Stalthy Skrevet 19. august 2011 Del Skrevet 19. august 2011 Hei folkens! Dere har jo sikkert hørt om DLD, om dem er jo ikke så koslige, hvordan kan jeg unngå dem? (tenker da på pc) med vpn? det jeg lurer på isåfall da er? kjøper man mbit hastigheter på vpn, eller "mister" man ikke bare hastigheten, men vpn "gir" en annen ip adresse fra seg? og er det for et nettverk eller for en pc (ip?). Hva ligger prisene? hvor er det best å ha vpn (overvåker de i USA? og ikke i europa pga dld) Lenke til kommentar
lurerpaa Skrevet 20. august 2011 Del Skrevet 20. august 2011 på http://borgerrettigheter.wordpress.com/2011/03/28/slik-unngar-du-datalagringsdirektivet/ finner du en del tips for å omgå datalagringsdirektivet Lenke til kommentar
Stalthy Skrevet 20. august 2011 Forfatter Del Skrevet 20. august 2011 hva med nedlasting av torrent. f.eks nrk sine torrenter elelr andre selskaper som har lagt ut sine produkter på torrent (f.eks updates) og hva med online spill? Lenke til kommentar
Rim Skrevet 21. august 2011 Del Skrevet 21. august 2011 De tar litt i der. Det er kun ISPenes mail-servere som logges så om du har din egen mail-server, jobben din har sin egen, eller du bruker webmail så logges det ikke. Når det gjelder mobilen så må du gå offline/airplane mode for at de ikke skal registrere hvor du er. For samtaler anbefaler jeg Skype eller Viber som finnes til både iPhone og Android. For SMS/MMS kan du bruke Whatsapp som finnes på begge plattformene men lynmeldinger er også støttet i Skype og Viber. Merk at DLD ikke er satt i drift enda. Krypteringskravet til Høyre gjør det også umulig å implementere samt at hele loven antagelig bryter med grunnloven. Lenke til kommentar
Stalthy Skrevet 21. august 2011 Forfatter Del Skrevet 21. august 2011 Er det for lav kryptering elelr for høy? og hva med torrent (les nrk og mange store spill updates ) Og begynner ikke det i 2012? altså 01.01.12 er det da ikke best på vpn? Lenke til kommentar
Rim Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 De har ikke definert det, bare at det skal krypteres og at alle som henter ut data skal være godkjente og det skal logges. Problemet er at dette er kjernedata som mange systemer går inn og bruker. Det DLD sier er at det skal nå lagres i 6 måneder, krypteres og kunne brukes som bevis mot deg om du skulle gjøre noe ulovlig. Det kan bare brukes til å dømme deg, ikke frikjenne deg. Husker ikke helt når den trer i kraft. Du trenger ikke bruke vpn om du bruker web-mail. Vpn til isp-mailen har ingen effekt og du kan ikke bruke vpn for å skjule mobilen heller. Bruk webmail og de programmene over så omgår du å bli logget. Helt til de utvider loggingen da, og det skjer om loven overlever. Lenke til kommentar
Thrinduil Skrevet 22. august 2011 Del Skrevet 22. august 2011 Siden dette var en lignende tråd til hva jeg skal spørre om, så håper jeg det går greit at jeg spør her. Er det noen som vet hvor godt å laste ned gjennom en proxy ip-adresse (i uTorrent) fungerer? 1 Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 23. august 2011 Del Skrevet 23. august 2011 Det spørs bare på hastigheten vpn tilkoblingen har videre. Jeg bruker ca altid vpn og har samme hastigheten med som uten. Lenke til kommentar
Stalthy Skrevet 24. august 2011 Forfatter Del Skrevet 24. august 2011 Ok, noen spessielle du vill anbefale? hlest ikke for dyr? men er det for en pc eller hele nettverket? Lenke til kommentar
cruzader Skrevet 24. august 2011 Del Skrevet 24. august 2011 De fleste lar deg sette vpn rett på routeren om du har router som støtter dette, ellers så for en pc. f.eks HMA har bra utvalg av servere/ipr samt gir deg samme hastighet over vpn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå