olsen_1 Skrevet 20. august 2011 Del Skrevet 20. august 2011 Hei Har en XP Home og en Vista Home Premium, begge norske, lurer på siden det er oem, om de er greie å selge sånn uten videre. Datamaskinene disse OS kom med er for lenge siden død og begravet. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 20. august 2011 Del Skrevet 20. august 2011 OEM lisenser kan ikke videreselges. Men hvem vil virkelig betale for en xp home lisens? Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 20. august 2011 Del Skrevet 20. august 2011 OEM lisenser kan ikke videreselges. Men hvem vil virkelig betale for en xp home lisens? Er det noe som faktisk blokkerer deg fra å bruke disse lisensene på annen hardware, eller er det bare i forhold til at det vil være en brudd på lisensavtalen at det ikke kan selges videre? -Stigma Lenke til kommentar
olsen_1 Skrevet 20. august 2011 Forfatter Del Skrevet 20. august 2011 Brudd på avtale i såfall. Den funker, også på flere pc'r tilkoblet nett på samme tid (både vista og xp, har hørt win 7 ikke gjør d, men har ikke testet selv). Men hvem vil virkelig betale for en xp home lisens? Hvorfor kjøper folk Skoda? akkurat ja :D Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 20. august 2011 Del Skrevet 20. august 2011 Beste analogien ever! Men ja, brudd på lisensavtalen, husk at du kjøper en lisens til bruk. Du eier ikke programvaren. Lenke til kommentar
olsen_1 Skrevet 20. august 2011 Forfatter Del Skrevet 20. august 2011 Beste analogien for best gjennomtenkt spørsmål, skulle bare mangle. Men da vet jeg det, takker - blir å slite med valgets kvaler i kveld Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 20. august 2011 Del Skrevet 20. august 2011 Beste analogien ever! Men ja, brudd på lisensavtalen, husk at du kjøper en lisens til bruk. Du eier ikke programvaren. Ja det var bare hypotetisk spørsmål for min del. jeg får som regel tildelt det jeg trenger av lisenser gjennom diverse kanaler. Det er nyttig å vite at ikke en OEM lisens vil plutselig slutte å fungere dersom man byttet ut noe hardware for eksempel dog. Mange jeg hjelper med maskinproblemer har jo typisk medfølgende OEM lisens på maskinene sine. -Stigma Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 30. august 2011 Del Skrevet 30. august 2011 En OEM-lisens tillater ikke at man flytter den til en annen maskin, eller at man gjør større endringer på maskinvaren den er installert på. Det er en av "trade off"ene når man velger en billigere lisens. Ved aktivering av Windows skapes det en unik maskinvare-ID som denne lisensen låses til. Selv om man får aktivert Windows med en OEM-lisens så betyr ikke det at alt er OK. Windows vil med jevne mellomrom foreta valideringer av lisensen, og har maskinvare-IDen blitt endret vil du da få beskjed om at du har en ugyldig versjon. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F Skrevet 4. september 2011 Del Skrevet 4. september 2011 Du kan fint selge lisensen videre, så lenge det ikke er en OEM lisens og at du slutter å bruke det os'et. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå