen. Lenke til kommentar
007CD Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 (endret) CPUen din er ikke siste skrik (Forrige billig sokkel fra Intel) men forskjellen du kan innhente ved å bytte CPU OG Hovedkort som du må om du skal ha noe hvassere i den avdelingen, er ganske lav i forhold til hva du betaler. Bytte strømforsyning er like lett som å bytte skjermkort, RAM og CPU, eneste er at det er flere kabler, men de passer bare på en plass. Verste som kan skje er at du glemmer en kabel, men da får du bare ikke start på maskinen. Endret 22. august 2011 av 007CD Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 Gi oss et budsjett så fikser vi strømforsyning og skjermkort eller kommer med anbefalinger Lenke til kommentar
olefurz Skrevet 22. august 2011 Forfatter Del Skrevet 22. august 2011 Tja, la oss si 5000, er det for lite eller??Kan legge til mer dersom det skulle være nødvendig Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Oj, da kan du få mye kan jo faktisk kanskje fikse hk og cpu også da 3k kr skal holde til skjermkort og strømforsyning Men uansett: http://www.dustinhome.no/corsair-hx-750w-atx12v-22-eps12v/product/5010314588 http://www.dustinhome.no/asus-geforce-gtx-560-ti-dcii-top-1gb-pci-e-dvi-hdmi/product/5010550660 Viss du føler du vil ha enda bedre grafikk så går du opp et hakk i den Lenke til kommentar
007CD Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Kan også handle ett ATi 6950 / 6970 avhengig av hvor billig du får det i butikken du handler resten ifra. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 24. august 2011 Del Skrevet 24. august 2011 Bare så det er sagt for dere som ikke vet akkurat hvor god en i5-750 er: Denne prosessoren er like rask som en i7-920 stock i spill, det er veldig mange som undervurderer denne prosessoren selv om den egentlig gir meget god ytelse (og særlig i forhold til pris). I spill vil da denne prosessoren dø ut sammen med resten av første generasjons i7-prosessorer som det fortsatt er noen år til vil skje. Lenke til kommentar
olefurz Skrevet 24. august 2011 Forfatter Del Skrevet 24. august 2011 Har prøvd å finne ATi 6970, uten suksess, er ikke så erfaren med å kjøpe inn pc deler, og sliter litt med å navigere meg rundt i butikken, men det går nok bra. Prisen på kortet ligger vel på rund 2500, så jeg kan nok gå for det. Har du noen butikker du vil anbefale meg å sjekke? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå