Kasp0me Skrevet 20. august 2011 Del Skrevet 20. august 2011 Hei! Emnetittelen forklarer det meste. Det er lenge siden jeg har sett på skjermkort og prosessor, så lurer på hva jeg egentlig burde gå for? Aner ikke hva som er ute på markedet eller hva jeg burde satse på. Pris har ingenting og si. Jeg vil helst at skjermkortet og cpu skal fungere på hovedkortet mitt som er en Asus Rampage II Extreme, bortsett fra det! Kjør på med tips Btw, Battlefield 3 og frostbiteengine bruker ikke physx? Med tanke på AMD eller Nvidia har noe og si, men har et 5970 kort i maskina nå og en i7 930. Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 20. august 2011 Del Skrevet 20. august 2011 (endret) Hmm, her er det vel lite poeng å oppgradere er det ikke? Du har allerede top-end CPU og skjermkort. Dette holder lenge til BF3 - helt nye modeller av GPU kommer ikke før Q1 2012, og nye CPUer ikke før slutten av året (tror jeg?). sammenlign kortet du har nå mot Nvidias feteste GTX 580: http://www.anandtech.com/bench/Product/297?vs=305 Det er ingenting å tjene på å bytte der - det er on average rimelig gjent løp. Da måtte du gått opp i et SLI setup i så fall, men da kan du vel like godt slenge på et ekstra AMD kort og bruke det du har videre. Det sagt - det vil på ingen måte være nødvendig. Demo PCene DICE selv bruke hadde GTX 580'er og ditt kort er like sterkt. CPUen din også er lite å tjene på å oppgradere. Det er kanskje forrige generasjon, men det er tross alt fra top-end kategorien og det holder fint tritt med selv de aller nyeste. Det blir for dumt i mine øyne å ikke vente MINST til neste generasjon kommer ut på CPU-siden. I forhold til de nye produktene er det for tidlig å kunne si noe som helst - alt for mye er helt ukjennt. Mitt råd er å holde på det du har for nå - du vil ikke mange noe til Battlefield3 når det kommer. Anngående physx til BF3 så vet jeg ikke om det er kjennt om de vil bruke det eller ikke. Jeg vil tippe at visse ting som desbris og ting som faller av bygninger sikkert vil bruke dette for å få en ytelsesfordel ut av det der de kan - men det vil helt sikkert være kjørbart via CPU også. Kanskje du vil få litt mer fancy effekter på akkurat disse tingene på et Nvidia kort, men det vil selv i værste tilfelle bare være noen mindre eyecandy ting i så fall. De har sammarbeid med Nvidia så det er nok noen slike små fordeler som vil krype inn her og der fra det, men det hadde vært helt flott manøver å lage spillet slik at bare Nvidia kort kunne kjøre det eller at AMD kort ikke kunne kjøre spillet bra også. Det ville være å skyte seg selv i foten. -Stigma Endret 20. august 2011 av Stigma Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 20. august 2011 Del Skrevet 20. august 2011 BF3 skal bruke Havok, så Nvidia-kort for PhysX blir ubrukelig. GPU PhysX er egentlig bare en gimmick på PC. Vent med å oppgradere til du finner ut at du trenger det, 5970 vil kanskje ikke ha Crossfire-støtte ved lansering, men du kan nok regne med at det vil takle BF3 ganske greit for det. Drivere kommer uansett fort ut fra AMD for tida. Lenke til kommentar
Kasp0me Skrevet 20. august 2011 Forfatter Del Skrevet 20. august 2011 Hmm, her er det vel lite poeng å oppgradere er det ikke? Du har allerede top-end CPU og skjermkort. Dette holder lenge til BF3 - helt nye modeller av GPU kommer ikke før Q1 2012, og nye CPUer ikke før slutten av året (tror jeg?). sammenlign kortet du har nå mot Nvidias feteste GTX 580: http://www.anandtech.com/bench/Product/297?vs=305 Det er ingenting å tjene på å bytte der - det er on average rimelig gjent løp. Da måtte du gått opp i et SLI setup i så fall, men da kan du vel like godt slenge på et ekstra AMD kort og bruke det du har videre. Det sagt - det vil på ingen måte være nødvendig. Demo PCene DICE selv bruke hadde GTX 580'er og ditt kort er like sterkt. CPUen din også er lite å tjene på å oppgradere. Det er kanskje forrige generasjon, men det er tross alt fra top-end kategorien og det holder fint tritt med selv de aller nyeste. Det blir for dumt i mine øyne å ikke vente MINST til neste generasjon kommer ut på CPU-siden. I forhold til de nye produktene er det for tidlig å kunne si noe som helst - alt for mye er helt ukjennt. Mitt råd er å holde på det du har for nå - du vil ikke mange noe til Battlefield3 når det kommer. Anngående physx til BF3 så vet jeg ikke om det er kjennt om de vil bruke det eller ikke. Jeg vil tippe at visse ting som desbris og ting som faller av bygninger sikkert vil bruke dette for å få en ytelsesfordel ut av det der de kan - men det vil helt sikkert være kjørbart via CPU også. Kanskje du vil få litt mer fancy effekter på akkurat disse tingene på et Nvidia kort, men det vil selv i værste tilfelle bare være noen mindre eyecandy ting i så fall. De har sammarbeid med Nvidia så det er nok noen slike små fordeler som vil krype inn her og der fra det, men det hadde vært helt flott manøver å lage spillet slik at bare Nvidia kort kunne kjøre det eller at AMD kort ikke kunne kjøre spillet bra også. Det ville være å skyte seg selv i foten. -Stigma Takk for et fyldig og fint svar! Har en kamerat som selger et hd5970 kort. Burde jeg anskaffe meg denne? Får den for 2000, men ja, er usikker igrunn. Lenke til kommentar
Audun0505 Skrevet 20. august 2011 Del Skrevet 20. august 2011 Hmm, her er det vel lite poeng å oppgradere er det ikke? Du har allerede top-end CPU og skjermkort. Dette holder lenge til BF3 - helt nye modeller av GPU kommer ikke før Q1 2012, og nye CPUer ikke før slutten av året (tror jeg?). sammenlign kortet du har nå mot Nvidias feteste GTX 580: http://www.anandtech.com/bench/Product/297?vs=305 Det er ingenting å tjene på å bytte der - det er on average rimelig gjent løp. Da måtte du gått opp i et SLI setup i så fall, men da kan du vel like godt slenge på et ekstra AMD kort og bruke det du har videre. Det sagt - det vil på ingen måte være nødvendig. Demo PCene DICE selv bruke hadde GTX 580'er og ditt kort er like sterkt. CPUen din også er lite å tjene på å oppgradere. Det er kanskje forrige generasjon, men det er tross alt fra top-end kategorien og det holder fint tritt med selv de aller nyeste. Det blir for dumt i mine øyne å ikke vente MINST til neste generasjon kommer ut på CPU-siden. I forhold til de nye produktene er det for tidlig å kunne si noe som helst - alt for mye er helt ukjennt. Mitt råd er å holde på det du har for nå - du vil ikke mange noe til Battlefield3 når det kommer. Anngående physx til BF3 så vet jeg ikke om det er kjennt om de vil bruke det eller ikke. Jeg vil tippe at visse ting som desbris og ting som faller av bygninger sikkert vil bruke dette for å få en ytelsesfordel ut av det der de kan - men det vil helt sikkert være kjørbart via CPU også. Kanskje du vil få litt mer fancy effekter på akkurat disse tingene på et Nvidia kort, men det vil selv i værste tilfelle bare være noen mindre eyecandy ting i så fall. De har sammarbeid med Nvidia så det er nok noen slike små fordeler som vil krype inn her og der fra det, men det hadde vært helt flott manøver å lage spillet slik at bare Nvidia kort kunne kjøre det eller at AMD kort ikke kunne kjøre spillet bra også. Det ville være å skyte seg selv i foten. -Stigma Takk for et fyldig og fint svar! Har en kamerat som selger et hd5970 kort. Burde jeg anskaffe meg denne? Får den for 2000, men ja, er usikker igrunn. Og kjøre 2 stk 5970 i crossfire? Er ikke 5970 to stk 5870-gpuer i intern xfire? Tenker meg at du kan få noen heftige problemer med microstutter og slikt, noe jeg har bare på 2 GPUer... Lenke til kommentar
Kasp0me Skrevet 20. august 2011 Forfatter Del Skrevet 20. august 2011 ja er 2 gpuer, ja.. Men vet ikke jeg? Har ingen problemer med kortet som det er nå, mange feil med crysis 2 med tanke på crossfiredelen, men ellers ingenting med andre kjente spill. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 20. august 2011 Del Skrevet 20. august 2011 ja er 2 gpuer, ja.. Men vet ikke jeg? Har ingen problemer med kortet som det er nå, mange feil med crysis 2 med tanke på crossfiredelen, men ellers ingenting med andre kjente spill. Prøv det før du kjøper om mulig. Du får vel kanskje 50% bedre ytelse med to GPUer til, så det er ikke så halvgærnt. Da kan du skryte av å kjøre quadfire også Angående Crysis 2, så har 11.8-driverne litt fikser på det. Lenke til kommentar
Kasp0me Skrevet 20. august 2011 Forfatter Del Skrevet 20. august 2011 Vi får se hvordan det blir da spillet er ute, men ja. Ladd på et rimelig "elite" kort til Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 20. august 2011 Del Skrevet 20. august 2011 (endret) Takk for et fyldig og fint svar! Har en kamerat som selger et hd5970 kort. Burde jeg anskaffe meg denne? Får den for 2000, men ja, er usikker igrunn. Jeg ser ikke at du vil trenge det for BF3 - med oppsettet du allerede har burde du kunne kjøre BF3 på maks eller nær maks så lenge det ikke er snakk om ekstreme oppløsninger, flere skjermer eller noe sånt. Høyere framerate er jo alltid bedre - men det blir jo bortkastede penger om du ikke merker betydeig forskjell. Vær også obs på at to slike kort eter noe enormt med strøm, så du må ha en heftig PSU til å støtte det i så tilfelle. -Stigma Endret 20. august 2011 av Stigma Lenke til kommentar
Tim Skrevet 20. august 2011 Del Skrevet 20. august 2011 Jeg skal også ha ny pc til Battlefield 3! Tenkte meg noe til rundt 12-15 lapper. 1920x1080 oppløsning med alt på maks. Koste hva det koste vil! Om det skulle koste mere enn 15 lapper så er det forsåvidt helt greit:) Men jeg ser det som unødvendig å kjøpe kraftigere maskin enn det jeg faktisk trenger. Det samme vil jeg si gjelder for deg også. Sitt heller med tusenlappene klare til vi har sett benchmarks av spillet og oppgrader om det er nødvendig! Å kjøpe inn hardware nå vil være ren idioti. Lenke til kommentar
Kasp0me Skrevet 20. august 2011 Forfatter Del Skrevet 20. august 2011 Takk for et fyldig og fint svar! Har en kamerat som selger et hd5970 kort. Burde jeg anskaffe meg denne? Får den for 2000, men ja, er usikker igrunn. Jeg ser ikke at du vil trenge det for BF3 - med oppsettet du allerede har burde du kunne kjøre BF3 på maks eller nær maks så lenge det ikke er snakk om ekstreme oppløsninger, flere skjermer eller noe sånt. Høyere framerate er jo alltid bedre - men det blir jo bortkastede penger om du ikke merker betydeig forskjell. Vær også obs på at to slike kort eter noe enormt med strøm, så du må ha en heftig PSU til å støtte det i så tilfelle. -Stigma Stemmer. har en 1000w psu. Holder det for 2 stk hd5970 Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 20. august 2011 Del Skrevet 20. august 2011 Takk for et fyldig og fint svar! Har en kamerat som selger et hd5970 kort. Burde jeg anskaffe meg denne? Får den for 2000, men ja, er usikker igrunn. Jeg ser ikke at du vil trenge det for BF3 - med oppsettet du allerede har burde du kunne kjøre BF3 på maks eller nær maks så lenge det ikke er snakk om ekstreme oppløsninger, flere skjermer eller noe sånt. Høyere framerate er jo alltid bedre - men det blir jo bortkastede penger om du ikke merker betydeig forskjell. Vær også obs på at to slike kort eter noe enormt med strøm, så du må ha en heftig PSU til å støtte det i så tilfelle. -Stigma Stemmer. har en 1000w psu. Holder det for 2 stk hd5970 Det skal holde med en ok margin ja. har vel og merke ikke regnet på det direkte, men jeg tror det er stor nok margin på en god 1000watter til at det ikke skal være nødvendig heller. -Stigma Lenke til kommentar
Kasp0me Skrevet 21. august 2011 Forfatter Del Skrevet 21. august 2011 Finnes vel noen generatorer på nett som kan regne det ut tenker jeg. Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 Finnes vel noen generatorer på nett som kan regne det ut tenker jeg. 5970 ved stock trekker godt under 300W. Overklokket til 850-900MHz vil de nok nærme seg 350-400W per stykk om du faktisk klarer å få 100% bruk over fire GPUer, da vil du kanskje ha mer enn 1000W Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå