Gå til innhold

3 stk kontorpc'er, maks 25k

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skal ha 3 maskiner som skal jobbe med relativt cpukrevende programmer. De skal stå kontinuerlig å gå, og jeg skal bare legge inn endrede fakta ca. hvert 45.minutt.

På natt skal de brukes i andre oppgaver. Maks pris oppgitt er maks pris, og det kan gjerne være vesentlig billigere ettersom dette er penger jeg må låne for å få kjøpt(og som student med nyoppstartet ENK så er det ikke så lett å få lånt penger), men er totalt avhengige av noen arbeidsstasjoner. (Med mindre noen vet om noen som selger brukt utstyr svært billig)

Så følgende oppsett ønsker jeg, så jeg håper noen kan få dette til gå opp...

Skjerm: Sannsynligvis Asus VH222D for alle sammen, dog, det er mulig at jeg må ned på 19" for å få plass på det bitte lille kontoret mitt. Ikke aktuelt med kvm-switch, tror jeg, da multitasking kan forekomme.

Kabinett: Så lite som mulig uten å bli altfor varmt og må være så stille.

CPU: ??? (Minimum 4-kjerner)

Hovedkort: ??? (USB 3 støtte & Gigabit nettverk er ett must, fordel med onboard GPU )

Harddisk: ??? (En liten SSD (60-80 GB))

CPU: ???

GPU: ??? (Gjerne integrert i CPU eller hovedkort, ellers så billig som mulig om det stjeler mye kapasitet fra CPU)

OS: OS må (dessverre)være Windows. Har (lovlige)lisenser i hopetall for XP, så ingen krise her, selvom W7 er å foretrekke.

Optisk: Ingen (Ikke nødvendig så lenge det er USB3)

Tastatur og mus: Billigste skrammel som ikke blir ødelagt på 2 uker.

Men ett annet spørsmål er om det faktisk lønner seg med ett slikt valg, eller om man heller skal gå for en dual xeon server med 3 tynnklienter? Sistnevnte har jeg overhodet ikke peiling på, så her håper jeg virkelig at noen kan komme med ett par fornuftige innspill...

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forbrukerprosessorer er ganske mye billigere enn sekskjerneprosessorer fra Intel, du vil også få mer kraft med 3x i7-2600 enn 2x E5645 og et hovedkort som støtter dual Xeon koster 5500 kr.

Så:

CPU:

i7-2600, fire kjerner med hyper-threading siden du skal ha minst 4 kjerner per maskin. Nest-best pris/ytelse på markedet bare slått av i5-2500 som er et lite hakk under i ytelse. 95W TDP

Hovedkort:

ASUS P8H67-M LE vil sikkert fungere bra, integrert GPU i prosessor, Gigabit LAN, USB3.0 og mATX-størrelse.

Lagring:

Siden det holder med en liten SSD, kan du enten gå for Intel 320 series 40GB (rundt 650kr) eller en Corsair Force / Vertex 2 som koster 800 kr om du er på rett butikk.

Kabinett:

Kanskje Ace Ecco 220? en vifte i kabinettet, så dette blir ikke mye bråk. Om du er enda mer opptatt av støy kan du få Ecco 250 med støydemping installert.

OS og tastatur må du selv bestemme om er verdt å legge ved.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...