Gå til innhold

Vifter og varmt kabinettprosessor.

Anbefalte innlegg

Jeg har en Intel 3Ghz som jeg Kjører på 3,2Ghz, Idle temp 58 grader, under belastning, 72-74 grader.

Dette er noe høyt + at jeg ønsker å øke hastigheten noen hertz til, så i denne sammenheng har jeg bestilt 4 stk 80mm vifter til å putte i kabinettet.

Jeg har et Chieftec Miditower med Dør.

Hvilken plassering er den optimale for disse 4 viftene for å få maksimal luftgjennomstrømning ?

Jeg tenkte å ha en i front som blåser luft inn i kabinettet, en i venstre dør som blåser luft rett på prosessoren, en bak ved prosessoren som suger luft ut.

Den siste er jeg usikker på, skal jeg ha den også bak for å dra luft bort fra prosessoren, eller som jeg har lurt på, lage et hull i toppen på toweret hvor jeg plasserer den siste vifta for å dra luft ut den veien og ?

Varm luft stiger jo som kjent opp, og slik det er i dag så kommer den lufta ingen vei og bidrar sikkert til en del av denne varmen som jeg vil ha bort.

Gode råd mottas med takk, jeg får viftene senere i dag, så jo raskere respons jo bedre ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg tror det er det samme type kabinett som meg, jeg har 3 vifter, 1 i front som drar luft inn, og 2 bak, den øverste dytter luft inn, inn til siden av prossessoren, og den andre, rett under, drar luften ut.

Ett lite tips til, kjøp en vifte styring, så slipper du mye bråk når du ikke spiller, jeg monterte inne en fra Enermax i dag, og er meget fornøyd, den viser også temperatur.og gir alarm ved over varme, eller for liten RPM på viftene, og ikke spesielt dyr heller

Lenke til kommentar

tempen går sikkert ned en del p.g.a kabinettviftene.

men jeg ville ha gått får en riktig bra cpu kjøler hvis du skal overklokke.

tror tempen går ned en del med en bra kjøler en bare kabinettvifter.

Thermaltake serien er jo bra ytelse og billig(ca 300-400kr)

kjører selv med thermaltake colcano 7+(ca 38-40 grader)

Lenke til kommentar

Nå har jeg montert mine 4 nye vifter.

Jeg har to i front som drar inn lufta, og to bak som suger den ut.

Ved IDLE så gikk temeraturen ned 15 grader, og det er jo litt :)

Så nå kjører jeg helt stabilt på 3300 Mhz, og det er jo litt :)

Når jeg røyner maskinen nå, så ligger temp på ca 68-69 grader, aldri over (har hardtestet dette nå, og i tillegg så er det sommer)

ved idle ligger den runt 44-46 grader.

Jeg sier meg fornøyd så langt ihvertfall.

Men skal jeg overklokke mere så bør jeg vel skaffe meg vannkjøling ?

Men på den andre siden, jeg tenger vel strengt tatt ikke å klokke den så mye mere ennå, den holder følge med det meste ;)

Eneste jeg lurer litt på er Grafikkortet, det er et GeForce FX5900 128MB, hordan kan jeg klokke det lettest ?

Er det et program jeg kan laste ned, i så fall, hvor finner jeg det ?

Grunnen til jeg spør er når jeg testet det i 3D mark, så økte ikke poengsummen noe nevneverdig selv om jeg økte klokkehastigheten med hele 300 Mhz, så jeg vil tro det er skjermkortet som makser ut på en eller annen måte ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...