Gå til innhold

Nav og rettigheter

tjokkeen

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er en jente på snart 20 år som med økonomien. I den siste tiden har jeg vært så gale at jeg så vidt får betalt husleien, og ha måtte lånt av venner og familie for å klare meg. Jeg er ferdig med VGs, og skal i år ta opp fag jeg mangler karakter i eller vil forbedre. Samtidig som dette, var planen å jobbe så mye som mulig. Etter evigheter med søking skaffet jeg meg en deltidsjobb på en dagligvarebutikk, men får ikke mer jobb enn 6 dager i uken, noe som sier seg selv ikke er nok til å dekke alle utgifter.

Jeg flyttet i egen leilighet da jeg var 17 år som ble dekket av barnevernet, og fikk en sum i måneden som jeg skulle dekke mat, klær og generell livsopphold. Familien min har så lenge jeg kan huske vært en barnevernssak. Min mor er rusmisbruker, noe som har skapt en hel del problemer for resten av oss. Jeg har flyttet frem og tilbake siden jeg var liten og gang på gang oppdaget at min mor ruset seg. Etter en stund fikk min far nok, og flyttet fra oss. Når vi hadde bodd med min mor alene i noen år, ble situasjonen for gale til at vi kunne fortsette å bo der. Barnevernet sendte oss videre til far.

Så.... Når jeg ble 17 år fant jeg ut at det var såpass liten plass hos min far (tre søsken delte på ett rom) at jeg fikk dekket egen leilighet. Jeg har alltid villet klare meg selv og styre over min egen økonomi, så idet jeg fikk deltidsjobben takket jeg nei til videre støtte. Dette viste seg å være en naiv og lite gjennomtenkt beslutning. Sjefen har ikke flere vakter til meg og jeg klarer som sagt så vidt å forsørge meg selv.

Jeg har søkt meg gal på jobber, men det ser ganske mørkt ut.

Grunnen til at jeg skriver dette litt for lange innlegget, er fordi jeg rett og slett ikke vet hva jeg skal gjøre. Jeg er helt rådvill, desperat og fortvilet. Det eneste jeg kommer frem til er støtte fra NAV, selv om det er det siste jeg vil gjøre.

Spørsmålet mitt er vel egentlig om jeg har rett på støtte fra NAV utifra min situasjon? Er det slik at jeg må være åpen for å ta hvilken som helst jobb, eller får jeg støtte frem til en mer passende jobb dukker opp? Hvordan går jeg frem?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...