Gå til innhold

selge noen gamle OS?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

OEM lisenser kan ikke videreselges. Men hvem vil virkelig betale for en xp home lisens?

Er det noe som faktisk blokkerer deg fra å bruke disse lisensene på annen hardware, eller er det bare i forhold til at det vil være en brudd på lisensavtalen at det ikke kan selges videre?

-Stigma

Lenke til kommentar

Brudd på avtale i såfall. Den funker, også på flere pc'r tilkoblet nett på samme tid (både vista og xp, har hørt win 7 ikke gjør d, men har ikke testet selv).

Men hvem vil virkelig betale for en xp home lisens?

Hvorfor kjøper folk Skoda? :p akkurat ja :D :D

Lenke til kommentar

Beste analogien ever!

Men ja, brudd på lisensavtalen, husk at du kjøper en lisens til bruk. Du eier ikke programvaren.

Ja det var bare hypotetisk spørsmål for min del. jeg får som regel tildelt det jeg trenger av lisenser gjennom diverse kanaler. Det er nyttig å vite at ikke en OEM lisens vil plutselig slutte å fungere dersom man byttet ut noe hardware for eksempel dog. Mange jeg hjelper med maskinproblemer har jo typisk medfølgende OEM lisens på maskinene sine.

-Stigma

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

En OEM-lisens tillater ikke at man flytter den til en annen maskin, eller at man gjør større endringer på maskinvaren den er installert på. Det er en av "trade off"ene når man velger en billigere lisens. Ved aktivering av Windows skapes det en unik maskinvare-ID som denne lisensen låses til. Selv om man får aktivert Windows med en OEM-lisens så betyr ikke det at alt er OK. Windows vil med jevne mellomrom foreta valideringer av lisensen, og har maskinvare-IDen blitt endret vil du da få beskjed om at du har en ugyldig versjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...