Gå til innhold

BK: Polarbase

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det ser flot ud, med fine farver og lys.

Er det lang lukketid??

1/200 + 1/60 + 1/20

Håndholdt med støtte, men det holdt. Må definitivt traske veien opp til toppen igjen med stativ neste gang og ha mer tid til å fotografere. Denne gang var det "familieutflukt", men fikk tatt noen bilder likevel...

Flott stemningsbilde med fin dramatikk :) har du brukt Topaz her ?

Nei, HDR via PS og manuelle justeringer av flere slag på flere lag. Ingen Topazjustering. De aller fleste "topazeffekter" lar seg fint gjøre i vanlig ps manuelt og jeg synes også de påfører vesentlig mindre støy osv. I hvertfall i forhold til presetene i Topaz slik jeg opplever dem. Det ene laget har fått en "drøy nedoversving" i Curves, noe som gjør det meste av effekten på himmelen. Og så er det gjort en del selektiv curvesjustering i himmelen for mer kontrast. Redusert effekten i resten av bildet ved å delvis pensle gjennom en "renere" original.

Ser jeg har lastet opp feil versjon forøvrig. Det er en liten feil på den jeg lastet opp, som jeg har fjernet når jeg ble oppmerksom på den ved å gå nøye over hele bildet i 1:1 og det er en smal orange halo rundt venstre spiss av den halvøya som stikker inn fra høyre side. Bortsett fra den skal det være rimelig fritt for småbugs til tross for den noe harde behandlingen det har fått...

Lenke til kommentar

En klassisk solnedgang med mange fine ellementer.

Men jeg har litt problemer med sentreringen av horisonten

Det var ikke noe problem i det heletatt. Det gikk kjempelett. Hehehehe - skjønner akkurat hva du mener. Så det under opptak, men både på denne og forrige så sleit jeg faktisk med å få horisonten vekk fra midten så det ble et kompromiss i forhold til sentreringen. Var en del av landskapet som måtte med og forsøkte til og med på høykant for å se om det var mulig å komme heldigere ut. Så har ikke noe problem med at du sliter litt med den horisonten.

Kunne kanskje ønsket meg mer himmel også for å øke den sugende effekten. Godt det ikke er mer enn noen kilometer spasertur omtrent rett opp dit. Kommer til å få god trening før jeg har et knippe kurante bilder derfra. Ulempen er at det tar litt tid å gå opp så man må nesten gamble på et det blir kurant lys utover kvelden før man starter opp...

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...