Gå til innhold

Opprigg til hjemmet

Gjest medlem-245286

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-245286

Hei, skal rigge op hjemme og har tegnet et forslag. Men veit ikke hvordan jeg skal få printeren til å funke på alle pcene og om dette oprigget vil fungere. Tenkte kansje jeg bare skulle ta aksesspukt ut fra switchen, men hva er forskjellen fra aksesspunkt og en router?

Noen flere ider, hjelp, tips eller kommentarer bare si ifra ;)

post-245286-0-29526300-1313862604_thumb.png

Endret av medlem-245286
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

dette er et oppsett som ikke er og anbefale uten og ha mere informasjon om isp, linje, utstyr du har og utstyr du har trengt å skaffe.

kan starte med og si at hvis du har et modem så vil du mest sannsynlig kun ha 1 offentlig IP adresse og denne må da NATes for og gi Internett til alle enhetene.

beste måten og koble dette på er:

modem fra isp -->router \ fierwall

router \ fierwall --> router utleie

router \ fierwall --> router 1 etasje

router \ fierwall --> router 2 etasje

router \ fierwall --> router egen nett --> giga bit switch -->printer & NAS

(Hoved router er en maskin med 5 giga bit nettverks kort og kjører pfsense eller smothwall til OS, konfigurert med VLAN, QoS, Traffic-Shaping og DHCP, deretter seter du opp MAC filtrering til og gi de forskjellige router enheten du skal ha med forskjellige VLAN og IP)

Hvorfor du trenger så mange forskjellige routere vet jeg ikke, men hvis det er får og få flere nettverks porter så kan di byttes ut med switcher som er mye billigere, og hvis det er for trådløst kan du sette opp WAP enhet til det.

Endret av knutazz
Lenke til kommentar

For LAN og deling av ressurser, vil det være enklest å droppe endel NAT/Brannmurer. Med felles LAN blir det enklere å dele skriver og NAS f.eks. Evt problematikk rundt båndbredde (hybel) og utskilling av utleie må også tenkes på.

Det finnes routere som f.eks D-link DIR-655 som har eget trådløst gjestenett med kun internettaksess.

Bruker man bare en standardrouter, så vil den potensielt få tilgang til NAS etc, selv fra bak en router.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-245286

Ja, dette er til et hus som er laget av betong, og da trenger jeg så mange for å få signal i hele huset siden det er 500 m2. Jeg har 2 D-Link DIR 655 (tror jeg). Modemet er bare standard fra T&B Hansen (fiber modem).

Håper det hjelper :)

Lenke til kommentar

Hvis du skal dele ut nettverk til utleier og ikke vill at de skal ha tilgang til dine resurser på nettverket så ville jeg sett etter et multimodem\ multirouter som støtter VLAN, QoS og Traffic-Shaping der du får Internett fra leverandør.

da har du muligheten til og bestemme hvor mye bondebredde hvert nettverk skal ha og hvilken trafikk som skal prioriteres.

et oppsett som dette kanskje en løsning:

Internett --> multimodem \ multirouter --> managed back-bone giga-bit switch --> wireless access point.

da seter du opp WAP der du trenger trådløs dekning kan også sette opp flere WAP for bedre dekning, pluss en egen nettverks kabel inn til leieboer hvor han kan ha sin egen router\switch\wap alt etter hva han har behov for selv.

for hoved router \ firewall anbefaler jeg PfSense siden den støtter VLAN, QoS og Traffic-Shaping.

Det hadde også vert en ide om back-bone switcen også støtter VLAN, QoS og Traffic-Shaping for bedre støtte.

Edit: dette er kun en anbefaling.

Edit 2: La til linker til div produkter.

PfSense - http://www.pfsense.org/index.php?option=com_content&task=view&id=40&Itemid=43

cisco switch - http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=638869

WAP - http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=575834

Utstyret bør være fra samme leverandør, men jeg la til de enhetene så du har noe og sammenligne utstyr med da disse har de funksjonene som trengs for best utnyttelse av oppsettet jeg beskrev ovenfor

Endret av knutazz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...