Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Primary hard disk error

Anbefalte innlegg

Når eg startar pcen so får eg primary hard disk error står der. Høre berre att disken surra å går litt so hørest det ut som han slokna, menn etter å ha restarta maskina en god del gongar so får eg til slutt start på maskina. Er det disken som rett å slett berre bør byttast ut eller er det noko anna som kan vere problemet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Primary disk error er som hovedsak pga feil på disken som er oppdaget av Hovedkortet (eller os) ved å lese S.M.A.R.T parametrene , det kan også være forårsaket av løse kabler så sjekk disse om du har muligheten til det.

Så en liten kjapp sjekkliste :

*Sjekk at alle kablene står i riktig.

*Se om du kan få testet smart status på disken (crystaldiskinfo funker bra til dette formålet).

*Test hard disken i en annen datamaskin for å være på den sikre siden om den gir feil i testene.

Lenke til kommentar

Det kan selvsagt være noe annet, som for eksempel Strømforsyningen.

Er jo nettop derfor man bør teste en disk i en annen maskin da man kan fort utelukke dette problemet , men sånn sett kan det også være litt vanskelig siden man må vite hvordan man feilsøker.

Tester man disken i en annen pc så skal den ikke brukes som oppstartsdisk , da er det ofte greit å koble den til via esata om du har den muligheten.

Uansett så er det ikke alt for mye feilsøking du nå kan foreta deg, et alternativ er jo å laste ned en live linux versjon som kan brennes til usb stick eller cd / dvd og kjøre dette direkte og se om dette er mer stabilt.

Hva som muligens kan være galt i min prioritetsrekke :

1 : Hd.

2 : Psu.

3 : Kabler / feste (prøv andre kabler til hd og annen tilkoblingsport i hovedkortet).

4 : Hovedkortet.

Som du ser så antar jeg at hovedkortet kommer på 4 plass over hva som kan være galt , når du har kommet såpass langt bør du sjekke at alt av tilkoblinger er på plass og at pcen ikke støver ned.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...