Gå til innhold

PGP og publickeys

slakkis

Anbefalte innlegg

Jeg sitter og sliter med et problem som jeg ikke klarer å finne ut av..

Jeg har laget meg en PGPnøkkel som jeg krypterer sensitivt materiell med. Jeg ønsker nå å bruke PGP når jeg skal overføre filer til andre bekjente. Det jeg gjorde var å legge ut publickeyen på de offesielle serverne for lagring av publickeys.

Problemet er at de klarer ikke å dekryptere filene som jeg sender dem.

"It is not possible to decrypt this message because your keyring does not contain usable privatekey(s) corresponding to any of the above public key(s)"

Jeg forstår det riktig at de må min PRIVATE key for å klare å dekryptere. Hvorfor? Hva er så vits med publickeys?

Kan noen tipse meg i hvordan å få til dette uten å gi fra meg privatekeyen min, som jeg antar skal være mulig?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du kryptert filene med din eller dei andre sin public key?

Prinsippet er at ei fil kryptert med ein public key, kun kan dekrypteres med den tilhørande private nøkkelen.

Alts må du kryptere filer du skal sende til andre med deira public key, ikkje din eigen. Om ein krypterte med sin eigen, og andre kunne åpne med den, så ville det ikkje vere veldig sikkert ;-)

Lenke til kommentar

Takker for svar!

Men har du mer greie på pgp egentlig? har laget et topic for lenge siden som jeg ikke har fått svar på enda.. sjekk den ut da..

http://forum.hardware.no/viewtopic.php?t=1...fc86673df5a25b5

Har noen svære PGPdisker skjønner du. Og jeg har plutselig fått et behov for å få flyttet på partisjonene.. Problemet er at PGPdisken ligger på slutten av partisjonen og jeg ønsker å gjøre partisjonen mindre.. Om da all data på PGPdisken blir korrupt eller hva veit jeg ikke. Veit du?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...