viking-chan Skrevet 20. august 2011 Del Skrevet 20. august 2011 Jeg har en blogg, og prøver å holde meg på riktig side av loven mtp bildebruk. Har begynt å sette meg inn i Åndsverkloven, og lest litt internasjonalt om dette med bruk av bilder i blogg. Har fått med meg det viktigste (ikke lov å bruke bilder uten lisens eller etter forspørsel, med mindre det er over 70 år gammelt). MEN så er jeg usikker på hva reglene er når det gjelder referanser til kun deler av et verk, som f.eks. film/serier og tegneserier. For eksempel skjermdump fra Ringenes Herre hvis jeg skriver filmanmeldelse, eller et bilde av Nemi hvis jeg refererer til tegneserien på en eller annen måte. Har lest litt om sitatretten, men er fortsatt usikker på om dette er greit i en blogg? Den er ikke kommersiell, ingen reklame, jeg har ingen inntekter på den. Formen er saklig og populærvitenskaplig, og det blir ikke snakk om å ta ting ut av kontekst når det gjelder bildebruken. Kommer også til å bruke bilder i lav oppløsning, ettersom jeg har skjønt at dette er god "takt og tone" når det gjelder slikt. Noen som vet? Lenke til kommentar
Runar Skrevet 20. august 2011 Del Skrevet 20. august 2011 Har lest litt om sitatretten, men er fortsatt usikker på om dette er greit i en blogg? Jeg er ingen jurist, men hvorfor skal det ha noe å si om du «siterer» på en blogg? Lenke til kommentar
viking-chan Skrevet 20. august 2011 Forfatter Del Skrevet 20. august 2011 Har lest litt om sitatretten, men er fortsatt usikker på om dette er greit i en blogg? Jeg er ingen jurist, men hvorfor skal det ha noe å si om du «siterer» på en blogg? Jeg er usikker på hvordan blogger forholder seg i forhold til endel av definisjonene i §23 i Åndsverkloven, derfor. Lenke til kommentar
Runar Skrevet 20. august 2011 Del Skrevet 20. august 2011 (endret) Jeg mener sitatretten (§ 22) overstyrer § 23 om gjengivelse, spesielt hvis du kun publiserer et skjermdump fra Ringenes Herre og slike ting. Redigert: Så lenge du snakker om å kun gjengi deler av et verk, er § 22 aktuell. Hvis du planlegger å publisere hele verket, som f.eks. et fotografi eller et kunstverk, kommer visst § 23 på banen. Endret 20. august 2011 av Runar Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Dette er i utganspunktet ikkje eit problem etter åndverkslova: § 22. Det er tillatt å sitere fra et offentliggjort verk i samsvar med god skikk og i den utstrekning formålet betinger. Det som kan være litt værre å få klarheit i kvar grensa for sitering går. Dette er forholdsvis klart når det gjeld litterære verk, men litt værre når det gjeld bilete. Men ein tommelfingerregel er at du kan bruke sitatsretten dersom det du sitterer ikkje fremstår som eit fullstendig verk. Lenke til kommentar
BuffyAnneSummers Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Hvorfor skulle det være ett problem at du bruker ett kommersielt bilde? All PR er jo god PR. Du burde heller passe deg litt for å ikke bruke andre bloggeres bilder uten deres tillatelse som de selv har tatt, og selv da er jeg ekstremt sikker på at du får en oppfordring eller flere om å ta ned bildet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå